
De oude motorhiërarchie met verbrandingsmotoren was eigenlijk briljant. Hoe meer cilinderinhoud en hoe meer cilinders, hoe beter de motor. Meer inhoud betekende meer vermogen en meer cilinders een mooiere motorloop. Met elektrische motoren verdwijnt dat onderscheid. Een elektrische Mini heeft dezelfde ‘motorloop’ als een Rolls-Royce. Deze bijzondere Rolls-Royce CoupéTail met V12 zet dat recht.
Je kunt het wel een beetje vergelijken met een keyboard en een piano. Natuurlijk, met een keyboard kun je veel meer en ze zijn veel handiger en praktischer. Toch, zal je nooit die driedimensionale klank kunnen evenaren, evenals de respons van de toetsen. Dat vonden ze bij Engler ook en daarom hebben zij de Rolls-Royce CoupéTail ontwikkeld. Het is dus niet een project van Rolls-Royce zelf, maar de toko die eerder een Quad met V10 bouwde.
Het lijkt op een Spectre (maar is het niet)
Zoals je op de afbeeldingen kan zien lijkt de auto sprekend op een Rolls-Royce Spectre, de grote elektrische coupé van het Britse merk. Maar je ziet ook een stel uitlaten. Hoe zit dat dan? Hebben ze bij Engler er een V12 in gelepeld? Een elektrische auto is namelijk compleet anders gebouwd: de elektromotoren zijn relatief klein, terwijl de accu enorm is. Bij een benzineauto heb je een gigantische motor met onderdelen zoals de uitlaat, die extra ruimte innemen, maar wel een kleine brandstoftank.

Daarom zijn ze precies anders te werk gegaan. De basis van de CoupéTail is niet de Spectre, maar de Ghost. Dat is de ‘kleine’ Rolls-Royce vierdeurs sedan. In plaats van vier deuren, zijn het er nu twee. Net zoals de oude Wraith van voorheen scharnieren de deuren aan de achterzijde. Het oogt niet als een tuner- of hobbyproject, maar als een fabrieksexemplaar, maar alsof Rolls-Royce er zelf mee aan de slag is gegaan.
Techniek van de Rolls-Royce CoupéTail
Dit betekent dat ook de motor van de Ghost onder de lange motorkap ligt. In dit geval heeft Engler de motor gekieteld voor iets meer vermogen: 760 pk en 998 Nm. Voor de goede context: standaard is dat 571 pk en 850 Nm. Dankzij twee nieuwe turbo’s, betere koeling en een aangepaste ECU stijgt het naar flink hogere waarden. Bijzonder is dat de garantie behouden blijft. Van 0-100 km/u sprinten is in minder dan 4 seconden achter de rug en de topsnelheid bedraagt 300 km/u.
Lees ook: Voor de krachtigste Rolls-Royce ooit betaal je minder aanschafbelasting dan een simpele Golf
Zijn er dan ook nadelen? Nou, ja: de Rolls-Royce CoupéTail zal bijzonder duur worden. Reken op een prijs van 2,2 miljoen euro en dat is nog voor Nederlandse belastingen. Engler gaat er 19 exemplaren van bouwen, uiteraard helemaal naar wens van de klant. Een gewone Ghost kost slechts een half miljoen, maar zo moet je niet redeneren. Niet alleen betaal je voor de uren handwerk die erin gaan zitten, maar ook voor het feit dat jij iets hebt dat een ander niet heeft.