
Er zijn een hoop dingen die we gaan missen als het wagenpark straks overwegend elektrisch is, maar als we iets niet gaan missen, dan zijn het wel bedrijfsdiesels. Moderne dieseltjes lopen best soepel en we weten dat er in de Volkswagen-hoek wat liefhebbers zijn van TDI’s met rode letters, maar naast hen is er nog nooit iemand vrolijk geworden van een bedrijfsdiesel. Daarom juichen we het plan van Renault om bestaande bedrijfsbusjes om te bouwen tot EV’s alleen maar toe.
Als je echt duurzaam bezig wilt zijn, dan moet je recyclen, dat mag inmiddels algemene kennis zijn. En hoewel de CO2-uitstoot van de batterijenproductie nog altijd meetelt in dit verhaal, zal het schelen dat er niet een compleet nieuw busje gebouwd hoeft te worden. Renault werkt samen met Phoenix Mobility om een kit te ontwikkelen die verbrandingsmotoren in busjes van meer dan vijf jaar oud moet vervangen.
In 2023 verschijnt de eerste kit voor de Renault Master in een oplage van 1.000 stuks. Hiermee moet worden bewezen dat het idee werkt, waarna het merk zal gaan uitbreiden naar andere modellen. Het gemak van een diesel voltanken zul je moeten missen met een elektromotor, maar zeker voor bedrijven met een wagenpark dat telkens na een bezorging weer terugkeert naar het hoofdkwartier, zou het een mooie verduurzaming kunnen zijn.
Meer van TopGear


De goedkoopste Renault 5 is in Nederland: hij is echt goedkoop, maar je mist wel iets belangrijks

Deze auto heeft een van de slechtste reputaties ooit, maar is juist onverwoestbaar

De toffe Renault 4 is nog toffer geworden, met steelies uiteraard

Dit is (vreemd genoeg) de nieuwste brandweerauto van Nederland

Renault pakt het laatste materiaal waar je aan zou denken om leer van te maken

Zie jij hoe Volkswagen de boel loopt te foppen met deze dikke ID. Buzz?

Zo wil de Nederlandse overheid zware elektrische bestelbussen iets aantrekkelijker maken

Bedrijfsbusjes en pick-ups worden fors duurder, en dat heeft gevolgen voor particulieren

Veel dieselbusjes zijn volgend jaar niet meer welkom in stadscentra

Renault en Volvo gaan samen elektrische busjes bouwen (met performance-onderdelen)

Volkswagen werkt aan een autonome ID. Buzz als pakketbezorger

Dit betaal je in Nederland voor een Audi-alternatief met 750 kilometer range

Autofabrikant roept tienduizenden Nederlanders op ‘onmiddellijk te stoppen met rijden’ in deze modellen

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Op deze manier word je op vakantie opgelicht bij tolpoortjes, zonder dat je het doorhebt

De belangrijkste succesfactor van Renault komt te vervallen, hoe moet het nu verder?

Peugeot brengt GTi terug met deze kleine 208 met maar liefst 280 pk (en serieuze hardware)

Mercedes AMG GT XX: nog minder cilinders dan de C 63 AMG, maar wel meer vermogen

De nieuwe Lancia Ypsilon HF met 280 pk is goedkoper dan verwacht – dit kost ie

Het kan echt: deze trein heeft een accu die nooit opgeladen hoeft te worden (en zonder zonnepanelen)

Automerk komt met superbatterij die je maar één keer per maand hoeft op te laden

De prijs van de Kia EV9 GT is bekend: dit betaal je voor een zevenzitter met 500+ pk

Kamperen met een elektrische auto kan ineens heel duur uitvallen als je dit niet checkt

Deze handige tip kan vooral Nederlandse toeristen in Frankrijk een boete besparen

Mercedes komt toch weer met een gloednieuwe V8-motor (en die gaat nooit meer uit productie)

Deze bijzondere auto die het slechtste van twee werelden combineert, wordt een tikkeltje beter

In Duitsland kun je een bijzondere nieuwe soort benzine aan de pomp krijgen – dit moet je weten

De vernieuwde Kia Sportage lijkt goedkoper dan eerst, maar er is iets meer aan de hand
