Er verandert een boel voor bestuurders in de EU. De Europese Commissie wil in 2023 een aantal regelingen doorvoeren die voor de hele EU gelden. Het Duitse ADAC zet de veranderingen op een rijtje. Zo mag je straks met een rijbewijs B met zwaardere auto’s rijden en mag je vanaf je achttiende gaan solliciteren als vrachtwagen- of buschauffeur.
In Nederland werd al een uitzondering gemaakt voor het gewicht van een auto waarmee iemand met een rijbewijs B mag rijden. Deze uitzondering gold voor elektrische bestelauto’s met een maximaal toelaatbaar gewicht van meer dan 3,5 ton. Met de nieuwe regeling mag je met een rijbewijs B elke auto besturen waarbij het maximaal toelaatbaar gewicht (op kenteken) niet meer dan 4,25 ton bedraagt.
Dit is niet alleen gunstig voor makers van grote elektrische auto’s, maar bijvoorbeeld ook voor camperbezitters en bestuurders van elektrische rolstoelbussen. Die auto’s hebben al snel een hoger toelaatbaar gewicht dan de nu als grens geldende 3.500 kilo. In dat geval moet je een vrachtwagenrijbewijs hebben om ze te besturen.
Digitaal rijbewijs
Ten tweede wil de Europese Commissie het voor de hele EU mogelijk maken om het rijbewijs digitaal te maken. Daarvoor zou er een app moeten komen voor je smartphone. Deze zou dan ook volstaan wanneer de politie vraagt naar je rijbewijs. Later moet er een QR-code bij komen om fraude tegen te gaan.
Jongere vrachtwagenchauffeurs
Het tekort aan vrachtwagen- en buschauffeurs wil de Europese Commissie ook oplossen. Daardoor moet het mogelijk worden voor achttienjarigen om een groot rijbewijs te halen. In verschillende Europese landen, waaronder Nederland (tenzij je code 95 hebt), moet je 21 zijn om op te gaan voor je rijbewijs C en CE. Er zijn ook landen waar je 24 moet zijn. Dat wil de Europese Commissie dit jaar rechttrekken.
Plannen voor later
Tot slot zijn er nog een aantal plannen die in de loop van tijd in gang kunnen worden gezet. Zo kan het in de toekomst zijn dat aanstormende bestuurders eerst hun theorie-examen moeten halen voordat ze mogen beginnen aan de praktijk. Daarnaast zouden nieuwe bestuurders een jaar nadat ze hun rijbewijs hebben gehaald een opfriscursus moeten volgen.
Ook is er het idee om ten minste een deel van het praktijkexamen in een simulator af te leggen. Dit zou dus nog later ook helemaal virtueel kunnen worden. Misschien kunnen ze Max Verstappen vragen om zijn privƩjet uit te lenen.
BP 2 heeft op 17 augustus 2023 geschreven:
De originele tekst is van januari! Het zal weer eens niks worden en zolang er bij de Europarlementariƫrs er geen zijn die er bij betrokken zijn door bvb een zwaardere camper aan te schaffen zal er niets beslist worden.
De actuele wetten zijn uit de periode dat er de bestelbussen geen stuurbekrachtiging en andere voorzieningen hadden maar tegenwoordig kan iedereen een wat groter voertuig besturen.
Phil heeft op 14 augustus 2023 geschreven:
Gaat rijbewijs B96 dan ook van 4.25 naar 5 ton?
Robert heeft op 13 juni 2023 geschreven:
Is er inmiddels meer bekend over de besluitvorming door de EU? Wanneer kan besluitvorming over aanpassing toelaatbaar gewicht veracht worden?
Djorgio heeft op 30 januari 2023 geschreven:
Das dan mooi maar had veel eerder gekund!
Rene heeft op 30 januari 2023 geschreven:
Heb in 2018 mn Mercedes 608d terug gekeurd naar max 3500 kg tot gewicht …leeg 3060 kg …bus kon tot 5890 kg……ik heb na veel inspanning dit kunnen bewerkstelligen…trekgewicht van de bus is 3500 kg.kan dus met BE 7000 kg berijden….nu de B rijbewijs wordt opgetrokken naar 4250 kg wat is dan mn c1 rijbewijs nog waard? Dat is tot 7500 kg …ik heb ook ce dat is dan max 12 ton…..worden die grenzen nu ook opgerekt,en kan iedereen zonder extra rijopleiding nu wel met meer dan 3500 kg de weg op? Ik kan nu dus mn Mercedes bus weer laten herkeuren naar 4250 kg? Houdt in dat menig Iveco bus ook een interessante bus wordt als campereigenbouw…..ik denk dat de rijscholen hier niet blij van worden die geĆÆnvesteerd hebben in een c1 voertuig….
Robert heeft op 13 juni 2023 geschreven:
Dag Rene,
jouw reactie is al weer een paar maanden oud. Weet jij inmiddels meer? Als ik zoek op internet zit de besluitvorming nu in de goedkeuringsperiode.
Weet jij waar we informatie kunnen vinden over wanneer er een besluit wordt verwacht?
Sjimmie heeft op 30 januari 2023 geschreven:
@Rob elektrische autoās worden niet zwaarder. Het zijn de autoās die steeds groter worden. Tja als je een dikke SUV elektrisch maakt dan weegt het ook wat. Door nieuwe technieken, en ook celtechnieken zullen ze in de toekomst juist weer lichter worden.
Kwestie van tijd. Helaas denken en doen sommige mensen alsof het direct perfect moet zijn. Dat was de BEV ook niet.
Sjimpie heeft op 29 januari 2023 geschreven:
@Stefan. Je mag met B ook een combinatie van totaal 4250 hebben hoor. Maar dan mag de auto Max 3500 zijn, en de aanhangwagen 750. 750 mag namelijk altijd met een B rijbewijsā¦. (En als de auto het mag trekken uiteraard).
Zo mag je ook met B een aanhangwagen van 1300 trekken als de auto een Max massa heeft niet meer dan 2200. Zolang de combinatie qua Max massaās bij elkaar opgeteld maar niet boven die 3500 (of 4250 bij een ahw van 750) uitkomt.
Dit is dus puur als je kijkt naar het rijbewijs. Gewichten (overbelasting, toegestane gewichten) tel ik niet mee.
Rob heeft op 29 januari 2023 geschreven:
Personenauto’s, met name EV’s, worden veel te zwaar.
Ook de vele veiligheidsvoorzieningen dragen hieraan bij. Eigenlijk belachelijk dat, meestel 1 persoon, om van A naar B te komen een gewicht verplaatst van 2 tot 3 ton. Is dat nu milieuvriendelijk? Ook denk ik dat er “psalmen perk” gesteld moet worden aan het vermogen. Een beginnend bestuurder mag nu een auto besturen met 600 pk. of soms nog veel meer (met name bij de EV’s). Daar voorziet een normale rijopleiding niet in!
Wolkeron heeft op 29 januari 2023 geschreven:
Logisch. Als die EV’s als truck ingeschreven worden loopt de staat in de toekomst miljoenen mis aan houderschap belasting. Dat voorkomen ze nu grotendeels. Bij onze regering draait alles om geld graaien.
Tim heeft op 27 januari 2023 geschreven:
Precies ook mijn vraag. Zou me logisch lijken, maar ik ben ook erg benieuwd!
Stefan68 heeft op 27 januari 2023 geschreven:
Dan geldt dat ook voor de combinatie met aanhanger? Daar is nu boven de 3500 kg nog een rijbewijs E nodig. Volstaat met de nieuwe regeling voor de totale treinmassa tot 4250 kg dan alleen rijbewijs B?