Schijnbaar schrijven we Scenic al jaren fout. Niet dat we streepjes op klinkers missen (er staat al een tijdje geen accent aigu meer op de ‘e’), maar we missen een paar hoofdletters. Het zou eigenlijk Renault SCENIC moeten zijn. Scenic staat namelijk voor ‘Safety Concept Embodied in a New Innovative Car‘. Weer wat geleerd, maar we houden het voor de leesbaarheid toch maar bij de kleine letters.

Vandaag brengt Renault een nieuwe Scenic uit. Voor het eerst is de gezins-Renault volledig elektrisch. Wat direct opvalt, zijn de koplampen die wat ons betreft doen denken aan de DS 7. Of de Audi e-tron GT? Daarnaast is de wielbasis een stukje gegroeid: van 2.702 millimeter naar 2.780 millimeter. Daarmee is hij tien centimeter langer dan de elektrische Megane. De nieuwe Scenic staat trouwens op 19- of 20-inch wielen.

Wat maakt de nieuwe Renault Scenic bijzonder?

Recycling is het modewoord van de nieuwe Scenic. Veel onderdelen krijgen hun tweede leven in de Renault, zoals de lederen bekleding en het glazen dak. Daarnaast zou 90 procent van de onderdelen nadat ze gebruikt zijn in de Scenic nog eens gebruikt kunnen worden. Zo ook de batterij. Wanneer de batterij niet meer het niveau haalt om de auto te voorzien van actieradius kan hij gebruikt worden in koelunits, machines en in de luchthavenlogistiek.

Nieuwe Renault Scenic E-Tech (2023)

Nog iets speciaals aan de nieuwe Renault Scenic is het geluid dat hij maakt. Renault heeft daarvoor samengewerkt met componist Jean-Michel Jarre. Het gaat hierbij over twee soorten geluiden: het geluid om voetgangers te waarschuwen en het welkomstgeluid in de auto. Blijkbaar is er een speciaal ontvangst voor de Esprit Alpine-uitvoering.

Motoren en specificaties van de Scenic E-Tech

Renault bouwt twee verschillende elektromotoren voor de nieuwe Scenic. De een levert 170 pk en 280 Nm, de ander 220 pk en 300 Nm. De eerste motor zorgt voor een 0-100-tijd van 9,3 seconden. De topsnelheid bij deze motor is 150 km/u. De versie met de sterkere motor gaat in 8,4 seconden naar de 100 km/u en houdt op met accelereren bij 170 km/u.

Ook voor de batterijen zijn er twee opties: 60-kWh voor 420 kilometer actieradius en 87-kWh voor 620 kilometer rijbereik. Laden kan tot 130 kW. Hoe lang het duurt om de batterij vol te laden, is niet bekend. Het enige wat Renault erover wil zeggen, is dat je na een half uur laden genoeg energie hebt om twee uur aan snelwegkilometers af te leggen. Succes met rekenen.

In de nieuwe Scenic zijn een boel opbergruimtes die variëren in grootte. De bagageruimte achterin is 545 liter groot en groeit naar 1.670 liter wanneer de achterbank naar beneden wordt geklapt. Verder is Renault trots op de armsteun achterin waar twee USB-C poorten, een opbergruimte, bekerhouders en twee uitklapbare schermstandaarden in zijn verwerkt.

Nieuwe Renault Scenic E-Tech (2023)

Wanneer komt de nieuwe Renault Scenic?

Renault communiceert voorlopig nog geen prijzen van de nieuwe Scenic. Ergens aan het begin van 2024 zou je nieuwe Scenic kunnen bestellen bij de Renault-dealer om de hoek. Voor de elektrische Megane ben je in Nederland ongeveer 44.000 euro kwijt (in België 42.350 euro). Misschien kun je een kleine inschatting maken.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)