
Rimac ziet zwart voor de ogen, want één beuk is niet genoeg. Vijf keer moeten onze arme oogjes toezien hoe een Rimac C_Two van zo’n 1,6 miljoen euro tegen een betonnen muur wordt gelanceerd. Het maakt deel uit van het homologatieproces van de C_Two dat ervoor moet zorgen dat hij wereldwijd veilig en straatlegaal verkocht kan worden.
‘Om zeker te weten dat de auto functioneert zoals we verwachten, moeten de fysieke tests perfect overeenkomen met de simulaties’, legt Rimac uit. Het crashtesten is een klein onderdeel van een veel groter proces, waar bijvoorbeeld losse componenten en volledige prototypes getest worden.
En dan komt de knal. Zeker, het is nooit fijn om zo’n pareltje in honderdduizend stukjes te zien opgaan. Dus laten we het even positief houden en het hebben over de goede dingen aan de Rimac C_Two.
De verbazingwekkende prestaties van de C underscore twee in het Engels
Om te beginnen is zijn topsnelheid 415 km/u. Die heeft hij te danken aan vier elektromotoren die gezamenlijk ruim 1.900 pk en 2.300 Nm produceren. De voorwielen krijgen één versnelling en elk achterwiel krijgt een eigen tweetraps automaat.
Rimac beweert dat je 0 naar 100 km/u doet in 1,97 seconden, een kwartmijl in 9,1 seconden en 0 naar 300 km/u in 11,8 seconden. Dat is niet snel, dat is niet bloedsnel, dat is angstaanjagend gruwelijk verschrikkelijk vreselijk snel. Er is een overvloed aan aerodynamica en elektronica aanwezig om ervoor te zorgen dat hij ook listige bochtjes de baas is. Nog meer te weten komen over deze fabelachtige Rimac?
Rimac C_Two crashtest (Skippen naar 5:00 voor het echte werk)
Meer van TopGear


Rimac gaat geen nieuwe elektrische hypercar bouwen omdat mensen dat niet willen

Dit is de prijs van de eerste Rimac Nevera van Nederland

Zo ongelofelijk hard kan de Rimac Nevera achteruit rijden (en dat is een record)

Rimac Nevera pakt het 0-400-0 record van Koenigsegg af (in de kleuren van een BMW)

Waarom de Rimac Nevera de favoriete EV van Chris Harris is

De Rimac Nevera R is simpelweg de snelst accelererende auto voor de openbare weg ooit

Deze blije hatchback is van Bugatti-baas Rimac en is een robottaxi genaamd Verne

Rimac gaat geen nieuwe elektrische hypercar bouwen omdat mensen dat niet willen

BMW gaat techniek van Rimac gebruiken voor productieauto’s

Rimac gaat naast elektrische hypercars waarschijnlijk ook een hatchback bouwen

Dit is de prijs van de eerste Rimac Nevera van Nederland

Rimac gaat geen nieuwe elektrische hypercar bouwen omdat mensen dat niet willen

BMW gaat techniek van Rimac gebruiken voor productieauto’s

Rimac gaat naast elektrische hypercars waarschijnlijk ook een hatchback bouwen

Dit is de prijs van de eerste Rimac Nevera van Nederland

Zo ongelofelijk hard kan de Rimac Nevera achteruit rijden (en dat is een record)

Rimac Nevera pakt het 0-400-0 record van Koenigsegg af (in de kleuren van een BMW)

Zie jij van welke F1-coureur deze uitgebouwde Nissan GT-R Liberty Walk is?

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Is de Ford Mustang GT met V8 die 81.051 euro aan belasting waard? (review)

Het wordt binnenkort een heel stuk aantrekkelijker om een oude Honda NSX te kopen

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

Deze zes cabrio’s zijn spotgoedkoop in aanschaf en gebruik (en gewoon in Nederland te koop)

Is de dieselauto bezig met een comeback in Nederland? De verkopen nemen weer toe

Remmen van auto vliegen in de fik, automerk zegt dat dit heel normaal is

Zie jij van welke F1-coureur deze uitgebouwde Nissan GT-R Liberty Walk is?

Deze extreem onsuccesvolle elektrische Toyota is nu flink goedkoper – dit kost ie
