En pats, daar zul je 'm hebben: de kakelverse Renault Twingo. Het is zo op het eerste gezicht een alleraardigst autootje geworden dat een terugkeer naar oude waarden betekent, maar bovenal verrassende en (in potentie) spectaculaire nieuwe wegen inslaat.
Om met het eerste te beginnen: de eerste Renault Twingo stal ieders hart omdat hij ondanks z'n kabouterformaat zo lekker ruim en flexibel was en geweldig reed, en vooral omdat het zo'n ontzettend vrolijk ding was. De tweede stelde wat dat betreft een tikje teleur: zakelijkheid en strenge rechte lijnen hadden alle opgewektheid uit de Twingo getrapt. En kijk nu eens: rond, gezellig, fris, aaibaar en toch stoer: de Twingo is terug. Als je hem al iets kunt verwijten, is het dat hij ook zomaar geboren had kunnen worden uit een Valentijns-samenzijn tussen moeder Fiat en vader 500.
Maar de nieuwe Twingo heeft onderhuids iets dat geen enkele concurrent in dit segment heeft. De motor ligt niet voor- maar achterin, en het zijn ook de achterwielen die worden aangedreven. Waarom? Nou, volgens Renault omdat die configuratie als voordeel heeft dat je meer ruimte in het interieur kunt creëren (de ruimte die de motor achterin inneemt, zal ongetwijfeld riant worden gecompenseerd door extra bagageruimte tussen de voorwielen). Daarbij: omdat de voorwielen nu alleen maar hoeven te sturen, kun je de draaicirkel veel korter maken – niet onbelangrijk bij een stadsmuis. Verder speelt mee dat het onderstel is ontwikkeld in samenwerking met Daimler, dat het ook zal gebruiken voor de komende Smart ForTwo en ForFour. De nieuwe Twingo zal dan ook alleen als vijfdeurs op de markt komen, al heeft Renault zeker haar best gedaan om hem op een driedeursje te laten lijken door de achterste handgrepen te verstoppen. Hoe het interieur er uitziet? Zijn wij ook erg benieuwd naar, maar dat houdt Renault nog even voor zichg, tot de officiële onthulling in Genève op 4 maart. In september volgt dan de marktintroductie.
Renault heeft ook nog niet vrijgegeven wat voor motoren gebruikt zullen worden, maar gezien de montage achterin lijken driecilinders het hoogst haalbare – voor meer is waarschijnlijk gewoon geen plek. En als je ziet wat ze tegenwoordig met drie miezerige cilindertjes voor leuke dingen kunnen, hoeft dat helemaal geen probleem te zijn. Hoewel deze set-up natuurlijk waanzinnige mogelijkheden biedt. Stel je voor: dit formaat, achterwielaandrijving en dan zo'n tweeliter viercilinder uit de Clio RS erin! Dan maar geen bagageruimte, dan maar geen achterbank desnoods: pure humor! Daarbij heeft Renault Sport een fenomenale naam op het gebied van gloeiend hete kleintjes enne… herinner je je de Clio V6 nog? Precies: ze zijn er gek genoeg voor. Wat denk jij: zou er zo'n vlammende RS-versie moeten komen of is dat onzin omdat er toch alleen maar oudjes met een tweede-jeugdwens in terechtkomen? Laat weten in de comments!
Reacties