De Renault Espace is ineens een grote SUV geworden, de Megane verliest zijn accent aigui en is nu zelfs altijd helemaal elektrisch. En de Renault Clio? Geen zorgen: op een ingrijpende metamorfose voor de buitenkant na, blijft het in grote lijnen dezelfde auto. Het gaat hier niet om een volledig nieuw model, maar om een facelift voor de Renault Clio.

De Clio is de eerste Renault die de nieuwe dagrijverlichting krijgt. Het Renault-logo is als het ware in tweeën gesplits en de linkerhelft van het logo zit rechts op de bumper en andersom. De koplampen zijn gelijk meegenomen en ook achter is Renault druk bezig geweest. En omdat het 2023 is, is de grille iets gegroeid. Vooral vanaf de zijkant kun je nog goed de huidige Clio herkennen.

Geen analoge tellers meer in de Renault Clio facelift

Elke uitvoering van de nieuwe Renault Clio krijgt digitale tellers achter het stuur. Het scherm op het dashboard is 7 inch groot en bij de duurdere uitvoeringen 9,3 inch groot. Bij het kleinere scherm kun je navigeren via Android Auto of Apple CarPlay en bij het grotere formaat is de navigatie ook ingebouwd.

Over duurdere versies gesproken: de populaire RS-line komt te vervallen. Renault Sport bestaat niet meer en submerk Alpine moet alle sportieve ambities van het Franse concern vertegenwoordigen. Daarom is er voor de vernieuwde Clio wel de Esprit Alpine-uitvoering. Deze herken je aan de matgrijze lip onder de voorbumper en de 17-inch velgen. Voor het interieur gaat Renault bij deze versie voor Alpine-blauwe details, zoals de stiksels.

Geen hete hatchback

Een extra sportieve Clio RS hoef je niet te verwachten, maar we gokken dat er ook geen volbloed Alpine-versie komt van deze Clio. Daarvoor moet je waarschijnlijk wachten op de nieuwe Renault 5, die wel als Alpine naar de showrooms komt. Van de huidige Clio is er overigens ook al geen RS-versie meer. De krachtigste versie is trouwens een hybride met 145 pk.

Volgens Renault is de kwaliteitsbeleving voor het interieur een flinke stap vooruit gegaan bij de facelift van de Clio. Niet alleen zijn de materialen mooier, ze zijn ook duurzamer. Bij de Techno-uitvoering bestaat de bekleding bijvoorbeeld voor 60 procent uit plantaardige materialen. Ook is er in geen enkele uitvoering echt leer te vinden.

Naast de Clio E-Tech Full Hybrid met 145 pk biedt Renault motoren op diesel, benzine en LPG aan. Naast de hybride zal voor Nederland de TCe 90 een interessante keuze zijn. Dit is een turbo driecilinder met een zesbak en verder weinig poespas. De prijzen van de vernieuwde Renault Clio volgen later. Vanaf juni kun je hem bestellen en de leveringen beginnen in september.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)