Rolls-Royce leeft in zijn eigen wereld, opereert aan de hand van zijn eigen tijdlijn en doet dingen op zijn eigen manier. Ook al staat de wereld in brand, het merk blijft sereen doorvaren. En dat doet de Rolls-Royce Cullinan Series II ook. Dit is de mid-life opfrisser van wat Rolls geinig genoeg ‘het meest aangevraagde model’ – oftewel, bestverkochte auto – noemt. Let wel dat de Cullinan nu pas halverwege zijn leven is terwijl doorsnee auto’s al met pensioen mogen. Is het echt al zes jaar geleden dat de Rolls-Royce SUV arriveerde?
Blijkbaar is dit de uitgebreidste Series II-update die Rolls ooit heeft uitgebracht, waarmee het merk reageert op de veranderde wereld van luxe en de manier waarop de Cullinan wordt gebruikt. De grootste veranderingen zitten aan de buitenkant. Er zijn nieuwe dagrijlichten die de auto er breder uit moeten laten zien. Ook de inlaten in de voorbumper zijn nieuw. Verder vormen de lijnen op de bumper een V-vorm en is de Pantheon-grille voor het eerst op de Cullinan verlicht.
Van achter naar voren lopen er lijnen van de achterlichten richting de koplampen. Blijf je wel de achterkant bekijken, dan zie je dat er een beschermplaat in de achterbumper is verwerkt. Eindelijk heeft de Rolls-Royce Cullinan na de Series II-update 23-inch gepolijste wielen met een nieuw zevenspaaksontwerp.
Het nog altijd luxe interieur van de Rolls-Royce Cullinan Series II
Vanbinnen is er een nieuwe glazen paneel waar het ‘Spirit’-systeem hier wordt geïntroduceerd. Datzelfde systeem zat al in de Spectre. Het hoofdscherm is digitaal, maar doet een goede impressie van een analoog exemplaar. Ook het Spirit of Ecstasy-klokje is nieuw. Het dashboard licht op in een volgorde waarbij het middenscherm begint en het licht daarna doorgaat naar links. Hier is vast heel veel tijd in gaan zitten.
Achterin hoeven de passagiers ook niet te klagen. Inzittenden kunnen verbinden met twee streamingsdiensten op aparte schermen met bluetooth-verbinding voor je koptelefoon. Of je geniet van Rolls’ eigen geluidssysteem met 18 speakers en 1.400 watt versterker. Net als bij andere Rolls-modellen worden de holtes in het aluminium spaceframe gebruikt als resonantiekamers. Natuurlijke subwoofers, dus.
Specificaties van de Rolls-Royce Cullinan Series II
Mechanisch is de Cullinan na ‘de uitgebreidste update’ onveranderd. Een 6,75-liter twinturbo-V12 produceert 571 pk en 850 Nm aan koppel. Dat is genoeg om het zwevende tapijt in 5,2 seconden vanuit stilstand naar 100 km/u te katapulteren. Maar dat is natuurlijk niet het doel van de Cullinan. Deze Rolls moet een ervaring bieden waarbij het voelt alsof je in een weelderig ingericht gebouw op wielen ziet dan in een auto.
Ook meteen als Black Badge
Naast de ‘standaard’ SUV moet er natuurlijk ook een versie zijn met ‘een geëvolueerde, meer viscerale expressie van Rolls-Royce’. In makkelijker Nederlands: er moet ook een sportievere Cullinan zijn. De Black Badge is bedoeld voor een speciale groep Rolls-Royce klanten ‘met een specifieke smaak en prioriteiten’ volgens het merk. Gezien het limoengroen en zwart in het interieur denken we dat deze bewuste Black Badge bedoeld is voor klanten die het werk van Mansory smaakvol vinden.
Wat je direct opvalt aan de Black Badge op de foto’s hierboven is dat hij niet zwart is. Dit heeft het merk ongetwijfeld gedaan zodat je de speciale zwarte elementen er beter uit pikt. Denk aan de grille (die net als bij de gewone Series II verlicht is), inlaten en natuurlijk de Spirit of Ecstasy. Verder krijg je nieuwe 23-inch wielen en de onderste gedeelte van de auto is in de carrosseriekleur gespoten in plaats van het normaal gebruikte zwart. We weten het: het is verwarrend.
Net als voorheen ligt dezelfde V12-motor onder de motorkap die bij de Black Badge is opgevoerd naar 600 pk en 900 Nm. Verder zijn het gaspedaal en de achttraps automaat lichtjes aangepast voor een kortere reactiesnelheid, het rempedaal heeft een kortere slag en de luchtvering is wat stijver. Denk daarbij niet dat de Cullinan kan scheuren als een Urus Performante: Rolls noemt deze Cullinan nog altijd een ‘magisch zwevend tapijt’.
Fun facts over Rolls-Royce
Even wat leuke feitjes hier: de leeftijd van een Rolls-eigenaar was in 2010 gemiddeld 56 jaar. Nu is dat 43 jaar. In China ligt het gemiddeld veel lager. Je hebt daar zelfs een Rolls-rijder van 18 jaar oud. Daarnaast rijden de meeste Cullinan-eigenaren zelf in hun auto. Minder dan 10 procent heeft een chauffeur. Bijna niemand van de Rolls-rijders neemt de auto mee op een offroad-avontuur, denken we.
Daniel Jones heeft op 8 mei 2024 geschreven:
Oh, so this isn’t the new Lego toy
Willy'sJeep heeft op 7 mei 2024 geschreven:
Gelukkig kan ik hem niet betalen!🤭