De Aston Martin Valkyrie blijkt nog maar een opwarmertje te zijn. De RB17 is de langverwachte niet-F1-circuitauto van meesterbrein Adrian Newey. Het vermogen komt van een 4,5-liter V10-motor van Cosworth die speciaal voor Red Bull is ontwikkeld. De krachtbron klimt tot 15.000 tpm, produceert 1.000 pk en krijgt een 204 pk sterke elektromotor als toevoeging. De naam? Die komt van de naam voor de F1-auto die Red Bull Racing oversloeg tijdens de pandemie. Die eenzame badge komt nu thuis.

Newey hoopt een gewicht van 900 kilo te halen met de RB17. Desalniettemin is dit een gigantisch en indrukwekkende machine die meer dan vijf meter lang is en twee meter breed. Er zijn sidepods, een ontzettend fijn gevoel voor detail voor de vorm die eerder gedefinieerd wordt door de delen die missen dan door de delen die er wel zijn. Porositeit: dat is het sleutelwoord dat duidt op veel open ruimtes voor het sturen van lucht naar de juiste bestemming.

Zelfs stilstaand ziet de Red Bull RB17 er druk uit. Je kunt je voorstellen dat de turbulente lucht rond de voorste wielkasten wordt opgeruimd, voordat het onder de auto wordt omgeleid en in een ingewikkelde terechtkomt. Er zitten ergens ook twee ventilatoren in, die al deze energieke lucht omzetten in pure aeromagie. En dan is er nog de achterspoiler over de volledige breedte, die er vooral is om de lucht uit de diffuser te halen.

Wat zijn de verschillen tussen de RB17 en Valkyrie?

In tegenstelling tot de oppervlakkig vergelijkbare Valkyrie, heeft Adrian Newey voor de RB17’s meer vrijheid gekregen. Newey zegt daar zelf over: ‘Mijn carrière is altijd prestatiegericht geweest, dus als het gaat om aerodynamica, kies je altijd voor wat de auto sneller maakt. Hiermee wilden we een completer product maken qua uiterlijk, geluid en rijervaring.’

Daarnaast is de V10 wat anders gemonteerd. Er is bij de RB17 wat ruimte overgelaten terwijl de motor bij de Aston Martin aan het chassis is vastgeschroefd. Dit kost wat gewicht voor de Red Bull, maar daardoor blijf je wel op meer circuits binnen de geluidsvoorschriften van maximaal 105 decibel. Vrees echter niet voor een dof geluid. Newey gebruikt een tien-in-één-opstelling, hetzelfde als wat hij deed voor de F1-auto van McLaren uit 2000. Die auto noemt hij de beste klinkende F1-auto ooit. Luister naar de auto’s uit die tijd en het is moeilijk om het oneens te zijn.

Volgens Newey kun je in een completere auto met een passagier over circuits raggen. Hij zegt: ‘Ik doe af en toe aan circuitdagen en het is fijn om passagiers mee te kunnen laten rijden. Met deze auto heb je goed zicht en de passagiersstoel staat iets gespreid. Het is logisch om het zo te doen en het is een elegante oplossing.’

Newey geeft toe dat het niet de beste keuze is geweest voor het gewicht en de aerodynamica, maar hij vond het een keuze die ze moesten nemen. Daarnaast is er nog een bagageruimte voorin waarin je twee race-overalls kunt bewaren en achter de cockpit kun je twee helmen kwijt. Wie zei dat de meest circuitgerichte auto ooit niet praktisch kan zijn?

De ophanging maakt je net zo goed als Max Verstappen

De RB17 maakt gebruik van een actieve vering die uit de F1 komt. In 1994 werden dit soort ophanging verboden, maar voor de RB17 is dit onderdeel van cruciaal belang. Simulaties bepaalden de minimale chassisstijfheid die de beste respons op het ophangingssysteem gaf. Het had nog stijver gekund, maar dan was de auto weer zwaarder geworden. Dankzij de actieve ophanging, gefaseerde tractiecontrole en reeks aan rijmodi moeten ook mensen die geen Max Verstappen heten F1-rondetijden halen.

Veiligheid is ook een belangrijk onderdeel. De RB17 haalt zijn inspiratie uit de regelgeving van de Le Mans Hypercars wat betreft stijfheid maar ook in wat het ‘omslagmoment’ wordt genoemd. De auto mag niet lijden onder zo’n acute mate van lift in het geval van een ongeluk of impact dat hij volledig door de lucht vliegt. Je kent de voorbeelden en beelden van endurance-racers die opstijgen inmiddels wel.

Wat helpen tegen het opstijgen is een gigantische bak neerwaartse druk. De RB17 mikt op 1.700 kg downforce bij 240 km/u. Net als bij een F1-auto komt het grootste gedeelte van de downforce van de vloer af. En wat te denken van de banden? Red Bull werkt samen met Michelin aan drie verschillende compounds. De meest extreme band is de ‘confidential’ die het meeste grip geeft maar ook het snelst slijt. De standaard slick biedt meer sliphoek en is minder temperatuurgevoelig, en er zal ook een optie met profiel zijn.

De verschillende RB17’s

De hypercar zoals we hem nu te zien krijgen, heeft er niet altijd zo uitgezien. In de ruim drie jaar die er aan de RB17 is besteed, zijn er verschillende richtingen geweest waarin gedacht werd. Newey: ‘Hij had drie verschillende motoren en begon met vierwielaandrijving, met de e-motor op de vooras in plaats van op de achteras totdat de simulaties aantoonden dat het beter was om achterwielaandrijving te hebben.’

Het is zelfs zo erg dat er nu nog gewerkt wordt aan de indeling van het interieur. Er wordt nog gekeken naar waar de schermen en schakelaars moeten komen. Newey wil niet dat de cabine een spartaanse raceomgeving wordt. Hij wil absoluut fysieke knoppen, maar houdt ook opties over voor de klanten.

Wat kost de Red Bull RB17?

Het is nogal wat om allemaal te verwerken. Stel je eens voor dat je één van de vijftig kopers bent en dit allemaal aan je maten in de kroeg moet uitleggen. Wat simpeler is, is om op te scheppen over de prijs. Red Bull vraagt 5 miljoen pond, wat omgerekend ongeveer 6 miljoen euro is. Ter vergelijking: de eerste Nederlandse Valkyrie ging voor 3,2 miljoen en die mag je gewoon op de openbare weg besturen. Ergens in de zomer van 2025 moet de Red Bull RB17 zijn debuut maken op het circuit.

Reacties

  • Big mo heeft op 12 juli 2024 geschreven:

    Deze creatie van Red Bull is naar mijn mening te hoog op de poten. Verlaag de ophanging maar naar 1 millimeter vanaf het wegdek gemeten !!!.

    Nee joh , grapje !!!.

    Allejezus , er kan maar 1 duimbreedte tussen de auto en wegdek.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)