
De Renault Espace is ineens een grote SUV geworden, de Megane verliest zijn accent aigui en is nu zelfs altijd helemaal elektrisch. En de Renault Clio? Geen zorgen: op een ingrijpende metamorfose voor de buitenkant na, blijft het in grote lijnen dezelfde auto. Het gaat hier niet om een volledig nieuw model, maar om een facelift voor de Renault Clio.
De Clio is de eerste Renault die de nieuwe dagrijverlichting krijgt. Het Renault-logo is als het ware in tweeën gesplits en de linkerhelft van het logo zit rechts op de bumper en andersom. De koplampen zijn gelijk meegenomen en ook achter is Renault druk bezig geweest. En omdat het 2023 is, is de grille iets gegroeid. Vooral vanaf de zijkant kun je nog goed de huidige Clio herkennen.
Geen analoge tellers meer in de Renault Clio facelift
Elke uitvoering van de nieuwe Renault Clio krijgt digitale tellers achter het stuur. Het scherm op het dashboard is 7 inch groot en bij de duurdere uitvoeringen 9,3 inch groot. Bij het kleinere scherm kun je navigeren via Android Auto of Apple CarPlay en bij het grotere formaat is de navigatie ook ingebouwd.

Over duurdere versies gesproken: de populaire RS-line komt te vervallen. Renault Sport bestaat niet meer en submerk Alpine moet alle sportieve ambities van het Franse concern vertegenwoordigen. Daarom is er voor de vernieuwde Clio wel de Esprit Alpine-uitvoering. Deze herken je aan de matgrijze lip onder de voorbumper en de 17-inch velgen. Voor het interieur gaat Renault bij deze versie voor Alpine-blauwe details, zoals de stiksels.
Geen hete hatchback
Een extra sportieve Clio RS hoef je niet te verwachten, maar we gokken dat er ook geen volbloed Alpine-versie komt van deze Clio. Daarvoor moet je waarschijnlijk wachten op de nieuwe Renault 5, die wel als Alpine naar de showrooms komt. Van de huidige Clio is er overigens ook al geen RS-versie meer. De krachtigste versie is trouwens een hybride met 145 pk.

Volgens Renault is de kwaliteitsbeleving voor het interieur een flinke stap vooruit gegaan bij de facelift van de Clio. Niet alleen zijn de materialen mooier, ze zijn ook duurzamer. Bij de Techno-uitvoering bestaat de bekleding bijvoorbeeld voor 60 procent uit plantaardige materialen. Ook is er in geen enkele uitvoering echt leer te vinden.
Naast de Clio E-Tech Full Hybrid met 145 pk biedt Renault motoren op diesel, benzine en LPG aan. Naast de hybride zal voor Nederland de TCe 90 een interessante keuze zijn. Dit is een turbo driecilinder met een zesbak en verder weinig poespas. De prijzen van de vernieuwde Renault Clio volgen later. Vanaf juni kun je hem bestellen en de leveringen beginnen in september.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Dit zijn de leukste kleine hot hatches van Renault en Alpine door de jaren heen

VIDEO: Renault Clio verremt zich en maakt keurige stoppie in het weiland

Renault wordt steeds braver, maar gelukkig kun je nog een nieuwe Clio V6 kopen

Renault Clio review: Ziet er weer fris uit, hoe rijdt ie voor de rest?

De Golf en Fiesta sneuvelen binnenkort, maar is de Renault Clio wel veilig?

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

Hoe betaalbaar is de nieuwe Renault 4 uiteindelijk? Dit kost de toffe R4

Rusland kocht een Renault fabriek voor één cent, biedt het te koop aan voor 1,3 miljard

Renault kijkt slim af en laat zich inspireren door Volvo’s geniaalste moment uit de geschiedenis

Elektrische Renault 5 is aanzienlijk goedkoper dan de elektrische Renault 5

Renault overweegt pedalen uit auto’s te halen, en de reden is best begrijpelijk

Is de Hyundai Tucson na zijn facelift nog net zo eigenzinnig? (review)

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

De Volvo XC60 doet in Nederland iets opmerkelijks (waar veel merken jaloers op zullen zijn)

Het achterlicht van de nieuwe Tesla Model Y is de eerste in zijn soort – dit maakt het zo bijzonder

Tesla heeft zowaar geluisterd naar klanten en voorkomt grote irritatie bij vernieuwde Model Y

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

De nieuwe Kia EV2 wordt de goedkoopste elektrische Kia (en heeft bijzondere deuren)

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

Dit zijn 6 snelle Volkswagen Polo’s die je al vergeten was

Kan deze Fiat Grande Panda zijn merk opnieuw op de kaart zetten? (review)

De Fiat Grande Panda is er nu ook met benzinemotor, voor de goedkoopste moeten we even zeuren

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

Citroën C4 Hybrid 136 Plus: het is zowaar een echte Citroën (en dat is goed nieuws)

De Alpine A290 is in Nederland: dit moet je weten

De sportuitlaat op een Bugatti kost meer dan een nieuwe (dikke) Porsche 911

Peugeot komt terug met snelle modellen op basis van de E-3008 en E-5008

Max Verstappen krijgt nu alweer een nieuwe teamgenoot: Liam Lawson mag vertrekken

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

De bijna goedkoopste EV van Nederland wordt nu ook een van de dikste
