Testobject: Renault Mégane Coupé
Uitvoering: RS Cup
Lokatie: Circuito Monteblanco, Spanje
Weersomstandigheden: heerlijk zonnig, 24 graden
De trots van Renaultsport: de Mégane RS, die met de rest van de Mégane-lijn gefacelift is en daar meteen 15 extra pk’s en 20 extra Newtonmeters aan overhield. Het zijn er nu respectievelijk 265 en 360 – juist, evenveel als de Nürburgring-verpulverende RS 265 Trophy, die niet in de lage landen verkrijgbaar was.
Beviel het?
Enorm. De Mégane RS was al een bijzonder serieus bommetje, met fabelachtige rijeigenschappen en een rauwe turbomotor. Je kunt je voorstellen dat dat er met wat extra pk’s en led’jes in de voorbumper niet minder op geworden is. Ook werd het geluid wat gefinetuned: het is diep donker bij lage toeren, je hoort de turbo erop los slurpen bij vol gas en de uitlaat rochelt lekker bij het uitrollen. Magnifique.
Nog bijzonderheden?
We reden zowel de standaard RS als de Cup-versie, te herkennen aan zijn rode remklauwen. Die Cup krijgt onder andere een sperdifferentieel mee, en dat is met deze hoeveelheid power op de voorwielen zowel op het circuit als op de openbare weg een heerlijkheid. Zeker doen dus, die Cup. Ook een feestje: de RS Monitor, die alles kan meten van rondetijden tot G-krachten en je de gevoeligheid van het gaspedaal zelf laat instellen.
Welke modellen komen er en wanneer staan ze in de showroom?
De gefacelifte Mégane RS staat vanaf mei bij de dealer en kost 33.990 euro. Voor de Cup ben je 1.595 euro meer kwijt, plus de kosten van de 19-inch velgen die je erbij dient te bestellen. Die rode randjes zijn overigens ook een optie (Pack RS Design Rouge, 395 euro).
Kom maar door met het eindoordeel dan!
Sinds de eveneens fantastische Focus RS van het toneel verdween, heeft de Mégane RS het rijk nagenoeg alleen. Voor zo ver ie dat al niet had, met een prijs die zowat gelijk is aan die van een ruim 50-pk slappere Golf GTI. Een waar genot van een hot hatch voor de prijs van een enigszins aangekleed dieseltje: bloemen voor Renault.
Reacties