Berichten over omzetcijfers en resultaten van autofabrikanten gooien we doorgaans direct in de prullenbak, maar een publicatie van Toyota deed ons toch de wenkbrauwen fronsen. De ijverige Japanners hebben in het afgelopen boekjaar namelijk een recordwinst gerealiseerd van 14 miljard dollar.

VEERTIEN MILJARD DOLLAR! En dat op een omzet van – hou je vast – 204 miljard dollar. We willen het niet eens omrekenen naar euro’s. Al maakt Toyota dan misschien niet de spannendste auto’s, het zijn wel auto’s die overal ter wereld uitstekend worden verkocht. Een totale jaarproductie van ruim 8,5 miljoen voertuigen is daarvan het bewijs. Je zou je bijna gaan afvragen of de verkoopprijzen voor die auto’s niet eens wat omlaag kunnen.

Tegelijkertijd zetten we vraagtekens bij de activiteiten van noodleidende Amerikaanse fabrikanten als General Motors, Ford en Chrysler. GM moest eerder al toestaan dat Toyota zich mocht kronen tot grootste autofabrikant ter wereld, en verloor het afgelopen jaar twee miljard dollar. Dan doet Chrysler het met een verlies van 860 miljoen dollar niet eens zo slecht. Zeker niet als je weet dat er bij Ford maar liefst 12,6 miljard dollar verdampte. Wat doen de Amerikanen toch verkeerd? Afgezien van het feit dat ze blijven volharden in het maken van veel te grote auto’s met veel te dorstige motoren, slecht afgewerkte interieurs en een wegligging om van te huilen?

Zelfs als je dit bedenkt, dan nog gaat dit soort cijfers ons verstand te boven. Toyota kan onderhand een eigen oliemaatschappij kopen. Of een bank. Misschien dat ABN-AMRO wat voor ze is?

Reacties

Meer van TopGear