
De Renault Mégane RS is een heerlijk karretje, maar er kunnen altijd nog wel wat pondjes vanaf en wat pk’tjes en racegordels bij. Bij de vorige versie deden ze dat bijvoorbeeld met de R36.R, die geen tapijt en een plastic achterruit had. Ziehier de snoeiharde versie van de huidige RS, waarmee je zelfs bij Group N-rally’s aan de start mag verschijnen: de N4.
De mannen van Renault veranderden het onderstel (schokdempers van Ohlins), de remmen (nu van Brembo) en monteerden een sequentiële vijfversnellingsbak. Het interieur werd omgegooid met de eerder genoemde zespuntsgordels en Sabelt-racestoelen, plus de verplichte rolkooi. Vervolgens pakten ze hun beste Engelse woordenboek erbij en lieten het Britse Cosworth een extra 20 pk uit de 2,0-liter turbomotor peuteren, en vooral ook een vrachtlading meer koppel. De Mégane levert nu 470 Nm – op de voorwielen, dus de vraag is of ie nog wel een beetje bestuurbaar is.
Blijkbaar wel, want getuige de foto’s kun je er behoorlijk hard mee jakkeren. Daarbij, hatchbacks die tegelijk op dieet én een krachtkuur zijn gezet, kunnen onze goedkeuring hoe dan ook wegdragen. Go Renault!
Meer van TopGear


MG 4 vs VW ID.3 vs Renault Megane E-Tech review: Welke elektrische hatchback is de beste?

Mazzelaar crasht net niet, maar verandert Nürburgring in scène uit Mad Max

De elektrische Renault Megane E-Tech is nu de enige Megane. Een goede zet?

Snelle tweedehands auto? Met deze drie rijd je iedereen zoek

Renault Megane E-Tech: 1e rij-indruk

Deze auto heeft een van de slechtste reputaties ooit, maar is juist onverwoestbaar

De toffe Renault 4 is nog toffer geworden, met steelies uiteraard

Dit is (vreemd genoeg) de nieuwste brandweerauto van Nederland

Renault pakt het laatste materiaal waar je aan zou denken om leer van te maken

Dit merk gaat auto’s begrenzen op 110 km/u (en tegen betaling halen ze de begrenzer eraf)

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

Deze auto heeft een van de slechtste reputaties ooit, maar is juist onverwoestbaar

De toffe Renault 4 is nog toffer geworden, met steelies uiteraard

Gaat die Alpine A390 een beetje dwars met twee motoren op de achteras? (review)

De nieuwe Citroën C5 Aircross is zonder twijfel de meest Franse Franse auto ooit

Dit is (vreemd genoeg) de nieuwste brandweerauto van Nederland

Is zo’n spectaculaire Peugeot RCZ 15 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

In dit vakantieland is het binnenkort verplicht om een zwaailicht mee te nemen

Nu niemand meer een Tesla Model Y koopt, is een heel ander soort auto ineens de populairste in Europa

De ANWB tipt een wel heel bijzondere auto als meest waardevaste aankoop

Deze auto met Lamborghini-koplampen is een van de goedkoopste auto’s van Nederland

Als je met een elektrische auto langzamer optrekt dan een vrachtwagen, moet je je rijbewijs inleveren
