De huidige generatie Renault Scénic en Grand Scénic draait alweer een tijdje mee. Er is al eens een mild faceliftje tegenaan gegooid, maar inmiddels is de glans daar ook wel weer vanaf. Hoog tijd dus voor ingrijpender cosmetische ingrepen.
De Scénic krijgt een nieuwe neus, die wat beter aansluit bij de huidige ontwerptaal van Renault. Dat betekent zo veel als: rondere vormen en een veel groter logo. In het interieur vinden we een nieuw infotainmentsysteem met R-Link, maar het grootste nieuws zit onder de motorkap, waar frisse Energy-motoren voortaan hun zuinige cyclusjes draaien. Er zijn er drie waaruit je kunt kiezen, en Renault is vooral trots op de Energy TCe 130, die meer dan 1 l/100 km bespaart ten opzichte van de vorige TCe 130.
Omdat ze toch bezig waren, stofte Renault meteen even een idee af waarmee ze ooit een trendsetter waren. Herinner je je de Scénic RX4 nog? Dat was een opgeklopte versie van de brave MPV, met rondom Komo-kleurig plastic en een reservewiel op de achterklep. En échte vierwielaandrijving. Zowaar een stoer busje dus – het bestond.
Inmiddels is de RX4 alweer een tijdje verdwenen, maar Renault komt nu met de Scénic Xmod. Met – je raadt het al – allerlei plastic accenten en géén vierwielaandrijving. Maar wel iets wat ze 'Extended Grip Traction Control' noemen. Ach, je komt ermee over drempels, moet je maar denken.
De nieuwe Scénic en Grand Scénic zullen op de autosalon van Genève in maart staan te blinken. Niet lang daarna staan ze bij de dealer.
Reacties