
Om meerdere redenen wordt het verzekeren van je auto duurder. Zo worden elektrische auto’s relatief sneller total-loss verklaard en zijn reparaties duurder doordat er meer technologie aan boord is. En, zoals bij de crash in dit voorbeeld, door ingenieuze moderne constructies. Want het schadebedrag van bijna 40.000 euro geldt niet de auto met de loshangende bumper, maar voor de ogenschijnlijk amper beschadigde Rivian R1T.
Volgens de eigenaar van de Rivian pick-up werd hij op lage snelheid geraakt. De verzekeringsmaatschappij van degene die achter op de pick-up knalde, schat in eerste instantie dat de schade 1.600 dollar (zo’n 1.400 euro) zal bedragen. De verzekeraar stuurt dan ook een cheque op met dat bedrag. De reparatie van de Rivian R1T blijkt echter veel duurder te zijn.
De eigenaar van de elektrische pick-up brengt de auto naar een gecertificeerde Rivian-garage. De monteurs doen netjes hun werk zoals het merk dat heeft voorgeschreven. Alle stappen worden gedocumenteerd en gefotografeerd waar nodig. Na alle stappen te hebben doorlopen, komt het eindbedrag uit op maar liefst 42.000 dollar. Omgerekend is dat zo’n 38.000 euro.
Waarom zijn de reparatiekosten voor de Rivian R1T zo hoog?
‘De truck is gemaakt om de impact [te] absorberen om zo letsel aan de bestuurder en andere inzittenden te beperken. Dus bij een botsing moeten ze veel onderdelen inspecteren om er zeker van te zijn dat ze niet beschadigd zijn’, zegt de Rivian-eigenaar tegenover The Drive. Een foto van tijdens de reparatie laat dan ook zien dat zo’n beetje de hele achterkant uit elkaar is gehaald. Dat zie je in de video hieronder bij 1:37.
Het schijnt ook dat als het carrosseriepaneel links- of rechtsachter beschadigd is, een groot deel van de auto een check moet ondergaan. Gelukkig vergoedt de verzekeringsmaatschappij van de man die op de pick-up botste het hele bedrag, maar het had niet veel gescheeld. Door de extra kosten voor het huren van een auto tikt het schadebedrag na de botsing bijna 50.000 dollar aan, het maximale bedrag dat de verzekering vergoedt. Eind goed, al goed dus – maar voor je premie zijn dit soort zaken op termijn natuurlijk minder goed nieuws.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
3 reacties op “Niet gek dat verzekering duurder wordt: Dit kleine bumperkusje kostte bijna 40.000 euro”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


VIDEO: Is de Tesla Cybertruck sneller dan de Rivian R1T tijdens een offroad-dragrace?

De Rivian R1T Apocalypse Nirvana is de extreemste elektrische pick-up tot nu toe

Je kunt je nu blijkbaar laten steriliseren via je elektrische auto

Hoe rijdt de Rivian R1T? De eerste volledig elektrische pick-up

Rivian R1T door het water

Op deze elektrische auto verliest zijn maker 30.000 euro per exemplaar

VIDEO: Is de Tesla Cybertruck sneller dan de Rivian R1T tijdens een offroad-dragrace?

Toch kamperen? Deze daktent heeft een bioscoop en verwarmde matrassen

Deze toffe Rivian R3 is een betaalbare elektrische SUV voor Europa

De Rivian R1T Apocalypse Nirvana is de extreemste elektrische pick-up tot nu toe

Je kunt je nu blijkbaar laten steriliseren via je elektrische auto

Volkswagen bouwt straks drie compleet verschillende versies van dit populaire model

De lelijkste auto van dit moment (na de Cybertruck) ziet er zo ineens een stuk beter uit

De gaafste benzinemotor van de afgelopen 20 jaar komt terug

Mansory Cybertruck is een vreemd eerbetoon aan Elon Musk, maar wel een grote verbetering

Cybertruck in de uitverkoop: is de bizarre Tesla nu mislukt?

Ford heeft een handig foefje gevonden om de pick-up goedkoop in Nederland te houden

De politie heeft helemaal geen snelle Audi’s nodig om vlotte huur-Golfjes te pakken

Ben jij meer geld kwijt bij een botsing met een Ferrari dan met een Suzuki? Of maakt dat niet uit?

Politie tikt (keurig) een auto van de weg, maar de reactie van de bestuurder is nog wel het bijzonderst

Tientallen achtergelaten Audi’s, BMW’s en Porsches worden met bulldozer opgeruimd (en met een goede reden)

Wat is de veiligste auto van dit moment? En zijn er nu nog onveilige auto’s?

Achtervolging met gestolen pakketbus eindigt lullig voor mensen die op een pakketje zaten te wachten

De mooiste achterruit ooit maakt misschien een comeback

De Jeep Avenger 4xe is de ruigste uitvoering, maar heb je er ook iets aan in Nederland? (review)

Tesla verdient in Europa op deze slimme wijze nog meer dan 1 miljard euro

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

De gaafste benzinemotor van de afgelopen 20 jaar komt terug

Je kunt 43.000 euro aanbetalen op een auto die al acht jaar niet geleverd wordt

De Hyundai Ioniq 5 is waarschijnlijk groter dan je denkt – hoe bevalt de vernieuwde versie? (review)

Een van de leukste ’tweede auto’s’ begint nu al heel betaalbaar te worden

De Mazda EZ-60 moet de Tesla Model Y van zijn troon gaan stoten

Deze Brabus met 647 pk is de dikste, grootste, zwaarste en snelste Smart ooit

De mooiste achterruit ooit maakt misschien een comeback

Dit is de populairste Volvo van dit moment, maar dan ruimer en goedkoper. Moet je dat willen? (review)

Boeven stelen ongemerkt 900 (!) motoren uit autofabriek, maar niemand weet hoe

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Door deze uitvinding rij jij straks voor slechts 7 euro met de auto naar Berlijn

Tien jaar later kunnen eigenaren van Volkswagen-diesels nog steeds vergoeding krijgen voor de dieselgate

We hebben nog wat te zeuren over koolstofvezel, nu het nog niet verboden is

Dit heeft niets met elektrisch rijden te maken maar ja, alles is goed om elektrisch rijden te bashen.
Deze auto wordt zelfs niet in Europa verkocht.
Dus Rivian wil de resultaten van de botsproef onderzoeken op de openbare weg door de tegen partij laten betalen.
Zo kunnen we allemaal succesvol worden.
Dit zou verboden moeten worden. Dit is zo ongeloofwaardig dat het riekt naar oplichting. Dit zou een Rivian laten verzekeren onbetaalbaar maken. Als deze werkwijze in de CO2 footprint van de wagen wordt verwerkt is hij opeens niet meer duurzaam.