
Er zijn een hoop dingen die we gaan missen als het wagenpark straks overwegend elektrisch is, maar als we iets niet gaan missen, dan zijn het wel bedrijfsdiesels. Moderne dieseltjes lopen best soepel en we weten dat er in de Volkswagen-hoek wat liefhebbers zijn van TDI’s met rode letters, maar naast hen is er nog nooit iemand vrolijk geworden van een bedrijfsdiesel. Daarom juichen we het plan van Renault om bestaande bedrijfsbusjes om te bouwen tot EV’s alleen maar toe.
Als je echt duurzaam bezig wilt zijn, dan moet je recyclen, dat mag inmiddels algemene kennis zijn. En hoewel de CO2-uitstoot van de batterijenproductie nog altijd meetelt in dit verhaal, zal het schelen dat er niet een compleet nieuw busje gebouwd hoeft te worden. Renault werkt samen met Phoenix Mobility om een kit te ontwikkelen die verbrandingsmotoren in busjes van meer dan vijf jaar oud moet vervangen.
In 2023 verschijnt de eerste kit voor de Renault Master in een oplage van 1.000 stuks. Hiermee moet worden bewezen dat het idee werkt, waarna het merk zal gaan uitbreiden naar andere modellen. Het gemak van een diesel voltanken zul je moeten missen met een elektromotor, maar zeker voor bedrijven met een wagenpark dat telkens na een bezorging weer terugkeert naar het hoofdkwartier, zou het een mooie verduurzaming kunnen zijn.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Renault pakt het laatste materiaal waar je aan zou denken om leer van te maken

Dit merk gaat auto’s begrenzen op 110 km/u (en tegen betaling halen ze de begrenzer eraf)

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

Hoe betaalbaar is de nieuwe Renault 4 uiteindelijk? Dit kost de toffe R4

Rusland kocht een Renault fabriek voor één cent, biedt het te koop aan voor 1,3 miljard

Zie jij hoe Volkswagen de boel loopt te foppen met deze dikke ID. Buzz?

Zo wil de Nederlandse overheid zware elektrische bestelbussen iets aantrekkelijker maken

Bedrijfsbusjes en pick-ups worden fors duurder, en dat heeft gevolgen voor particulieren

Veel dieselbusjes zijn volgend jaar niet meer welkom in stadscentra

Renault en Volvo gaan samen elektrische busjes bouwen (met performance-onderdelen)

Volkswagen werkt aan een autonome ID. Buzz als pakketbezorger

Dit is (vreemd genoeg) de nieuwste brandweerauto van Nederland

Is zo’n spectaculaire Peugeot RCZ 15 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Renault pakt het laatste materiaal waar je aan zou denken om leer van te maken

Dit merk gaat auto’s begrenzen op 110 km/u (en tegen betaling halen ze de begrenzer eraf)

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

Wat er ook gebeurt met de wegenbelasting, jullie gaan sowieso veel betalen (en dat is je eigen schuld)

Dit is de goedkoopste Porsche van dit moment – moet je zoiets willen? (review)

De goedkope auto komt terug: deze ruige SUV moet minder dan 20.000 euro gaan kosten

Dit is (vreemd genoeg) de nieuwste brandweerauto van Nederland

Straks betaal je geen wegenbelasting meer over het gewicht van je auto, maar over iets anders

Koopje: deze dikke Audi kost nu al net zo weinig als een Dacia Spring

BMW zegt zescilinder vaarwel voor de snelste M2, krijgt dit jaar al een viercilinder

Wat er ook gebeurt met de wegenbelasting, jullie gaan sowieso veel betalen (en dat is je eigen schuld)

Deze 8 Mercedessen faalden keihard, maar het zijn wel leuke (en betaalbare) tweedehandsauto’s

‘Waarom hebben sommige auto’s een 16-volt badge en wat is daar zo bijzonder aan?’

Is zo’n snelle Honda Civic Type R (FK2) na 10 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu
