Ah, 1983. Het jaar dat Michael Jackson de Moonwalk uitvond en Richard Noble een nieuw landsnelheidsrecord neerzette in de Thrust 2. En als je het niet meer weet – het zij je vergeven – ook het jaar waarin de Renault Gabbiano conceptcar verscheen op de Salon van Genève.
Het autootje werd getekend door de begaafde ontwerpers van Italdesign in Turijn, onder leiding van hij-was-al-een-legende-toen-ie-nog-leefde Giorgetto Giugiaro. En vergeet niet: die jongens hadden in het decennium daarvoor al auto’s afgeleverd als de Volkswagen Golf, Passat en Scirocco, de Audi 80, Alfa Romeo Alfasud, Lancia Delta en Hyundai Pony. Om er maar een paar te noemen.
De Renault Gabbiano had vleugeldeuren
Het pronkstuk van de Gabbiano was natuurlijk dat stel vleugeldeuren over de hele breedte én bijna de hele lengte van de cabine van de auto. Zo kon iedereen vrolijk instappen zonder dat er zoiets banaals moest gebeuren als uitstappen en de voorstoel naar voren klappen. Ze noemden ze ‘meeuwendeuren’ (‘seagull’ in het Engels, waar ook de wat gebruikelijker term ‘gullwing’, meeuwenvleugel dus, vandaan komt), en laat ‘gabbiano’ nou het Italiaanse woord voor meeuw zijn.
Goed, die meeuwendeuren openden dus de weg naar een business-class interieur met vier prachtige zetels gehuld in gestreept leer, en de copieuze hoeveelheid glas rondom moet het binnenin lekker licht hebben gemaakt. Voorin kon je je tachtiger-jaren hart ophalen aan een enorme grafische equalizer bij de cassettespeler en een digitaal dashboard dat waarschijnlijk na 20.000 kilometer glorieus de geest had gegeven – als de auto ooit in productie was gegaan.
De Renault Gabbiano lijkt inderdaad op de Renault 5
Als je een beetje tussen je wimpers doorkijkt, ontdek je misschien wat vleugjes Renault 5 in het geheel. De tweede generatie van de 5 moest een jaar later op de markt komen, dus je kunt de Gabbiano zien als een soort smaakmakertje daarvoor. Maar hier wordt het ook een beetje controversieel. De eerste en tweede generaties van de 5 waren namelijk ontworpen door Marcello Gandini, van Bertone, de aartsvijand van Giugiaro en Italdesign (vermoeden we).
Er was nooit de intentie hem te gaan produceren, dus misschien kun je de Renault Gabbiano ook zien als een soort auditie. De 5 was namelijk het laatste kunstje van Bertone voor Renault, waar Italdesign de opdracht kreeg voor de 19 en de 21 – waarna Renault de ontwerpen weer in eigen huis ging doen. Maar de Renault Gabbiano was dus wel degelijk het antwoord op een vraag die iemand bij Renault had gesteld. Misschien was dat wel: ‘Pourquoi maken we niet meer auto’s met klapkoplampen?’
Er komt een nieuwe Renault 5
Nu Renault plannen heeft de 5 weer een nieuw elektrisch leven te geven en Alpine daar een sportievere versie van wil maken: de ontwerpers zouden slechtere ideeën kunnen hebben dan het pakken van een extra velletje overtrekpapier om de zeemeeuw weer eens te laten vliegen.
Reacties