Als de huidige plannen voor 2035 doorzetten, dan hebben we het straks niet meer over ‘elektrische auto’s’, maar gewoon over ‘auto’s’. En het lijkt erop dat we het straks ook niet meer hebben over ‘irritante veiligheidssystemen’, maar gewoon over ‘veiligheidssystemen’ in de auto. Want uit Amerikaans onderzoek blijkt dat mensen beginnen te wennen aan alle nieuwe veiligheidssystemen, en ze worden blijkbaar minder vaak uitgeschakeld.

Het Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) deed onderzoek naar hoeveel de nieuwe veiligheidssystemen gebruikt worden. De instantie meldt dat 87 procent van de bestuurders de rijstrookassistent aan laat staan. En gelukkig laat 94 procent van de mensen het automatische remsysteem ook aanstaan, dat automatisch een noodstop maakt wanneer er een ongeluk dreigt.

De snelheidswaarschuwing staat aan, maar het geluid niet

Ook stelt 70 procent van de bestuurders de waarschuwing op prijs dat er te hard wordt gereden, maar dan wel alleen het icoontje in het display. Het piepje van de snelheidswaarschuwing wordt wel uitgezet; bij slechts 14 procent van de bestuurders stond dit systeem aan. We zien steeds meer dat autofabrikanten het makkelijker maken om de assistent uit te schakelen.

Voelbare en zichtbare waarschuwingen zijn beter dan hoorbare

Volgens de onderzoekers geven mensen de voorkeur aan waarschuwingen die zichtbaar of voelbaar zijn. Bij de rijstrookassistent is de acceptatie voor een systeem dat vibraties in het stuur geeft hoger dan een systeem dat piept. Deze data koppelt het IIHS weer terug aan autofabrikanten zodat deze de systemen kunnen optimaliseren.

In de EU zal het aantal iets hoger liggen

In de VS is het nog niet verplicht bij nieuwe auto’s dat de snelheidswaarschuwing altijd ingeschakeld is als de auto gestart wordt. Als je hem daar uitzet, dan blijft ie uit. Als je nu een nieuwe auto koopt, dan zal de waarschuwing altijd ingeschakeld zijn zodra je de auto start. Je kunt hem daarna uitzetten, maar de volgende start is ie altijd weer ingeschakeld. We gokken dus dat het aantal mensen dat hier met het piepje rijdt, iets hoger ligt.

Reacties

  • Fons heeft op 6 oktober 2024 geschreven:

    Veel gebruikers van deze nieuwe techniek gebruiken deze om lekker achter het stuur men hun telefoontje bezig te zijn !!!

    Reageer
  • Edwin heeft op 5 oktober 2024 geschreven:

    Adaptive cruisecontrol is waardeloos. Dat systeem remt te vroeg en in de regen doet ie het helemaal niet meer. En zoals al in een andere reactie geschreven, als er een auto voor je schuift remt het systeem opeens af, en niet zo’n beetje ook. Alsof er hard op de rem getrapt wordt. En dan dat lane departure warning system. Wat een verschrikkelijk systeem is dat. Wij hebben in de buurt best veel smelle wegen waar ook trekkers en vrachtwagens rijden. Al meerdere keren gehad dat ik zoveel mogelijk rechts wil rijden en er opeens een ruk aan het stuur gegeven wordt terwijl er een tegenligger aan komt. Levensgevaarlijk systeem.
    Daarnaast klopt de weergegeven snelheid regelmatig niet met de snelheid die gereden mag worden.
    Als het eruit te slopen was dan deed ik dat. Bij sommige auto’s kun je het makkelijk uitzetten, maar er zijn er ook bij waar je diep de menu’s in moet.

    Reageer
  • NvG heeft op 5 oktober 2024 geschreven:

    Ik rijd een 20 jaar oude auto met cruise control old school. Laatst huurde ik een auto met adaptive cruise control en toen merkte ik wel een vervelend dingetje: iemand haalt je in en gaat iets te snel naar rechts, mijn auto ‘ziet’ ineens een andere auto te dicht bij en remt af. Nergens voor nodig want die gast reed sneller dan ik. Vrij irritant en dat gebeurde behoorlijk vaak op een rit van 150 km. Ik blijf dus nog ff in mijn oudje rond rijden. Het is een Toyota, dus ik ga ervan uit dat ie nog 10 jaar mee gaat 😉

    Reageer
  • Trust heeft op 4 oktober 2024 geschreven:

    @redactie lees dit stukje nog eens na:

    Voelbare en zichtbare waarschuwingen zijn beter dan hoorbare

    Volgens de onderzoekers geven mensen de voorkeur aan waarschuwingen die zichtbaar of hoorbaar zijn

    Reageer
  • MCB heeft op 4 oktober 2024 geschreven:

    De snelheids assistent lijkt me juridisch misschien een dingetje.
    Want als die straks verplicht is dan verwacht je ook dat het goed werkt en vraag ik me af wat er gebeurt als je een bekeuring krijgt omdat dat ding niet heeft gefunctioneerd.

    Zelf constateer ik regelmatig dat het lezen van verkeersborden niet goed werkt.
    Ook max. snelheden in de navigatie lopen vaak achter.

    • Edwin heeft op 5 oktober 2024 geschreven:

      Zoals het woord het al zegt, het is een “assistent”. Je bent dus zelf verantwoordelijk.

      • Floris heeft op 5 oktober 2024 geschreven:

        Sorry Edwin…. Ik vertakte mij een moment… Zei jij nu daadwerkelijk dat ik zelf verantwoordelijk ben? Zo ben ik niet met opgevoed anno 2024, want per definitie heeft een ander toch altijd schuld…😜👍😂🤣

        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Piet heeft op 4 oktober 2024 geschreven:

    Ik zet alles uit kan er niet mee overweg dus als je iets aan of af wil zetten ben je je aandacht van de weg kwijt dus niet een hulp maar een gevaar

    • Zeurpiet heeft op 4 oktober 2024 geschreven:

      Je moet het ook niet uitzetten tijdens het rijden. Eerst stil staan. 💁🏻‍♂️

      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)