De Renault Mégane RS is een heerlijk karretje, maar er kunnen altijd nog wel wat pondjes vanaf en wat pk’tjes en racegordels bij. Bij de vorige versie deden ze dat bijvoorbeeld met de R36.R, die geen tapijt en een plastic achterruit had. Ziehier de snoeiharde versie van de huidige RS, waarmee je zelfs bij Group N-rally’s aan de start mag verschijnen: de N4.
De mannen van Renault veranderden het onderstel (schokdempers van Ohlins), de remmen (nu van Brembo) en monteerden een sequentiële vijfversnellingsbak. Het interieur werd omgegooid met de eerder genoemde zespuntsgordels en Sabelt-racestoelen, plus de verplichte rolkooi. Vervolgens pakten ze hun beste Engelse woordenboek erbij en lieten het Britse Cosworth een extra 20 pk uit de 2,0-liter turbomotor peuteren, en vooral ook een vrachtlading meer koppel. De Mégane levert nu 470 Nm – op de voorwielen, dus de vraag is of ie nog wel een beetje bestuurbaar is.
Blijkbaar wel, want getuige de foto’s kun je er behoorlijk hard mee jakkeren. Daarbij, hatchbacks die tegelijk op dieet én een krachtkuur zijn gezet, kunnen onze goedkeuring hoe dan ook wegdragen. Go Renault!
Reacties