Rodin Cars bouwt eenzits circuitauto’s zoals de FZed die je hierboven ziet. Het Nieuw-Zeelandse bedrijf zit met Carlin Motorsport in de F2, F3, F4, F1 Academy, GB3 en iets wat Eskootr heet. In 2026 had Rodin Carlin graag de grote stap naar de F1 willen zetten, maar die droom gaat helaas niet door. Dit betekent trouwens dat alleen Andretti-Cadillac nog kans heeft op een plekje.

Rodin-oprichter David Dicker lijkt geïrriteerd te zijn door de ‘leuk idee, doen we niets mee’-reactie van de FIA. Volgens Dicker zijn er een aantal zaken die het merk beter geregeld heeft dan Andretti. Zo zijn er de diepe zakken van de eigenaar, een geavanceerde fabriek en gesprekken met Ferrari over een ‘samenwerking’. Daarnaast kan Rodin Carlin coureurs vanuit de juniorenklassen opleiden.

Rodin Cars zou zorgen voor een vrouwelijke F1-coureur

Had Rodin wel een plekje in de F1 gekregen, dan had er voor het eerst sinds 1976 weer een vrouw op de F1-grid gestaan. Rodin Carlin had ‘gegarandeerd’ een vrouwelijke coureur een F1-stoeltje gegeven. Waarschijnlijk was die coureur dan Jamie Chadwick geworden. ‘Jamie presteerde exceptioneel goed en als ze beschikbaar was, hadden we niet getwijfeld om haar in het stoeltje te zetten’, zegt Dicker.

Chadwick testte voor Rodin al in een F3-auto en in de FZed van het merk. Achterin die Formule-auto ligt een V8-motor die tot 10.000 tpm klimt. Met 684 pk en 530 Nm zit hij in 2,9 seconden aan de 100 km/u en de topsnelheid is 300 km/u. Sneller dan een F2-auto dus. Naast Chadwick testte ook Red Bull-talent Liam Lawson en F4-coureur Lious Sharp voor Rodin Carlin. Helaas lijkt het dus bij tests te blijven.

Reacties

  • Amsterdammer heeft op 3 oktober 2023 geschreven:

    Nou, maar goed ook. Zou het niveau van de F1 naar beneden hebben gehaald.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear