
De Renault Espace is ineens een grote SUV geworden, de Megane verliest zijn accent aigui en is nu zelfs altijd helemaal elektrisch. En de Renault Clio? Geen zorgen: op een ingrijpende metamorfose voor de buitenkant na, blijft het in grote lijnen dezelfde auto. Het gaat hier niet om een volledig nieuw model, maar om een facelift voor de Renault Clio.
De Clio is de eerste Renault die de nieuwe dagrijverlichting krijgt. Het Renault-logo is als het ware in tweeën gesplits en de linkerhelft van het logo zit rechts op de bumper en andersom. De koplampen zijn gelijk meegenomen en ook achter is Renault druk bezig geweest. En omdat het 2023 is, is de grille iets gegroeid. Vooral vanaf de zijkant kun je nog goed de huidige Clio herkennen.
Geen analoge tellers meer in de Renault Clio facelift
Elke uitvoering van de nieuwe Renault Clio krijgt digitale tellers achter het stuur. Het scherm op het dashboard is 7 inch groot en bij de duurdere uitvoeringen 9,3 inch groot. Bij het kleinere scherm kun je navigeren via Android Auto of Apple CarPlay en bij het grotere formaat is de navigatie ook ingebouwd.

Over duurdere versies gesproken: de populaire RS-line komt te vervallen. Renault Sport bestaat niet meer en submerk Alpine moet alle sportieve ambities van het Franse concern vertegenwoordigen. Daarom is er voor de vernieuwde Clio wel de Esprit Alpine-uitvoering. Deze herken je aan de matgrijze lip onder de voorbumper en de 17-inch velgen. Voor het interieur gaat Renault bij deze versie voor Alpine-blauwe details, zoals de stiksels.
Geen hete hatchback
Een extra sportieve Clio RS hoef je niet te verwachten, maar we gokken dat er ook geen volbloed Alpine-versie komt van deze Clio. Daarvoor moet je waarschijnlijk wachten op de nieuwe Renault 5, die wel als Alpine naar de showrooms komt. Van de huidige Clio is er overigens ook al geen RS-versie meer. De krachtigste versie is trouwens een hybride met 145 pk.

Volgens Renault is de kwaliteitsbeleving voor het interieur een flinke stap vooruit gegaan bij de facelift van de Clio. Niet alleen zijn de materialen mooier, ze zijn ook duurzamer. Bij de Techno-uitvoering bestaat de bekleding bijvoorbeeld voor 60 procent uit plantaardige materialen. Ook is er in geen enkele uitvoering echt leer te vinden.
Naast de Clio E-Tech Full Hybrid met 145 pk biedt Renault motoren op diesel, benzine en LPG aan. Naast de hybride zal voor Nederland de TCe 90 een interessante keuze zijn. Dit is een turbo driecilinder met een zesbak en verder weinig poespas. De prijzen van de vernieuwde Renault Clio volgen later. Vanaf juni kun je hem bestellen en de leveringen beginnen in september.
Meer van TopGear


Is zo’n kekke Renault Clio RS na 10 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Dit zijn de leukste kleine hot hatches van Renault en Alpine door de jaren heen

VIDEO: Renault Clio verremt zich en maakt keurige stoppie in het weiland

Renault wordt steeds braver, maar gelukkig kun je nog een nieuwe Clio V6 kopen

Renault Clio review: Ziet er weer fris uit, hoe rijdt ie voor de rest?

Deze auto heeft een van de slechtste reputaties ooit, maar is juist onverwoestbaar

De toffe Renault 4 is nog toffer geworden, met steelies uiteraard

Dit is (vreemd genoeg) de nieuwste brandweerauto van Nederland

Renault pakt het laatste materiaal waar je aan zou denken om leer van te maken

Dit merk gaat auto’s begrenzen op 110 km/u (en tegen betaling halen ze de begrenzer eraf)

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

De vernieuwde Volvo S90 kun je nu herkennen aan een bijzonder fraaie achterkant

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

Is de Hyundai Tucson na zijn facelift nog net zo eigenzinnig? (review)

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

De Volvo XC60 doet in Nederland iets opmerkelijks (waar veel merken jaloers op zullen zijn)

Zie jij (zonder te spieken) welke Franse auto deze nieuwe Nissan Micra eigenlijk is?

De nieuwe Fiat Grande Panda is er nu ook met benzinemotor én als ruige 4×4

De 600e is de krachtigste en verstandigste Abarth ooit, maar er ontbreekt iets (review)

De toffe Renault 4 is nog toffer geworden, met steelies uiteraard

De bestverkochte moderne Ford gaat terugkeren (maar niet iedereen zal blij zijn)

Audi overwoog ooit om de minst betrouwbare motor ooit te gebruiken (en dat was geen dom idee)

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Deze auto heeft een van de slechtste reputaties ooit, maar is juist onverwoestbaar

De toffe Renault 4 is nog toffer geworden, met steelies uiteraard

Gaat die Alpine A390 een beetje dwars met twee motoren op de achteras? (review)

Volkswagen leende een ‘eng’ trucje van 500 jaar geleden voor de koplampen van deze goedkope VW

In Duitsland waarschuwen ze voor ‘nieuwe boetemethode’ (en dat is voor Nederland best grappig)

Huis te duur? Blijkbaar kun je langs de snelweg gratis wonen in Nederland

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

De overheid zoekt 24.000 (!) nieuwe auto’s, waaronder misschien weer Porsches
