Een snelle tweedehands auto; het is een droom van velen. Draait het bij jou om maximale prestaties, flitsend weggedrag en waar voor je geld? Dan is er zeker iets voor je te vinden – wat je budget ook is.

Ooit las je over deze auto’s toen ze nieuw waren, nu zijn ze de jouwe voor een fractie van de nieuwprijs. Hoe kun je daar nee tegen zeggen? Dit zijn drie modellen die we op de TopGear-burelen als absolute aanraders beschouwen. Start de zoektocht…

Renault Mégane RS Cup 250 – vanaf circa € 12k

Prijs toen: € 32.990
Voor: Top-allrounder voor elke dag met scherp en blijmakend weggedrag; zat bedrijven die hem kunnen onderhouden en upgraden
Tegen: Blijft een Renault – de waarde gaat maar één kant op. Voor dit geld is er meer snelheid en/of status te koop

Natuurlijk, voor dit soort geld heb je een hoop keus als je een snelle tweedehands auto zoekt. Je kunt er echt een hoop power en snelheid voor kopen – voor een mille of 15 heb je ook een oude Jag met dik 500 pk, of iets heel erg leuks van BMW. Maar als je één keer een ‘klunk’ hoort bij de voorwielophanging ben je aan de beurt, en niet zo’n beetje ook. Dus kun je je misschien beter focussen op pure lol, en er zijn weinig bedrijven die dat beter doen dan Renault. De Mégane RS van 2010 zat tjokvol fijne dingen, en het was ook de generatie die het meest had gejat van de VW Golf, kwalitatief gezien.

In zekere zin verbind je een auto meer aan je door geld te besteden aan wat upgrades of verbeteringen. De auto is je wat verschuldigd, dus je wilt méér uit hem halen. Voor wat meer geld kun je ook de latere Mégane 265 krijgen, maar voor niet eens zoveel extra kun je ook het motormanagement laten aanpassen, en met een andere uitlaat en nog wat dingetjes heb je zomaar iets van 320 pk voor de deur staan. Het onderstel kan het makkelijk aan. Zorg wel dat de auto die je koopt niet al vrij heftig gemodificeerd is.

Bentley Continental GT – vanaf zo’n € 30k

Prijs toen: € 270.077
Voor: Prachtig ontworpen en gebouwd, donderende kracht, perfect reizen, veel keus
Tegen: Niet echt mooi oud geworden, zuipt als een tempelier

Ah, de Conti GT. Een snelle tweedehands auto met meer kracht en snelheid kun je voor 30 mille echt niet krijgen. Het was destijds zo’n enorme hit dat je er nu al voor minder dan 25 mille een kunt vinden. Maar dan heeft ie al twaalf eigenaren gehad en er een dubieuze bodykit aan overgehouden. De styling is sowieso wat gedateerd, inmiddels. Koop een donkere, dan valt dat minder op.

De techniek is over het algemeen top, maar staat of valt wel bij (niet goedkoop) onderhoud. Het is een ingewikkelde auto en het zit bomvol onder de motorkap, dus zelfs een kleine beurt is al een uitdaging. En hoe lief je ’m ook rijdt, minder dan 1 op 6 gaat ie echt niet verbruiken. Maar! Neem ’m mee naar het buitenland. Naar ergens waar rijden nog leuk is. Dit is het soort kunstwerk dat een groot doek nodig heeft, in de vorm van een fraaie roadtrip bijvoorbeeld. Nestel je in het leer, vergaap je aan de materialen terwijl je over de Autobahn dondert. Hij zal niet de snelste machine op de Splügenpas zijn, maar lieve hemel: je voelt je wel Hannibal als je er bent.

McLaren MP4-12C – vanaf circa € 80k

Prijs toen: € 257.755
Voor: Eén van de meest complete supercars die je kunt krijgen. Gaat waarschijnlijk alleen maar duurder worden
Tegen: Zal je een hoop geld kosten en misschien ook wat kopzorgen. Hou een tweede auto in de aanslag

Een echte supercar. Een echte, aan te raden supercar. Dat zijn twee heel verschillende dingen. Voor dit geld heb je twee keuzes: de McLaren MP4-12C of de Lamborghini Gallardo. De vraag is: zijn ze aan te raden? Hmm. Soms leek het wel alsof McLaren haar clientèle gebruikte om de shakedown-tests uit te voeren. Wat dit vooral inhoudt, is dat vorige eigenaren druk bezig zijn geweest om alle kinderziektes uit de auto te krijgen en jij dus nu een redelijk betrouwbare, fenomenaal rijdende supercar met 600 pk kunt kopen voor de helft van het geld van een vergelijkbare Ferrari 458.

De prijzen kruipen omhoog. Misschien zelfs zo dat ze gelijke tred houden met het geld dat jij erin gaat moeten pompen om hem tiptop in orde te houden. McLaren heeft net aangekondigd dat je de garantie naar vijftien jaar kunt ‘terughalen’. Kostbaar, maar geruststellend bij een snelle tweedehands auto. En weet je wat: zóveel zijn supercars er sinds de MP4-12C nou ook weer niet op vooruitgegaan.

Check ook onze tips voor tweedehands premiumauto’s!

Reacties

  • Pim heeft op 25 april 2022 geschreven:

    Een VW Phaeton met 335pk Audi V8 voor ca. € 10k…

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)