
De Renault Espace is ineens een grote SUV geworden, de Megane verliest zijn accent aigui en is nu zelfs altijd helemaal elektrisch. En de Renault Clio? Geen zorgen: op een ingrijpende metamorfose voor de buitenkant na, blijft het in grote lijnen dezelfde auto. Het gaat hier niet om een volledig nieuw model, maar om een facelift voor de Renault Clio.
De Clio is de eerste Renault die de nieuwe dagrijverlichting krijgt. Het Renault-logo is als het ware in tweeën gesplits en de linkerhelft van het logo zit rechts op de bumper en andersom. De koplampen zijn gelijk meegenomen en ook achter is Renault druk bezig geweest. En omdat het 2023 is, is de grille iets gegroeid. Vooral vanaf de zijkant kun je nog goed de huidige Clio herkennen.
Geen analoge tellers meer in de Renault Clio facelift
Elke uitvoering van de nieuwe Renault Clio krijgt digitale tellers achter het stuur. Het scherm op het dashboard is 7 inch groot en bij de duurdere uitvoeringen 9,3 inch groot. Bij het kleinere scherm kun je navigeren via Android Auto of Apple CarPlay en bij het grotere formaat is de navigatie ook ingebouwd.

Over duurdere versies gesproken: de populaire RS-line komt te vervallen. Renault Sport bestaat niet meer en submerk Alpine moet alle sportieve ambities van het Franse concern vertegenwoordigen. Daarom is er voor de vernieuwde Clio wel de Esprit Alpine-uitvoering. Deze herken je aan de matgrijze lip onder de voorbumper en de 17-inch velgen. Voor het interieur gaat Renault bij deze versie voor Alpine-blauwe details, zoals de stiksels.
Geen hete hatchback
Een extra sportieve Clio RS hoef je niet te verwachten, maar we gokken dat er ook geen volbloed Alpine-versie komt van deze Clio. Daarvoor moet je waarschijnlijk wachten op de nieuwe Renault 5, die wel als Alpine naar de showrooms komt. Van de huidige Clio is er overigens ook al geen RS-versie meer. De krachtigste versie is trouwens een hybride met 145 pk.

Volgens Renault is de kwaliteitsbeleving voor het interieur een flinke stap vooruit gegaan bij de facelift van de Clio. Niet alleen zijn de materialen mooier, ze zijn ook duurzamer. Bij de Techno-uitvoering bestaat de bekleding bijvoorbeeld voor 60 procent uit plantaardige materialen. Ook is er in geen enkele uitvoering echt leer te vinden.
Naast de Clio E-Tech Full Hybrid met 145 pk biedt Renault motoren op diesel, benzine en LPG aan. Naast de hybride zal voor Nederland de TCe 90 een interessante keuze zijn. Dit is een turbo driecilinder met een zesbak en verder weinig poespas. De prijzen van de vernieuwde Renault Clio volgen later. Vanaf juni kun je hem bestellen en de leveringen beginnen in september.
Meer van TopGear


Is zo’n kekke Renault Clio RS na 10 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Dit zijn de leukste kleine hot hatches van Renault en Alpine door de jaren heen

VIDEO: Renault Clio verremt zich en maakt keurige stoppie in het weiland

Renault wordt steeds braver, maar gelukkig kun je nog een nieuwe Clio V6 kopen

Renault Clio review: Ziet er weer fris uit, hoe rijdt ie voor de rest?

Dit is (vreemd genoeg) de nieuwste brandweerauto van Nederland

Renault pakt het laatste materiaal waar je aan zou denken om leer van te maken

Dit merk gaat auto’s begrenzen op 110 km/u (en tegen betaling halen ze de begrenzer eraf)

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

Hoe betaalbaar is de nieuwe Renault 4 uiteindelijk? Dit kost de toffe R4

Rusland kocht een Renault fabriek voor één cent, biedt het te koop aan voor 1,3 miljard

De vernieuwde Volvo S90 kun je nu herkennen aan een bijzonder fraaie achterkant

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

Is de Hyundai Tucson na zijn facelift nog net zo eigenzinnig? (review)

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

De Volvo XC60 doet in Nederland iets opmerkelijks (waar veel merken jaloers op zullen zijn)

De bestverkochte moderne Ford gaat terugkeren (maar niet iedereen zal blij zijn)

Audi overwoog ooit om de minst betrouwbare motor ooit te gebruiken (en dat was geen dom idee)

Dit is (vreemd genoeg) de nieuwste brandweerauto van Nederland

Vanaf deze zomer ga je auto’s tegenkomen met insectenogen in Nederland – dit moet je weten

Dit merk gaat auto’s begrenzen op 110 km/u (en tegen betaling halen ze de begrenzer eraf)

De Mini Cooper S Cabrio is oude wijn in nieuwe zakken, maar is dat erg? (review)

Gaat die Alpine A390 een beetje dwars met twee motoren op de achteras? (review)

De nieuwe Citroën C5 Aircross is zonder twijfel de meest Franse Franse auto ooit

Dit is (vreemd genoeg) de nieuwste brandweerauto van Nederland

Is zo’n spectaculaire Peugeot RCZ 15 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Renault pakt het laatste materiaal waar je aan zou denken om leer van te maken

Dit merk gaat auto’s begrenzen op 110 km/u (en tegen betaling halen ze de begrenzer eraf)

Is dit het begin van het einde voor de trajectcontroles in België?

Vanaf vandaag mag je geen Peugeot of Opel meer kopen in Nederland

Dit zijn auto’s waarbij de goedkoopste uitvoering eigenlijk de beste keuze is

Er is één land ter wereld waar geen muggen voorkomen (en het is perfect voor een roadtrip)

Is zo’n fraaie Volvo C70 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu
