De oorspronkelijke Clio 16V had dan wel het juiste aantal kleppen, maar de homologatie­versie moest toch van een nieuw label worden voorzien voor hij werd beschouwd als de ware opvolger van de 5 GT Turbo. Natuurlijk is de aantrekkelijkheid van de Renault Clio Williams deels gebaseerd op marketing­onzin, maar dat doet niets af aan z’n kunnen.

Marketingonzin? Ja, Williams het dominante team was in de Formule 1 en daarom pakte Renault die naam. Gelukkig bleef het niet bij een wat geinige kleurtjes en een lading stickers. Het subframe voor kwam van de Clio Cup-raceauto uit de vroege jaren negentig, en de ophanging van de Renault Clio Williams was verbeterd.

De motor van de Renault Clio Williams groeide van 1,8 naar 2,0 liter en produceerde 150 pk bij 6.100 tpm. Dan was er nog de heilige drie-eenheid van een laag gewicht (981 kilo), een atmosferische motor en een handbak die lieten zien hoe het hoort. Oh, en hij had gouden wielen, natuurlijk.

Renault bouwde in totaal meer dan 12.000 Clio’s Williams en er zijn drie versies, waarvan de eerste het zeldzaamst is. De waarde van de Renault Clio Williams loopt tegenwoordig op tot 20.000 euro en meer. En dan moet je er eerst nog eentje vinden, want ze lijken bijna allemaal te zijn verdwenen. Er zijn momenten dat er op de gangbare verkoopwebsites precies nul onder het kopje ‘aangeboden’ staan.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)