Goed nieuws uit Nieuw-Zeeland: de hypercar van Rodin Cars genaamd FZero zit in de ontwikkelingsfase. Voor het eerst is er een prototype van de Rodin FZero gespot op het testcircuit in Mount Lyford. Uit plaatjes blijkt wel dat er slechtere locaties zijn voor testfaciliteiten. Met deze hypercar wil Rodin concurreren met auto’s als de Mercedes-AMG One en de Aston Martin Valkyrie.

De FZero lijkt ook nog eens een verdomd goede poging om Mercedes en Aston te klieren. De hypercars van die twee merken zijn al krankzinnig, maar zien er niet zo wild uit als deze hypercar. Misschien is daarom de McLaren Solus GT een betere vergelijking. Net als de GT lijkt de FZero op een Groep C-racer uit de jaren ’90 met zijn vloeiende lijnen en gigantische spoiler.

Van de voorkant is goed te zien dat de bestuurder niet veel comfort krijgt. Er is een kleine capsule waar niet veel bewegingsruimte lijkt te zijn voor de coureur. De ophanging is onbedekt, maar in tegenstelling tot een F1-auto, zijn er wel wielkasten. Op het middelste gedeelte zit een cluster luchtinlaten die waarschijnlijk meer bladeren opzuigt dan jouw bladblazer wegschiet.

Specificaties van het Rodin FZero prototype

Het pronkstuk van de Rodin Fzero is de motor: een 4,0-liter V10 met twee turbo’s. De tiencilinder produceert 1.027 pk en 700 Nm bij 9.500 tpm. De topsnelheid is 360 km/u. Het bedrijf zegt te willen concurreren met ‘andere circuitauto’s’. De FZero wordt dus niet straatlegaal. Mocht de motor je wel aan staan, maar de auto niet? Goed nieuws, want Rodin wil de V10 ook los verkopen.

Dit alles is het geesteskind van techmiljardair en fervent coureur David Dicker. Hij zegt: ‘Terwijl er nog een lange weg te gaan is voor het testen en ontwikkelen, maakt het voor de eerste keer rijden in de FZero immens trots op alles wat iedereen binnen Rodin Cars heeft bereikt. De test ging erg goed en we konden ons programma afwerken. We zijn opgetogen terwijl het FZero-project in een volgende fase komt. Het is een auto als geen ander.’

De hypercar werd vorig jaar onthuld en is een opvolger van de eenzitter van het bedrijf, de FZed. Twee prototypes zijn er gebouwd in het Verenigd Koninkrijk die terug zijn gegaan naar het thuis van Rodin in Nieuw-Zeeland. Daar wordt de rest van de voorbereidingen gedaan in aanloop naar het gevecht tegen de Europese grootmachten. De prijs? Volgens een gerucht rond de 2 miljoen euro.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear