
Showerthoughts, iedereen heeft ze weleens. Gekke vragen die in je opkomen tijdens het douchen. Bijvoorbeeld ‘als een zwangere vrouw zwemt, is het dan een menselijke onderzeeër?’ of ‘als iemand een scheet laat bij een pokertoernooi, komen ze er dan ooit achter wie de dader is?’
Renault vroeg zich af op de motor van de Mégane R.S. 275 Trophy-R in de Clio zou passen. Goed nieuws, dat past! Het resultaat is de Renault Clio R.S. 16 met 275 pk. Het doel van het project: de krachtigste auto van Renault Sport op de weg. Eén addertje: het is voorlopig nog een conceptmodel.
Renault vindt 18 inch wielen te karig en paste de wielkasten aan om plaats te maken voor 19-inchers. Daarom staat de très rapide Clio ook nog eens 60 millimeter breder. De Clio R.S.16 heeft het remsysteem en de dempers van de über-Mégane en de achterophanging komt van een rally-Clio. Een Akrapovič-uitlaatsysteem knalt het motorgeluid naar je oren. De forse achterspoiler drukt de Clio met 40 kilo downforce op de weg bij 200 km/u en de led-verlichting in de vorm van een chequered flag voegt stijlpunten toe.
De Renault Clio R.S.16 beleeft zijn publieksdebuut tijdens de Monaco Grand Prix in het bijzijn van andere snelle baguettes waaronder de Renault 5 Turbo, Clio V6, Renault Sport Spider, Mégane R.S. R26-R en natuurlijk de Mégane R.S. 275 Trophy-R. Nog meer reden om te kijken dit weekend.
Meer van TopGear


Is zo’n kekke Renault Clio RS na 10 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Dit zijn de leukste kleine hot hatches van Renault en Alpine door de jaren heen

VIDEO: Renault Clio verremt zich en maakt keurige stoppie in het weiland

Renault wordt steeds braver, maar gelukkig kun je nog een nieuwe Clio V6 kopen

Renault Clio review: Ziet er weer fris uit, hoe rijdt ie voor de rest?

Deze auto heeft een van de slechtste reputaties ooit, maar is juist onverwoestbaar

De toffe Renault 4 is nog toffer geworden, met steelies uiteraard

Dit is (vreemd genoeg) de nieuwste brandweerauto van Nederland

Renault pakt het laatste materiaal waar je aan zou denken om leer van te maken

Dit merk gaat auto’s begrenzen op 110 km/u (en tegen betaling halen ze de begrenzer eraf)

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Deze auto heeft een van de slechtste reputaties ooit, maar is juist onverwoestbaar

De toffe Renault 4 is nog toffer geworden, met steelies uiteraard

Gaat die Alpine A390 een beetje dwars met twee motoren op de achteras? (review)

De nieuwe Citroën C5 Aircross is zonder twijfel de meest Franse Franse auto ooit

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

In Frankrijk zijn ze gek op deze spotgoedkope benzine, maar als jij het tankt heb je mogelijk een groot probleem

Koopje: wat 5 jaar geleden de duurste BMW van Nederland was (met V12!), kost nu al minder dan een Volkswagen Golf

‘Waarom komt er soms een plens water uit de uitlaat bij een auto en is dit erg?’

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden
