Er zijn een hoop dingen die we gaan missen als het wagenpark straks overwegend elektrisch is, maar als we iets niet gaan missen, dan zijn het wel bedrijfsdiesels. Moderne dieseltjes lopen best soepel en we weten dat er in de Volkswagen-hoek wat liefhebbers zijn van TDI’s met rode letters, maar naast hen is er nog nooit iemand vrolijk geworden van een bedrijfsdiesel. Daarom juichen we het plan van Renault om bestaande bedrijfsbusjes om te bouwen tot EV’s alleen maar toe.
Als je echt duurzaam bezig wilt zijn, dan moet je recyclen, dat mag inmiddels algemene kennis zijn. En hoewel de CO2-uitstoot van de batterijenproductie nog altijd meetelt in dit verhaal, zal het schelen dat er niet een compleet nieuw busje gebouwd hoeft te worden. Renault werkt samen met Phoenix Mobility om een kit te ontwikkelen die verbrandingsmotoren in busjes van meer dan vijf jaar oud moet vervangen.
In 2023 verschijnt de eerste kit voor de Renault Master in een oplage van 1.000 stuks. Hiermee moet worden bewezen dat het idee werkt, waarna het merk zal gaan uitbreiden naar andere modellen. Het gemak van een diesel voltanken zul je moeten missen met een elektromotor, maar zeker voor bedrijven met een wagenpark dat telkens na een bezorging weer terugkeert naar het hoofdkwartier, zou het een mooie verduurzaming kunnen zijn.
Reacties