
De Renault Mégane RS is een heerlijk karretje, maar er kunnen altijd nog wel wat pondjes vanaf en wat pk’tjes en racegordels bij. Bij de vorige versie deden ze dat bijvoorbeeld met de R36.R, die geen tapijt en een plastic achterruit had. Ziehier de snoeiharde versie van de huidige RS, waarmee je zelfs bij Group N-rally’s aan de start mag verschijnen: de N4.
De mannen van Renault veranderden het onderstel (schokdempers van Ohlins), de remmen (nu van Brembo) en monteerden een sequentiële vijfversnellingsbak. Het interieur werd omgegooid met de eerder genoemde zespuntsgordels en Sabelt-racestoelen, plus de verplichte rolkooi. Vervolgens pakten ze hun beste Engelse woordenboek erbij en lieten het Britse Cosworth een extra 20 pk uit de 2,0-liter turbomotor peuteren, en vooral ook een vrachtlading meer koppel. De Mégane levert nu 470 Nm – op de voorwielen, dus de vraag is of ie nog wel een beetje bestuurbaar is.
Blijkbaar wel, want getuige de foto’s kun je er behoorlijk hard mee jakkeren. Daarbij, hatchbacks die tegelijk op dieet én een krachtkuur zijn gezet, kunnen onze goedkeuring hoe dan ook wegdragen. Go Renault!
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


MG 4 vs VW ID.3 vs Renault Megane E-Tech review: Welke elektrische hatchback is de beste?

Mazzelaar crasht net niet, maar verandert Nürburgring in scène uit Mad Max

De elektrische Renault Megane E-Tech is nu de enige Megane. Een goede zet?

Snelle tweedehands auto? Met deze drie rijd je iedereen zoek

Renault Megane E-Tech: 1e rij-indruk

Dit merk gaat auto’s begrenzen op 110 km/u (en tegen betaling halen ze de begrenzer eraf)

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

Hoe betaalbaar is de nieuwe Renault 4 uiteindelijk? Dit kost de toffe R4

Rusland kocht een Renault fabriek voor één cent, biedt het te koop aan voor 1,3 miljard

Renault kijkt slim af en laat zich inspireren door Volvo’s geniaalste moment uit de geschiedenis

Elektrische Renault 5 is aanzienlijk goedkoper dan de elektrische Renault 5

Dit merk gaat auto’s begrenzen op 110 km/u (en tegen betaling halen ze de begrenzer eraf)

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

Citroën C4 Hybrid 136 Plus: het is zowaar een echte Citroën (en dat is goed nieuws)

De Alpine A290 is in Nederland: dit moet je weten

De sportuitlaat op een Bugatti kost meer dan een nieuwe (dikke) Porsche 911

Mazda gaat een van de onzuinigste en onbetrouwbaarste motoren ooit nog een kans te geven

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

Het populairste automerk van Nederland opent directe aanval op Volkswagen met deze benzineauto

Het grootste automerk ter wereld zet in op de ‘benzine van de toekomst’

De vernieuwde Volvo S90 kun je nu herkennen aan een bijzonder fraaie achterkant
