Om meerdere redenen wordt het verzekeren van je auto duurder. Zo worden elektrische auto’s relatief sneller total-loss verklaard en zijn reparaties duurder doordat er meer technologie aan boord is. En, zoals bij de crash in dit voorbeeld, door ingenieuze moderne constructies. Want het schadebedrag van bijna 40.000 euro geldt niet de auto met de loshangende bumper, maar voor de ogenschijnlijk amper beschadigde Rivian R1T.
Volgens de eigenaar van de Rivian pick-up werd hij op lage snelheid geraakt. De verzekeringsmaatschappij van degene die achter op de pick-up knalde, schat in eerste instantie dat de schade 1.600 dollar (zo’n 1.400 euro) zal bedragen. De verzekeraar stuurt dan ook een cheque op met dat bedrag. De reparatie van de Rivian R1T blijkt echter veel duurder te zijn.
De eigenaar van de elektrische pick-up brengt de auto naar een gecertificeerde Rivian-garage. De monteurs doen netjes hun werk zoals het merk dat heeft voorgeschreven. Alle stappen worden gedocumenteerd en gefotografeerd waar nodig. Na alle stappen te hebben doorlopen, komt het eindbedrag uit op maar liefst 42.000 dollar. Omgerekend is dat zo’n 38.000 euro.
Waarom zijn de reparatiekosten voor de Rivian R1T zo hoog?
‘De truck is gemaakt om de impact [te] absorberen om zo letsel aan de bestuurder en andere inzittenden te beperken. Dus bij een botsing moeten ze veel onderdelen inspecteren om er zeker van te zijn dat ze niet beschadigd zijn’, zegt de Rivian-eigenaar tegenover The Drive. Een foto van tijdens de reparatie laat dan ook zien dat zo’n beetje de hele achterkant uit elkaar is gehaald. Dat zie je in de video hieronder bij 1:37.
Het schijnt ook dat als het carrosseriepaneel links- of rechtsachter beschadigd is, een groot deel van de auto een check moet ondergaan. Gelukkig vergoedt de verzekeringsmaatschappij van de man die op de pick-up botste het hele bedrag, maar het had niet veel gescheeld. Door de extra kosten voor het huren van een auto tikt het schadebedrag na de botsing bijna 50.000 dollar aan, het maximale bedrag dat de verzekering vergoedt. Eind goed, al goed dus – maar voor je premie zijn dit soort zaken op termijn natuurlijk minder goed nieuws.
Geert VB heeft op 6 maart 2024 geschreven:
Dit heeft niets met elektrisch rijden te maken maar ja, alles is goed om elektrisch rijden te bashen.
Deze auto wordt zelfs niet in Europa verkocht.
Gerard heeft op 11 mei 2023 geschreven:
Dus Rivian wil de resultaten van de botsproef onderzoeken op de openbare weg door de tegen partij laten betalen.
Zo kunnen we allemaal succesvol worden.
Erik heeft op 11 mei 2023 geschreven:
Dit zou verboden moeten worden. Dit is zo ongeloofwaardig dat het riekt naar oplichting. Dit zou een Rivian laten verzekeren onbetaalbaar maken. Als deze werkwijze in de CO2 footprint van de wagen wordt verwerkt is hij opeens niet meer duurzaam.