
Rimac ziet zwart voor de ogen, want één beuk is niet genoeg. Vijf keer moeten onze arme oogjes toezien hoe een Rimac C_Two van zo’n 1,6 miljoen euro tegen een betonnen muur wordt gelanceerd. Het maakt deel uit van het homologatieproces van de C_Two dat ervoor moet zorgen dat hij wereldwijd veilig en straatlegaal verkocht kan worden.
‘Om zeker te weten dat de auto functioneert zoals we verwachten, moeten de fysieke tests perfect overeenkomen met de simulaties’, legt Rimac uit. Het crashtesten is een klein onderdeel van een veel groter proces, waar bijvoorbeeld losse componenten en volledige prototypes getest worden.
En dan komt de knal. Zeker, het is nooit fijn om zo’n pareltje in honderdduizend stukjes te zien opgaan. Dus laten we het even positief houden en het hebben over de goede dingen aan de Rimac C_Two.
De verbazingwekkende prestaties van de C underscore twee in het Engels
Om te beginnen is zijn topsnelheid 415 km/u. Die heeft hij te danken aan vier elektromotoren die gezamenlijk ruim 1.900 pk en 2.300 Nm produceren. De voorwielen krijgen één versnelling en elk achterwiel krijgt een eigen tweetraps automaat.
Rimac beweert dat je 0 naar 100 km/u doet in 1,97 seconden, een kwartmijl in 9,1 seconden en 0 naar 300 km/u in 11,8 seconden. Dat is niet snel, dat is niet bloedsnel, dat is angstaanjagend gruwelijk verschrikkelijk vreselijk snel. Er is een overvloed aan aerodynamica en elektronica aanwezig om ervoor te zorgen dat hij ook listige bochtjes de baas is. Nog meer te weten komen over deze fabelachtige Rimac?
Rimac C_Two crashtest (Skippen naar 5:00 voor het echte werk)
Meer van TopGear


Rimac gaat geen nieuwe elektrische hypercar bouwen omdat mensen dat niet willen

Dit is de prijs van de eerste Rimac Nevera van Nederland

Zo ongelofelijk hard kan de Rimac Nevera achteruit rijden (en dat is een record)

Rimac Nevera pakt het 0-400-0 record van Koenigsegg af (in de kleuren van een BMW)

Waarom de Rimac Nevera de favoriete EV van Chris Harris is

De Rimac Nevera R is simpelweg de snelst accelererende auto voor de openbare weg ooit

Deze blije hatchback is van Bugatti-baas Rimac en is een robottaxi genaamd Verne

Rimac gaat geen nieuwe elektrische hypercar bouwen omdat mensen dat niet willen

BMW gaat techniek van Rimac gebruiken voor productieauto’s

Rimac gaat naast elektrische hypercars waarschijnlijk ook een hatchback bouwen

Dit is de prijs van de eerste Rimac Nevera van Nederland

Rimac gaat geen nieuwe elektrische hypercar bouwen omdat mensen dat niet willen

BMW gaat techniek van Rimac gebruiken voor productieauto’s

Rimac gaat naast elektrische hypercars waarschijnlijk ook een hatchback bouwen

Dit is de prijs van de eerste Rimac Nevera van Nederland

Zo ongelofelijk hard kan de Rimac Nevera achteruit rijden (en dat is een record)

Rimac Nevera pakt het 0-400-0 record van Koenigsegg af (in de kleuren van een BMW)

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Dit zijn de 9 stomste stunts en sprongen die ooit met auto’s zijn gedaan (en daarom zo leuk)

Is zo’n beeldschone Alfa Romeo 4C na jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

‘Waarom hebben sommige auto’s twee tankklepjes – eentje voorop en eentje achter?’

Met deze verborgen functie word je niet meer misselijk als je in de auto op je telefoon kijkt

Is de Porsche 911 GT3 nog altijd dat briljante pretpakket? (review)
