
Om meerdere redenen wordt het verzekeren van je auto duurder. Zo worden elektrische auto’s relatief sneller total-loss verklaard en zijn reparaties duurder doordat er meer technologie aan boord is. En, zoals bij de crash in dit voorbeeld, door ingenieuze moderne constructies. Want het schadebedrag van bijna 40.000 euro geldt niet de auto met de loshangende bumper, maar voor de ogenschijnlijk amper beschadigde Rivian R1T.
Volgens de eigenaar van de Rivian pick-up werd hij op lage snelheid geraakt. De verzekeringsmaatschappij van degene die achter op de pick-up knalde, schat in eerste instantie dat de schade 1.600 dollar (zo’n 1.400 euro) zal bedragen. De verzekeraar stuurt dan ook een cheque op met dat bedrag. De reparatie van de Rivian R1T blijkt echter veel duurder te zijn.
De eigenaar van de elektrische pick-up brengt de auto naar een gecertificeerde Rivian-garage. De monteurs doen netjes hun werk zoals het merk dat heeft voorgeschreven. Alle stappen worden gedocumenteerd en gefotografeerd waar nodig. Na alle stappen te hebben doorlopen, komt het eindbedrag uit op maar liefst 42.000 dollar. Omgerekend is dat zo’n 38.000 euro.
Waarom zijn de reparatiekosten voor de Rivian R1T zo hoog?
‘De truck is gemaakt om de impact [te] absorberen om zo letsel aan de bestuurder en andere inzittenden te beperken. Dus bij een botsing moeten ze veel onderdelen inspecteren om er zeker van te zijn dat ze niet beschadigd zijn’, zegt de Rivian-eigenaar tegenover The Drive. Een foto van tijdens de reparatie laat dan ook zien dat zo’n beetje de hele achterkant uit elkaar is gehaald. Dat zie je in de video hieronder bij 1:37.
Het schijnt ook dat als het carrosseriepaneel links- of rechtsachter beschadigd is, een groot deel van de auto een check moet ondergaan. Gelukkig vergoedt de verzekeringsmaatschappij van de man die op de pick-up botste het hele bedrag, maar het had niet veel gescheeld. Door de extra kosten voor het huren van een auto tikt het schadebedrag na de botsing bijna 50.000 dollar aan, het maximale bedrag dat de verzekering vergoedt. Eind goed, al goed dus – maar voor je premie zijn dit soort zaken op termijn natuurlijk minder goed nieuws.
3 reacties op “Niet gek dat verzekering duurder wordt: Dit kleine bumperkusje kostte bijna 40.000 euro”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Op deze elektrische auto verliest zijn maker 30.000 euro per exemplaar

VIDEO: Is de Tesla Cybertruck sneller dan de Rivian R1T tijdens een offroad-dragrace?

De Rivian R1T Apocalypse Nirvana is de extreemste elektrische pick-up tot nu toe

Je kunt je nu blijkbaar laten steriliseren via je elektrische auto

Hoe rijdt de Rivian R1T? De eerste volledig elektrische pick-up

Deze bijzondere auto hoort niet in Nederland te zijn, en toch staat er eentje te koop

De e-Golf komt terug, maar is minder Volkswagen dan de ID.3

Op deze elektrische auto verliest zijn maker 30.000 euro per exemplaar

VIDEO: Is de Tesla Cybertruck sneller dan de Rivian R1T tijdens een offroad-dragrace?

Toch kamperen? Deze daktent heeft een bioscoop en verwarmde matrassen

Deze toffe Rivian R3 is een betaalbare elektrische SUV voor Europa

Hoe de Belastingdienst per ongeluk de Nederlandse wegen veiliger heeft gemaakt

De populairste pick-up van Nederland krijgt weer een dikke V8-motor

Volkswagen bouwt straks drie compleet verschillende versies van dit populaire model

De lelijkste auto van dit moment (na de Cybertruck) ziet er zo ineens een stuk beter uit

De gaafste benzinemotor van de afgelopen 20 jaar komt terug

Mansory Cybertruck is een vreemd eerbetoon aan Elon Musk, maar wel een grote verbetering

Nederlands stel verzint manier om 165.000 euro te verdienen aan de verzekering (maar loopt gelukkig tegen de lamp)

Zie jij (zonder te spieken) welke auto een mafklapper aan puin heeft gereden in Rotterdam?

Deze nieuwe auto’s scoren niet goed in de crashtest (en dat heeft een duidelijke reden)

Deze Seat-rijder leek heel veel geluk te hebben, maar op het laatst gaat het toch fout op de Nürburgring

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Deze Volvo-rijder heeft in ieder geval een heel sterk verhaal voor thuis (maar of ie daar blij mee is…)

Veel mensen denken nog dat je in dit land overal onnodig links mag rijden, maar dat is niet zo

Luxe en chique Honda is eigenlijk dikker dan een 2-serie of CLA, of niet?

Tesla hangt een verkoopverbod boven het hoofd op hun grootste markt

De op-een-na grootste automarkt ter wereld doet niet meer aan uitstootregels, en dat is slecht nieuws voor Tesla

Wist jij dat Ford een Focus RS heeft gemaakt met een V8 met 420 pk?

Vanwege dit kleine onderdeeltje krijgen honderdduizenden Nissan-eigenaren mogelijk een nieuwe motor

Met de Opel Mokka GSE is er eindelijk weer een ouderwets sportieve Opel (280 pk)

Tesla hangt een verkoopverbod boven het hoofd op hun grootste markt

Doorrijden met je oude benzineauto is slechter voor het milieu dan een nieuwe EV kopen, dit is waarom

De Europese Unie wil dat alle auto’s van de zaak en huurauto’s verplicht elektrisch zijn

Eindelijk een Subaru die geen fortuin moet kosten in Nederland (en daarom zullen fans hem haten)

Deze motor weegt slechts 13,1 kilo maar levert 750 pk

Politie haalt BMW zonder motorkap van de weg, maar dat blijkt nog wel het minst erge

Statiegeld op blikjes is irritant, maar het kan ervoor zorgen dat jij straks goedkoop op waterstof rijdt

Politie plaatst nieuw soort camera op viaducten, maar hier word jij wel blij van

Veel automerken hebben het zwaar in Europa, behalve merken uit één land (en dat is slecht nieuws)

Geen grap: met deze (gratis) apps kun je de verkeerslichten op groen zetten

Dit heeft niets met elektrisch rijden te maken maar ja, alles is goed om elektrisch rijden te bashen.
Deze auto wordt zelfs niet in Europa verkocht.
Dus Rivian wil de resultaten van de botsproef onderzoeken op de openbare weg door de tegen partij laten betalen.
Zo kunnen we allemaal succesvol worden.
Dit zou verboden moeten worden. Dit is zo ongeloofwaardig dat het riekt naar oplichting. Dit zou een Rivian laten verzekeren onbetaalbaar maken. Als deze werkwijze in de CO2 footprint van de wagen wordt verwerkt is hij opeens niet meer duurzaam.