Internationale Capslockdag: schreeuwerige auto's

Want capslock is cruisecontrol voor cool

Rezvani Hercules 6x6
Foto('s): Rezvani

We gaan wat marketeers even heel blij maken vandaag. Er zijn namelijk een aantal marketingafdelingen die ooit hebben besloten dat hun automerk met hoofdletters moet worden geschreven. Normaal vinden we dat wat overdreven en doen we er lekker niet aan mee. Maar omdat het vandaag Internationale Capslockdag is, maken we een uitzondering. Deze merken noemen Internationale Capslockdag trouwens gewoon ‘dag’. Komt ie: SEAT, FIAT, PEUGEOT en MINI.

Overigens zijn SEAT (Sociedad Española de Automóviles de Turismo) en FIAT (Fabbrica Italiana Automobili Torino) officieel wel afkortingen, maar toch. Zullen we voor de gein de hele dag vandaag Bmw met kleine letters schrijven? Worden jullie daar ook zo kriegelig van? Nee hoor, gaan we niet doen. Sterker: omdat het Internationale Capslockdag is, kozen we een stel auto’s uit die net zo schreeuwerig zijn als de favoriete knop van internetgebruikers met een mening.

Brabus GLS met 800 pk

Brabus GLS 800 2021 (Mercedes-AMG GLS 63)Foto('s): Brabus

Het zal je niet verbazen dat ook BRABUS graag ziet dat je hun merknaampje met kapitalen schrijft. En als er één merk is dat dat verdient, is het wel BRABUS. Ze bouwen creaties zoals deze GLS met 800 pk en 1.000 Nm. Voor de aandrijving zorgt de bekende 4,0-liter biturbo V8 mild-hybride setup. Brabus rust ‘m uit met nieuwe turbo’s en een verse ECU, maar houdt tegelijkertijd de topsnelheid begrensd op 280 km/u.

Rezvani Hercules 6×6

Rezvani Hercules 6x6Foto('s): Rezvani

Nog altijd gebruikt Rezvani het chassis en het interieur van Jeep, maar in dit geval dus met extra wielen en een laadbak. De totale lengte is 6,2 meter. De Rezvani Hercules 6×6 stuwt 1.318 pk en 1.340 Nm naar alle wielen, wat meer dan het dubbele is van de Mercedes G-klasse met dezelfde hoeveelheid wielen, of van de creatie van Hennessey hieronder. De motor is een extra gemotiveerde 7,0-liter V8 uit de Dodge Demon (die inderdaad een slag groter is geworden). Hij geeft zijn vermogen door aan een achttraps automaat.

Hennessey Goliath 6×6

hennessey goliath 6x6Foto('s): Hennessey Performance

Twee 6×6’jes? Zeker, want hoewel de Goliath 6×6 er heel stoer uitziet, is ie nog wat onzeker. Daarom compenseert ie zo, snap je? Om hem niet te kwetsen, stoppen we hem in dit lijstje. De Texaanse tuner voegt twee wielen toe aan de Chevrolet Silverado pick-up. De 6,2-liter V8 krijgt van Hennessey een nieuwe 2,9-liter supercharger waardoor het vermogen stijgt naar 715 pk en het koppel naar 915 Nm. Het vermogen gaat ook hier naar alle wielen. De banden zijn maatje 37 inch en de velgen 20 inch. Hennessey voegt extra led-verlichting toe voor beter zicht en het geheel gaat 20 centimeter de hoogte in.

Ford F-series Super Duty

Ford F-series Super DutyFord F-series Super Duty 7,3-liter v8Foto('s): Ford

Zo’n grote pick-up is in onze contreien altijd een beetje overdreven, maar dat is niet waarom hij op Internationale Capslockdag in dit lijstje staat. Deze pick-up van Ford draagt de grootste V8 bij zich die je op dit moment nieuw kunt kopen. De 7,3-liter benzinemotor produceert 435 pk en 644 Nm. Vind je dat wat tegenvallen voor zo’n enorme motor? Naar verluidt werkt het merk aan de Megazilla, een versie met turbo’s.

Alles van Gemballa

Gemballa TOrnado 750 GTSFoto('s): Gemballa

Tuner Gemballa is een van de grondleggers van moderne wansmaak. Het overlijden van Uwe Gemballa betekende in 2010 na 30 jaar het einde van de onderneming. Tenminste, daar leek het op, want het bedrijf maakte een doorstart en ging vrolijk door met de favoriete bezigheid: Porsches gruwelijk toetakelen. De zoon van Uwe is niet al te lang geleden zijn eigen onderneming gestart. Onder de bedrijfsnaam Marc Phillip Gemballa GmbH werkt zoonlief aan een moderne interpretatie van de legendarische Porsche 959.

Alles van Mansory

Mansory Lamborghini UrusFoto('s): Mansory

Als we dan toch hippe Engelstalige internetcultuur zoals Internationale Capslockdag gaan overnemen, dan pakken we er nog eentje mee: ‘vermoord het met vuur’. De naam van de tuner biedt automatisch al zijn excuses aan voor het overdreven gedrag: man, sorry. Hierboven zie je de Urus, maar zelfs een Bugatti is niet veilig voor deze tuner. Ze bestaan al meer dan 30 jaar, dus blijkbaar zijn er mensen die er wel hun geld aan uit willen geven. Vast dezelfde types die graag in capslock schrijven…

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken