Als je op waterstof wilt rijden, moet je daar wel iets voor overhebben. Hopelijk woon je dicht bij een waterstoftankstation en je moet waarschijnlijk wat vaker de trein pakken, want je kunt zeker niet overal tanken. Maar ook qua onderhoud moet je schijnbaar wel heel erg fan zijn van waterstof. Een eigenaar van een Hyundai ix35 FCEV kreeg een enorme rekening voor zijn kiezen.
Volgens Autobild reed de Duitser zeven jaar probleemloos rond in zijn waterstof-Hyundai, tot onlangs de brandstofcel kapotging. Dit onderdeel zet waterstof om in elektriciteit voor de aandrijving. De auto ging naar de dealer en die bracht een offerte uit van maar liefst 103.764 euro. En nee, die punt moet geen komma zijn.
De brandstofcel is duur
De brandstofcel kost los al 84.000 euro. Met de arbeid en alle losse bijkomende frutsels kwam de offerte boven de ton uit. Een Nexo, het nieuwere waterstofmodel van Hyundai, kost in Duitsland nog geen 78.000 euro, dus het repareren van de oude waterstofauto is niet meer de moeite waard. Wellicht dat een handige knaap de brandstofcel nog kan repareren, maar het lijkt erop dat de ix35 FCEV rijp is voor de sloop.
Autobild meldt in het artikel dat een nieuwe brandstofcel voor de Nexo ongeveer de helft zou kosten. Maar aangezien er bij de ix35 nog 20.000 euro aan kosten boven op de prijs van de brandstofcel kwamen, klinkt het alsof een Nexo van 78.000 euro bij een voorval als dit ook al is afgeschreven. Aan de andere kant: als de reparatiekosten deze dalende lijn doorzetten, kunnen waterstofauto’s over een tijdje gewoon gerepareerd worden. Wel zo duurzaam.
Hendrik Jan heeft op 11 maart 2024 geschreven:
Ik kocht op op 21-12-21 een 2de hands met ~80.000 km op de teller en heb er heerlijk privé mee gereden, (tankstation in Den Haag dichtbij ! ) met de H2 app kon er goed getankt worden met wat overleg en een ~500 km per tankbeurt een prima auto en toen nog belasting vrij en de auto reed als zonnetje, ideaal voor een pensionado die weinig rijdt.
Echter in Augustus 2023 na slechts 9030 km te hebben gereden zij de computer dat ik de auto aan de kant moest zetten.
Kort verhaal later: de turbo ventilator die verse gefilterde lucht in de brandstof cel blaast , deze heeft lagers die levenslang meegaan en hebben en geen onderhoud nodig….nou die gingen stuk waardoor de turbo schoepen van aluminium tegen de stator aan liepen waardoor er ,OMDAT ER NIET NOG EEN FILTER IN ZAT.., .aluminium delen in de fuelcell kwamen.
De blower kosten zouden ~6000 zijn de fuelcell ~ 84.000,oo en de reparatie ~20.000.
U begrijpt de reparatie zou te duur worden werd me gezegd, ik moest de auto afschrijven.
nou,…NIET alleen omdat het te duur zou worden…( dat maak ik zelf wel uit…) maar omdat er helemaal geen onderdelen meer verkrijgbaar zijn na 7jaar!!!!
Hyundai kan schijnbaar zoiets leveren in Europa terwijl in de industrie men met 10 jaar onderdeel levering garant moet staan.
En in tegenstelling van de meneer in Duitsland ( zie de melding in dit blad hierover) heeft Hyundai Nederland geen interesse in een gesprek voor compensatie en Hyundai Europa heeft ook niets meer van zich laten horen.
Het is maar dat U het weet …!!!
Oh ja,,,ik ben maar weer op benzine gaan rijden, een E auto zat er niet meer in na deze afschrijving.
Naftie heeft op 3 maart 2024 geschreven:
Het punt is dus al gekomen dat een batterijpack vervangen in een BEV goedkoper is dan een brandstofcel vervangen.
En batterijen gaan zo´n miljoen kilometer mee (en kunnen dan nog een tijd meedraaien als thuisbatterij), terwijl een brandstofcel na zo´n 100.000km al op is.
Naftie heeft op 17 augustus 2023 geschreven:
Dat is het leuke aan waterstof: duurder in aankoop, duurder in onderhoud, duurder tanken. En meer vervuilend dan een ICE.
Maarten heeft op 16 augustus 2023 geschreven:
Sowieso gek dat je zoveel betaald voor zo’n suffe auto, terwijl je een super mooie elektrische bak kan kopen in de plaats. Of een nog mooiere op lpg, waar de lage milieubelasting erg onderschat wordt.