TopGear reed zojuist de gefacelifte Renault Twingo. In het komende nummer lees je het uitgebreide testverslag, nu alvast de highlights.
Testobject: Renault Twingo
Uitvoering: dCi 85 Dynamique Eco2
Locatie: Randstad
Weersomstandigheden: droog maar druilerig
Wat reden we?
De Twingo II Phase 2, zoals ie voluit heet. Niets meer of minder dan een faceliftje van de Twingo waarin we al een paar jaar een oma met aardbeiencondooms zien zwaaien op tv.
Beviel het?
Absoluut. Voor een auto met het woord ‘Eco’ in zijn typeaanduiding (en, in Nederland, de bijbehorende 14 procent bijtelling en wegenbelastingvrijstelling) komt dit Twingootje ontzettend lekker van z’n plek. Zelfs op de snelweg stoomt de dCi-motor moeiteloos door tot veel te hoge snelheden. Al hebben we dat niet op de A1 geprobeerd natuurlijk, kom nou.
Nog bijzonderheden?
Ja: ons testexemplaar is roze. Worden we niet heel blij van. Net als van de winterbanden, die het scherpe weggedrag regelrecht vergallen.
Welke modellen komen er, wat gaan ze kosten en wanneer staan ze in de showroom?
Deze belastingvrije diesel in Dynamique-uitvoering – met onder andere airco, halfleren bekleding en een leren stuurtje – is er in Nederland vanaf 12.390 euro. De goedkoopste diesel is er vanaf 10.490 euro, terwijl je voor 8.490 euro al met een 1.2 16V benzineversie wegrijdt. De eerste nieuwe Twingo’s beginnen nu zo’n beetje de showrooms binnen te druppelen.
Reacties