
De Renault Mégane RS is een heerlijk karretje, maar er kunnen altijd nog wel wat pondjes vanaf en wat pk’tjes en racegordels bij. Bij de vorige versie deden ze dat bijvoorbeeld met de R36.R, die geen tapijt en een plastic achterruit had. Ziehier de snoeiharde versie van de huidige RS, waarmee je zelfs bij Group N-rally’s aan de start mag verschijnen: de N4.
De mannen van Renault veranderden het onderstel (schokdempers van Ohlins), de remmen (nu van Brembo) en monteerden een sequentiële vijfversnellingsbak. Het interieur werd omgegooid met de eerder genoemde zespuntsgordels en Sabelt-racestoelen, plus de verplichte rolkooi. Vervolgens pakten ze hun beste Engelse woordenboek erbij en lieten het Britse Cosworth een extra 20 pk uit de 2,0-liter turbomotor peuteren, en vooral ook een vrachtlading meer koppel. De Mégane levert nu 470 Nm – op de voorwielen, dus de vraag is of ie nog wel een beetje bestuurbaar is.
Blijkbaar wel, want getuige de foto’s kun je er behoorlijk hard mee jakkeren. Daarbij, hatchbacks die tegelijk op dieet én een krachtkuur zijn gezet, kunnen onze goedkeuring hoe dan ook wegdragen. Go Renault!
Meer van TopGear


MG 4 vs VW ID.3 vs Renault Megane E-Tech review: Welke elektrische hatchback is de beste?

Mazzelaar crasht net niet, maar verandert Nürburgring in scène uit Mad Max

De elektrische Renault Megane E-Tech is nu de enige Megane. Een goede zet?

Snelle tweedehands auto? Met deze drie rijd je iedereen zoek

Renault Megane E-Tech: 1e rij-indruk

De belangrijkste succesfactor van Renault komt te vervallen, hoe moet het nu verder?

De goedkoopste Renault 5 is in Nederland: hij is echt goedkoop, maar je mist wel iets belangrijks

Deze auto heeft een van de slechtste reputaties ooit, maar is juist onverwoestbaar

De toffe Renault 4 is nog toffer geworden, met steelies uiteraard

Dit is (vreemd genoeg) de nieuwste brandweerauto van Nederland

Renault pakt het laatste materiaal waar je aan zou denken om leer van te maken

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Op deze manier word je op vakantie opgelicht bij tolpoortjes, zonder dat je het doorhebt

De belangrijkste succesfactor van Renault komt te vervallen, hoe moet het nu verder?

Peugeot brengt GTi terug met deze kleine 208 met maar liefst 280 pk (en serieuze hardware)

De goedkoopste Renault 5 is in Nederland: hij is echt goedkoop, maar je mist wel iets belangrijks

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Deze (onverwachtse) 10 elektrische auto’s raken de minste actieradius kwijt met 130 op de snelweg

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

De sterkste Corvette (1.250 pk) ooit is sneller dan de snelste Ferrari, maar kost bijzonder weinig
