Sinds de Range Rover is uit te rusten met een 3,6-liter grote diesel-V8, is Jeremy er niet meer uit te slaan. Geloof ons, we hebben het geprobeerd. Deze toch al ondankbare taak wordt ons straks nog verder bemoeilijkt, want vanaf modeljaar 2011 krijgt de grote Range een compleet nieuwe 4.4 TDV8 met nog meer poweerrrr.

Met 313 pk en 700 Nm is de nieuweling met recht een krachtpatser te noemen. Hij is ook nog eens zuiniger en schoner; de CO2-uitstoot bedraagt 253 g/km (was 294 g/km), en met een gemiddeld verbruik van 9,4 l/100 km is dit zelfs de eerste Range Rover die onder de tien liter duikt. Tja, een grotere motor hoeft nu eenmaal minder hard te werken. Zie je wel, bigger is better.

Mede dankzij een vlotte achttraps automaat vliegt de dikkerd van 0 naar 100 in 7,8 seconden. De minstens zo belangrijke tussensprint van 80 naar 120 vindt nu plaats in 5,1 seconden, dat waren er voorheen 6,3. De topsnelheid is 210 km/u. Dan is het wel fijn als je ook weer veilig tot stilstand komt; daarom krijgt de TDV8 voortaan standaard dezelfde remmen mee als de 510 pk sterke Supercharged.

Op de foto hierboven zie je de Autobiography Black, een speciale uitvoering met dikke grille en velgen, ter ere van het 40-jarig bestaan van de Range Rover. Het uiterlijk van het gewone model (zie tweede plaatje rechts) kreeg ook een update, al kunnen wij met geen mogelijkheid ontdekken wat er precies veranderd is. Proberen jullie het even, dan gaan wij die Clarkson nog maar eens van dat stuur loswrikken.

Reacties