Als er één bedrijf is dat een hekel heeft aan jouw ledematen, dan is het wel EasyJet. Een oploskoffie kost vijf euro, maar afgeknelde aders in je benen zijn gratis. Aan de andere kant van het spectrum staat Rolls-Royce, de koning van beenruimte. Gek dat precies die twee een samenwerking aangaan. Tegenpolen trekken elkaar aan, zullen we maar zeggen.

We verklappen vast dat het hier niet gaat om de autotak van Rolls-Royce. Het Engelse bedrijf ontwikkelt ook vliegtuigmotoren en samen met EasyJet doen ze onderzoek naar vliegen op waterstof. Pas boekten ze een kleine doorbraak, waardoor ze vertrouwen hebben dat ze tussen 2030 en 2040 op waterstof kunnen vliegen.

Helemaal op waterstof

Waar waterstof in auto’s vooral wordt omgezet in elektriciteit, gooit Rolls-Royce het spul graag in motoren om te verbranden. Zomaar kerosine wisselen met waterstof, dat gaat niet zonder slag of stoot. Met de Engelse Loughborough University en het Deutsches Zentrum für Luft-und Raumfahrt hebben de bedrijven onderzocht hoe vliegtuigmotoren op waterstof kunnen lopen.

Vandaag melden de bedrijven dat ze een vliegtuigmotor draaiend hebben gekregen op 100 procent waterstof. De uitdaging is dat het spul sneller en warmer verbrandt dan kerosine. Er moesten dus nieuwe injectoren ontwikkeld worden om de ontbranding beter te regelen. Door de instellingen te fine-tunen is een stuwkracht bereikt dat gelijk is aan kerosine.

Waterstof vooral voor korte vluchten

Rolls-Royce en EasyJet verwachten dat waterstof een grote rol gaat spelen bij het verduurzamen van korte vluchten. Waarom niet bij lange vluchten? De juiste vraag is: wil je überhaupt een lange vlucht maken met EasyJet? Dat dachten wij.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)