Aanschouw de Renault Twingo-facelift. Nog altijd schattig en nu met C-vormige dagrijverlichting, nieuwe bumpers en een onderstel dat 10 millimeter lager bij de grond ligt. De bekerhouder is nu verstelbaar waardoor je je smartphone beter kwijt kunt. Het Easy Link-infotainmentsysteem is vernieuwd en werkt samen met Apple CarPlay en Android Auto. Verder focuste Renault zich voor de facelift op de details. Alles zou net wat hoogwaardiger aanvoelen of een tikkeltje beter werken.
Wat is er bijzonder aan de Renault Twingo Facelift?
Wat is er niet bijzonder aan de Renault Twingo? De eerste generatie werd gebouwd onder het motto ‘het grootste risico is het nemen van geen risico’s’. Van het koddige ding verkocht het merk onverwachts 2,6 miljoen exemplaren en hij bleef 19 jaar in productie. De tweede generatie vergeten we maar even snel.
De derde generatie, waar de Renault Twingo-facelift onder valt, is zonder twijfel het vreemdste stadsautootje die je nu kunt kopen. De motor ligt achterin, net als bij Porsche, en hij deelt zijn techniek met Smart. De draaicirkel is een knuffelbare 8,60 meter en door de korte motorkap kun je een lengte van 2,31 meter kwijt als je de achterbank plat legt. Oh, en hij heeft achterwielaandrijving.
Renault Twingo-facelift: specificaties
Je kunt kiezen uit drie benzineversies. Het vermogen van de turboloze SCe 75-driecilinder verklappen we niet (raad eens), maar we kunnen vertellen dat ie 92 Nm koppel heeft. De TCe 95-motor is tevens een driecilinder, maar dan met een turbo. De 95 pk en 135 Nm koppel gaan via een handgeschakelde vijfbak óf via een zestrapsautomaat (+5 pk) naar de achterwielen. Topsnelheden en acceleratietijden zijn niet het vermelden waard.
Renault Twingo: de alternatieven
De meest voor de hand liggende tegenhanger was de Smart ForFour. Dat is, totdat Smart besloot dat benzinemotor bah waren en volledig elektrisch verderging. Een andere A-segmenter met dezelfde motorconfiguratie als een Porsche is er dus niet meer. Uiteraard heb je keuze te over in het segment. Neem bijvoorbeeld een VW Up of een Kia Picanto. De prijzen van de Renault Twingo-facelift volgen later.
Christiaan heeft op 27 maart 2019 geschreven:
Nu nog een dakloze variant!