In het wereldje van Porsche 911’jes zien we een hoop restomods. Dat zijn dan oude 911’s die er nóg klassieker uitzien, maar zijn voorzien van moderne snufjes. De Singer 911 is een perfect voorbeeld. De Rezvani RR1 die je hier op deze pagina ziet, is ook een aangepaste Porsche 911, maar dan compleet anders. Het is namelijk een heel erg moderne 911, die er ouderwets uitziet. Rezvani is een bedrijf uit de Verenigde Staten dat de meest uiteenlopende auto’s bouwt.

Of ombouwt, eigenlijk. Daarbij zijn ze totaal niet merkvast qua auto die ze aanpakken. De Rezvani Beast is gebaseerd op een Ariel Atom (een superlichte Britse sportwagen), de Rezvani Tank is een Jeep Wrangler, De Rezvani Beast Alpha is een Chevrolet Corvette en de RR1 is dus een Porsche 911. Het is een 911 van de 992-generatie, dus de meest recente. Rezvani heeft inspiratie opgedaan bij de oude Porsche 935/75 Moby Dick en andere race-Porsches van Kremer uit die tijd.

Koolstofvezel bodykit voor Rezvani RR1

De Martini-esque striping levert daar een bijdrage aan. Sterker nog, het maakt niet uit wat voor auto je pakt, die er Martini-striping op en ineens is ie een stuk gaver. De bodykit is geheel van koolstofvezel, op de deuren na. Die zijn nog gewoon van aluminium. Je kan de Rezvani RR1 in twee smaakjes krijgen: een hele leuke of een bizar snelle. De ‘hele leuke’ is de RR1-600 gebaseerd op de 911 Carrera. Deze is voorzien van een handgeschakelde zesversnellingsbak, of optioneel een zeventraps PDK-automaat.

Doe dat laatste niet. De motor is opgevoerd tot 600 pk (vandaar de naam), dus je hebt alsnog meer dan voldoende vermogen. Een andere optie is de RR1-750. Je gaat het niet geloven, maar die heeft dus 750 pk. De basis is wel anders, want dan dat is namelijk de 911 Turbo S. Deze heeft altijd vierwielaandrijving en een PDK-automaat. Dit is de versie voor als je gewoon de snelste wilt hebben. Nu gaan we niet zeuren om het zeuren, de RR1-600 heeft dus geen 370 pk, maar 230 paarden extra.

Hij blijft wel exclusief (dus jij ook!)

De standaard 911 Turbo S heeft al 650 pk en dat is een bescheiden fabrieksopgave van Porsche. Hebben ze ‘m alleen gechipt? Bij de Rezvani RR1 draait het niet alleen om de prestaties, maar ook om de exclusiviteit. Er worden namelijk maar 50 stuks van gebouwd, en bovendien kun je de RR1 volledig naar eigen smaak configureren. Optioneel kun je enorme Brembo-remmen bestellen (voor 12.500 euro) of een Ohlins schroefset (voor 8.500 euro) en die Turbofan wielcovers kosten 4.000 euro.

Lees ook: Porsche 911 GT3 RS Manthey is veel duurder, maar heeft geen achterruit

De prijs van de ombouw is precies 195.000 euro. Let wel, dat is alleen voor het ombouwen, je moet zelf een 911 Carrera of een 911 Turbo meenemen. Een 992 kost in Nederland nog dik 110.000 euro, maar een nette (en nieuwere) kost gemakkelijk het dubbele. Dus het gaat sowieso een duur grapje worden. Dan ben je wel een stuk unieker op de volgende Porsche-meeting waar de verschillen gemeten worden in lapjes leer en aparte kleurtjes.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)