
Er zijn een hoop dingen die we gaan missen als het wagenpark straks overwegend elektrisch is, maar als we iets niet gaan missen, dan zijn het wel bedrijfsdiesels. Moderne dieseltjes lopen best soepel en we weten dat er in de Volkswagen-hoek wat liefhebbers zijn van TDI’s met rode letters, maar naast hen is er nog nooit iemand vrolijk geworden van een bedrijfsdiesel. Daarom juichen we het plan van Renault om bestaande bedrijfsbusjes om te bouwen tot EV’s alleen maar toe.
Als je echt duurzaam bezig wilt zijn, dan moet je recyclen, dat mag inmiddels algemene kennis zijn. En hoewel de CO2-uitstoot van de batterijenproductie nog altijd meetelt in dit verhaal, zal het schelen dat er niet een compleet nieuw busje gebouwd hoeft te worden. Renault werkt samen met Phoenix Mobility om een kit te ontwikkelen die verbrandingsmotoren in busjes van meer dan vijf jaar oud moet vervangen.
In 2023 verschijnt de eerste kit voor de Renault Master in een oplage van 1.000 stuks. Hiermee moet worden bewezen dat het idee werkt, waarna het merk zal gaan uitbreiden naar andere modellen. Het gemak van een diesel voltanken zul je moeten missen met een elektromotor, maar zeker voor bedrijven met een wagenpark dat telkens na een bezorging weer terugkeert naar het hoofdkwartier, zou het een mooie verduurzaming kunnen zijn.
Meer van TopGear


Renault 4 E-Tech Electric 150 pk Comfort Range Iconic (review)

Renault Boreal is de zoveelste crossover van het merk, maar deze is ruimer én goedkoper

Huh? Je raadt echt nooit wat nu ineens weer de bestverkochte auto van Nederland is

De belangrijkste succesfactor van Renault komt te vervallen, hoe moet het nu verder?

De goedkoopste Renault 5 is in Nederland: hij is echt goedkoop, maar je mist wel iets belangrijks

Zie jij hoe Volkswagen de boel loopt te foppen met deze dikke ID. Buzz?

Zo wil de Nederlandse overheid zware elektrische bestelbussen iets aantrekkelijker maken

Bedrijfsbusjes en pick-ups worden fors duurder, en dat heeft gevolgen voor particulieren

Veel dieselbusjes zijn volgend jaar niet meer welkom in stadscentra

Renault en Volvo gaan samen elektrische busjes bouwen (met performance-onderdelen)

Volkswagen werkt aan een autonome ID. Buzz als pakketbezorger

De leukste betaalbare elektrische auto van het moment is voor 555 euro nog leuker

Renault 4 E-Tech Electric 150 pk Comfort Range Iconic (review)

Renault Boreal is de zoveelste crossover van het merk, maar deze is ruimer én goedkoper

In E10-benzine zit nog te weinig ethanol voor deze bijzondere Peugeot 208

Kan de DS N°8 met 750 km actieradius aansluiting vinden met de Duitse topklasse?

Dit betaal je in Nederland voor een Audi-alternatief met 750 kilometer range

Met de Opel Mokka GSE is er eindelijk weer een ouderwets sportieve Opel (280 pk)

Tesla hangt een verkoopverbod boven het hoofd op hun grootste markt

Doorrijden met je oude benzineauto is slechter voor het milieu dan een nieuwe EV kopen, dit is waarom

De Europese Unie wil dat alle auto’s van de zaak en huurauto’s verplicht elektrisch zijn

Eindelijk een Subaru die geen fortuin moet kosten in Nederland (en daarom zullen fans hem haten)

Deze motor weegt slechts 13,1 kilo maar levert 750 pk

Waarom je nooit een afspraak moet maken als je een tweedehandsauto wilt bekijken (volgens sommige mensen)

We hebben goed nieuws voor liefhebbers van de Volvo XC90 met benzinemotor

Dit verwarrende verkeersbord betekent niet wat jij denkt (dus pas op voor een boete)

Veel mensen denken nog dat je in dit land overal onnodig links mag rijden, maar dat is niet zo

De nieuwe snelle Mercedes van de politie heeft nu al groot voordeel ten opzichte van de Audi
