Van rijden in deze Rolls-Royce Wraith worden we een beetje sip. Niet omdat de auto zelf ons zo stemt – integendeel. Het is meer het besef dat we nu niets meer hebben om van te dromen; we hebben de top gezien.
Toen Rolls-Royce aankondigde dat ze een coupé zouden gaan maken op basis van de Ghost leek hun motivatie ons duidelijk: natuurlijk, ze wilden meespelen op het terrein van de immens succesvolle Bentley Continental GT. Het was een logische gedachte, maar veel verder hadden we er niet naast kunnen zitten. Nu de Wraith voor ons staat, tienmaal indrukwekkender en al snel anderhalve euroton duurder dan zo’n Bentley, zien we wat Rolls werkelijk heeft geprobeerd te doen. Ze wilden simpelweg de perfecte auto maken.
Loop je om de immense carrosserie heen, dan voel je dat streven ervan afstralen. De Wraith is volledig in harmonie met zichzelf: elke lijn en elk detail is van belang, over elk hoekje en stripje is dieper nagedacht dan over hele ruimtevaartprojecten. De verzonken grille, de vloeiende daklijn, de deurgrepen van een formaat dat op een bankkluis al aan de forse kant zou zijn; alles hoort er, niets misstaat. Net als de Ghost oogt de zacht geboetseerde Wraith een stuk minder massief dan de hoekige en pompeuze Phantom, zonder iets aan die typische Rolls-Royce-grootsheid in te boeten. Wat ie daar op z’n eigen manier nog aan toevoegt, is een flinke vleug dynamiek.
Hoewel Rolls-Royce nooit ofte nimmer het woord ‘sportief’ in de mond zal nemen, is dat wel min of meer de rol die de Wraith in het modellengamma vervult. Het dak is lager, de wielbasis korter en de spoorbreedte groter dan die van de Ghost, en de twinturbo V12 kreeg er een lading pk’s bij die groot genoeg is om de Wraith de titel ‘sterkste Rolls-Royce ooit’ te bezorgen. Dat klinkt allemaal heel aantrekkelijk, en niet voor niets, want de Wraith heeft een pittige missie: zet Rolls-Royce op de kaart bij een breder publiek, en zorg daarbij dat er nergens wordt ingeboet aan de traditionele merkwaarden van opperste klasse en ultiem comfort.
Het maakt niet uit waar je automobiele voorkeur ligt: als je in de Wraith stapt, sla je steil achterover. Wij wisten niet dat schoonheid zo mooi kon zijn, of dat het zo lekker kon ruiken. Andere auto’s hebben deurpanelen met een houtstripje; de Wraith heeft hout met een stripje deurpaneel. Wat niet van hout is, is van hooggepolijst metaal of dik bedekt met romig leer. Het stuur is groot, de stengels van de richtingaanwijzers en de automaat zijn dun en elegant. Op de middenconsole prijkt een grote knop die het van BMW bekende iDrive-systeem bedient; je kunt ermee draaien en klikken of er met je vinger op schrijven. Je kunt ook praten tegen de Wraith, en op het scherm kun je vanuit vogelperspectief op hem neerkijken. Boven je kruin zitten 1.340 dimlampjes in de hemel verwerkt (jazeker, we hebben ze geteld) om je ’s avonds in het zachte licht van de sterren te laten baden.
De kolossale stoelen masseren, verwarmen of verkoelen je, en denk in vredesnaam niet dat je je lijf eruit hoeft te lichten om de enorme, aan de achterkant scharnierende deur dicht te trekken; houd het subtiele ‘Door’-knopje ingedrukt en de poort haalt zichzelf binnen. Dan start je de V12 en vraag je je af of je oren ooit minder geluid hebben opgevangen.
De Wraith gaat zijdezacht in tegen de huidige trend om bestuurders meer keuzes te bieden dan goed voor ze is. Bij Rolls-Royce is het credo: wij zoeken het uit zodat jij dat niet meer hoeft te doen, want in de absolute topklasse is dat hoe het moet zijn. Prachtig, toch? We stellen ons voor dat tijdens meetings van de Rolls-top over de ontwikkeling van de Wraith het woord ‘nee’ bovengemiddeld vaak gevallen is. ‘Zullen we een instelbaar onderstel monteren?’ ‘Nee.’ ‘Maar de technologie is er, we kunnen zo het systeem van BMW overnemen.’ ‘Nee, vergeet het maar.’ ‘Een sportstand op de automaat dan?’ ‘Nee.’ ‘Flippers?’ ‘Nee-hee.’
Wat de ingenieurs er wel door wisten te krijgen: ophanging die in bochten de neiging tot overhellen vermindert, besturing die op snelheid een stukje zwaarder wordt, en een transmissie die door middel van gps vooruitkijkt en inschat welke versnelling er de komende meters nodig zal zijn. Wat je van dit alles merkt? Niets, en dat is natuurlijk precies hoe het hoort.
De Wraith drukt inzittenden diep weg in een dikke boezem van lucht en leer en smoort zo de herrie van ordinaire elementen als de weg, de wind, de omgeving en opgeschoten gozertjes die ‘wajooo’ roepen. Je voelt een haast boot-achtige sensatie als je het gaspedaal toucheert en een veerkrachtige bonk vermogen en koppel de Spirit of Ecstasy met de motorkap omhoog stuwt. Je power reserve-meter slaat uit naar links en je snelheidsmeter klimt harder dan fysiek mogelijk leek: de Wraith is krankzinnig snel en veegt de vloer aan met natuurkundige opvattingen over massa en traagheid. Rijd een klaverblad op en de snelheid en grip zullen je verbazen, maar toch neem je al snel gas terug. De vergelijking met de evenzo grote en zware Continental GT blijkt nu meer dan ooit niet op te gaan: de Bentley enthousiasmeert met z’n verbijsterend capabele bochtengedrag, terwijl de Rolls glimlacht om je inzet, je lieflijk over je bol aait en je welterusten kust.
Is er dan niets dat afbraak doet aan de schitterende sublimiteit van deze meest hebberig-makende Rolls-Royce van het moment? Nou vooruit, omdat je aandringt: de uitlaten. Die lijken prachtig gevormde uiteindes te hebben, maar zitten – als je goed kijkt – stiekem los en onversierd achter openingen in de bumper verborgen, net als bij de Chevrolet Spark. Tja, je snapt: als dat alles is wat we te zaniken hebben…
Het is vreemd maar waar: de Rolls-Royce Wraith is zo geweldig dat we er verdrietig van worden. We zijn nog jong, we zijn er nog lang niet aan toe om zo veel pracht en praal te kennen. We wilden nog niet weten tot waar de hemel reikt. Liever bleven we er nog even over fantaseren.
Rolls-Royce Wraith
18/20
Motor
6.592 cc
V12 biturbo
632 pk / 800 Nm
Aandrijving
achterwielen
8v automaat
Prestaties
0-100 in 4,6 s
top 250 km/u
Verbruik/milieu
14,0 l/100 km
327 g/km CO2, G-label
Afmetingen
5.269 x 1.947 x 1.507 mm (l x b x h)
3.112 mm (wielbasis)
2.360 kg
83 l (benzine)
470 l (bagage)
Prijzen
NL € 360.000 (25%)
BE € 285.711
Het vonnis
Een auto voor mensen die alles al gezien hebben en nu precies weten wat ze willen: heel veel power zonder al dat drama eromheen. Wie al ‘s werelds heerlijkheden aan zich geopenbaard wil zien, bestelt een Wraith
Reacties