Leaserijders met een tankpas of laadpas van de zaak die ze onbeperkt privé mogen gebruiken, hebben momenteel een goede deal te pakken. Je zou zelfs kunnen zeggen dat ze een beetje deflatie ondervinden; de stijgende brandstofprijzen hebben in veel gevallen geen invloed op hun maandelijkse uitgaven. Maar wat betekent rekeningrijden voor zakelijke leaserijders als het gaat om de kosten per kilometer, het leasebedrag en de bijtelling?

Het lijkt of de leaserijder momenteel geen wegenbelasting betaalt, maar dat zit bij het leasebedrag in – de leasemaatschappij betaalt dat gewoon aan de Belastingdienst. Het rekeningrijden vervangt de wegenbelasting, dus er zal ook iets gaan veranderen in de kosten voor de zakelijke leaserijder. Het leasebedrag (of eigen bijdrage) staat los van de bijtelling, maar beide kostenposten zijn nu wel een vast bedrag per maand – en dat gaat misschien veranderen.

Momenteel is er vanuit de Rijksoverheid nog niets bekend over de effecten van rekeningrijden voor de leaserijders. Het plan van het ‘betalen naar gebruik’ staat nog in de kinderschoenen en pas in 2030 gaat de maatregel van start. Toch zijn er verschillende scenario’s al denkbaar.

Nog altijd één tarief per maand bij rekeningrijden voor leaserijders?

Als er geen specifieke regels komen voor zakelijke rijders, kunnen leasemaatschappijen er uiteraard voor kiezen om één tarief aan te houden. Dat doen ze nu bij de tankpas ook, ongeacht hoeveel kilometers er gereden worden. Met de data die ze nu hebben, kunnen ze daar vast een rekensom van maken. De leasemaatschappij verrekent de kosten weer met de fiscus. De maatschappijen zijn geen goede doelen, dus het zal op een bepaalde manier wel doorberekend worden.

Of toch variabele bijtelling voor zakelijke leaserijders bij rekeningrijden?

Het ook zijn dat er in de komende acht jaar een plan wordt gesmeed voor ‘variabele bijtelling’. De Mobiliteitsalliantie en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat vroegen de Vereniging Zakelijke Rijders (VZR) om variabele bijtelling te onderzoeken. Zij deden in 2021 al een pilot met deze vorm van rekeningrijden voor leaseauto’s.

Variabele bijtelling is zo simpel als het klinkt; de leaserijder gaat betalen per gereden kilometer aan de overheid. Hoeveel de variabele bijtelling zou gaan kosten, is nog even koffiedik kijken. Als je kijkt naar het gemiddelde kilometrage van de zakelijke leaserijder en de gemiddelde bijtelling, dan komt VRZ uit op een bedrag van 35 cent per kilometer.

Variabele bijtelling zorgt voor minder privékilometers

Ook onderzocht VZR wat de invloed zou zijn op het privégebruik. Hoe hoger het bedrag voor de privékilometers is, hoe minder privékilometers de Nederlanders zouden rijden. Bij een prijs van 18 cent per kilometer zou het aantal privékilometers met 4 procent afnemen.

Lees ook: Dit moet je weten over de ‘blackbox’ die nu verplicht is voor auto’s in de EU

Bij 60 cent zou het aantal kilometers afnemen met maar liefst 25 procent. De effecten vlakken hierna af: bij 70 cent is er ook een afname van 25 procent. Bij het eerder vastgestelde bedrag van 35 cent per kilometer zou het aantal privékilometers afnemen met 15 procent.

Of toch gewoon rekeningrijden met de leaseauto?

Een derde optie is dat er ook met de zakelijke leaseauto mee wordt gedaan aan rekeningrijden. Het leasebedrag zou dan omlaag gaan (want de wegenbelasting gaat eraf) voor de werkgever en de werknemer, maar er zou dan betaald worden per kilometer. De bijtelling zou dan in principe hetzelfde kunnen blijven, want dat heeft niets te maken met de wegenbelasting en alles met de inkomstenbelasting.

De leaserijder moet elektrisch gaan rijden in 2025

Kleine kanttekening: er liggen momenteel plannen om in 2025 alle nieuwe leaseauto’s verplicht elektrisch te maken. Traditionele leasetermijnen lopen twee tot vijf jaar, dus in 2030 zullen de meeste leaseauto’s elektrisch zijn. EV’s zijn momenteel nog wegenbelastingvrij, maar ook dat gaat veranderen. Ook voor de elektrische auto moet in 2030 betaald worden per kilometer.

Rekeningrijden: dit wordt ongeveer de prijs per kilometer

Dit wordt in 2030 ongeveer de prijs per kilometer voor particulieren

Een stuk minder dan 35 cent gelukkig

Advertentie

Reacties

  • Johan says at 16 juli 2022:

    Vergeet niet dat een groot deel van werkend Nederland zelf het leasebedrag en brandstof betaalt (zzp en andere ondernemers) en dit dus heel anders ziet.

    Reply
  • @Palu says at 15 juli 2022:

    Elektrisch leasen slaat nergens op omdat je met een aanhanger niet ver zou komen? Wat een logica. Alsof de gemiddelde leaserijder hele dagen met een aanhanger rond rijdt.

    Reply
  • Palu says at 14 juli 2022:

    Goede deal? Vergeet niet dat de grotere familie auto’s de laatste jaren ruim 30% duurder zijn geworden waardoor je dus ook 30% meer bijtelling betaald. Het enige wat hiermee bereikt word is dat er naast de zuinige nieuwe leaseauto een oudere privé auto komt in veel gevallen. En alleen elektrische leasen slaat al helemaal nergens op het gemiddelde bereik van de duurste elektrische auto met een aanhanger is 100 kilometer.

    Reply

Geef een antwoord

(verplicht)

Meer
Advertentie