PORSCHE 911 SPEEDSTER: DE SPIEGELS

De inspiratie voor de Top 9 van deze maand zijn de prachtige torpedovormige spiegels waarmee Porsche de 911 Speedster decoreerde. Zelfs de delicate draagarmen zouden niet misstaan in een moderne-kunstgalerie. Perfect voor de meest retro sportauto van allemaal.

ALPINE A110: DE WIELEN

De meeste nieuwe Alpines die je tot nog toe hebt gezien, staan op de spichtige 18-inch velgen van de Première Edition-uitvoering. Als die exemplaren allemaal zijn verkocht, ga je voor de basale ‘Pure’-versie, die qua ontwerp teruggrijpen op het staal van de oorspronkelijke A110.

BUGATTI CHIRON: DE RUGGENGRAAT

De slanke koolstofvezel lijn die de achterkant van de Bugatti Chiron tekent, is geen futuristische, aerodynamische hulp om stabiel te blijven bij 400 km/u. Het is een eerbetoon aan de art deco, aan de klassieke Bugatti’s uit de jaren dertig, met name aan de Type 57SC Atlantique.

JEEP RENEGADE: DE ACHTERLICHTEN

Het X-in-een-vierkant motief in de lampen van de Renegade is een subtiele verwijzing naar het oorlogsverleden van Jeep. Tijdens WOII vervoerden Amerikaanse soldaten extra benzine in jerrycans die aan de zijkanten waren voorzien van een kruis – een detail dat deze mini-crossover onderscheidt.

FORD MUSTANG: DE DAGRIJVERLICHTING

Zie je die drie streepjes in de koplampen van de Mustang? Komen ze je bekend voor? Dat kan kloppen, want ze refereren aan de drie vouwen in de neus die de originele Pony Car tekenden, van 1964 tot 1967. Precies de juiste hoeveelheid kitsch voor een retro knol, vinden wij.

SUZUKI IGNIS: DE STREPEN

Meer carrosseriewelvingen die ons moeten doen terugverlangen naar voorbije tijden. Suzuki’s vrolijke 4×4-stadskarretje wordt echter niet gesponsord door Adidas – de inkepingen op de c-stijl is een mooi detail dat eer bewijst aan de originele Suzuki Whizzkid kei-auto uit de jaren zeventig.

FERRARI 458 ITALIA: DE UITLAAT

Feitje voor nerds: de Ferrari 458 Italia had vier uitlaten. Maar Ferrari koos ervoor om twee daarvan uit te laten komen in een centrale pijp, waardoor een saluut werd gebracht aan de iconische middenpijp van de F40, die diende als handig afvoerkanaal voor de turbo.

VW GOLF GTI: DE RODE STREEP

Wil je een echt handige tip om een goede Golf GTI te kunnen herkennen? Lippenstift. De slechte versies – de generaties drie en vier – hadden geen rode streep rondom de grille. Bij generatie vijf was de streep terug, en hij is er net als de geruite stoelbekleding nog steeds. Dit zijn de echt hete Golfjes.

MERCEDES-AMG GT 4-DEURS: DE MONOBLOCK-VELGEN

Als je de opties aankruist voor AMG’s grote, boze Panamera-rivaal, negeer dan de koolstofvezel bekerhouder en de mega-stereononsens. Zie af van de spaakwielen en kies in plaats daarvan deze uitstekende, jaren-tachtigachtige monoblock-velgen, die verkrijgbaar zijn in zilver of zwart.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear