In de bijna 30 jaar dat het model bestaat, zijn er heel wat hete versies van de Renault Clio verschenen, maar deze Renault Clio RS is waarschijnlijk strakker, accurater en subliemer in zijn rijgedrag dan alle andere. Wat nogal een bewering is, met het ware feest van de Clio Williams en de totale waanzin van de Clio V6 in de familie. Maar alles viel blijkbaar precies op de juiste plek toen Renault Sport in 2009 de puntjes op de i van deze derde generatie Clio zette.

Dit was geen simpel gevalletje van er nog wat extra pk’s uit weten te persen en de ophanging nét weer iets strakker maken: de hele motor was uniek voor dit model, en de aangepaste ophanging ging vergezeld van een iets verlengde wielbasis en een grotere spoorbreedte. Dat laatste leidde tot die heerlijk opgezwollen wielkasten. Van achteren bekeken ziet de Renault Clio RS er door zijn lage ligging ontzettend gespierd en breedgeschouderd uit. Een bonkig baasje, mag je wel zeggen.

Een echt grootse auto kenmerkt zich doordat niet een van zijn onderdelen eruit springt: elk component past volmaakt harmonieus bij het andere. Dat geldt ook voor de kleine Clio. Maar in een tijdperk van turbo-aangedreven hot hatches is het toch goed om de motor even apart te belichten.

De motor van Renault Clio RS zorgt voor een brede grijns

De Renault Clio RS heeft een 2,0 liter grote, natuurlijk ademende viercilinder met 200 pk die naar de toppen van het toerental wil reiken, maar zijn koppel is verbazingwekkend bescheiden. Als je hem echter voluit laat gaan en aan de hand van het heerlijk bevredigende rode-streep-piepje opschakelt, dan verschijnt er onvermijdelijk een brede grijns op je tronie, zelfs wanneer je als een kogel rechtuit gaat.

Zijn motor wordt wel ‘onverwoestbaar’ genoemd, maar omdat het een machine is die veeleisende prestaties levert, wil je wel graag weten of zijn verzorging naar behoren is geweest. Controleer dus vooral of hij iedere 20.000 kilometer een beurt heeft gehad en of de distributieriem op tijd is vervangen.

Schakel veel tijdens een proeftritje met de Renault Clio RS

Veel eigenaren hebben een probleem gehad met de (verder sublieme) synchromeshes van de handgeschakelde zesversnellingsbak, vooral in de derde en vierde versnelling. De minst dure oplossing is de versnellingsbak vervangen, dus zorg ervoor dat je een proefrit maakt met veel schakelmomenten en let op vervaarlijk gekraak of aarzelingen.

Prijzen lopen uiteen van 6.000 euro voor exemplaren uit 2009 met veel kilometers op de teller tot 15.000 euro voor onberispelijke special edition. Als je de tijd neemt om een goed exemplaar te zoeken, dan schaf je ook echt een spectaculair lekker rijdende auto aan.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)