Porsches zijn populaire auto’s. De 911 is een van de weinige nieuwe sportwagens die nog goed verkoopt. Gebruikte Porsches zijn ook uitermate in trek, met name wat oudere modellen. Vooral alles van vóór de ‘996’-generatie, de 911 die vanaf eind 1997 in productie ging. Een 911 RS uit 1991 kost al snel 300.000 euro en voor een originele Carrera RS 2.7 uit 1973 betaal je een miljoen. Toch betaalde iemand 6 miljoen voor deze Ruf CTR.

Daarmee is het de duurste Porsche aller tijden die ooit is geveild. Ook legendarische modellen als de 959, Carrera GT, 550A Spyder, 356A 1600 Super Speedster of 911 GT1 Strassenversion brengen bij lange na niet zoveel geld op. Sterker nog, waarschijnlijk kun je die vijf modellen samen vinden voor minder dan 6 miljoen euro. Plus nog een paar gewone oude 911-jes.

Wat is er eigenlijk zo bijzonder aan de Ruf CTR?

Uiteraard hebben we even een kleine toelichting voor je over wat een Ruf CTR nu eigenlijk is. Het is in principe een getunede Porsche 911: een combinatie van bekende Porsche-onderdelen en een hele hoop upgrades die minstens van Porsche-niveau zijn. De basis is een standaard Carrera-body, maar de motor is een zwaar opgevoerde Turbo-unit. De motor is goed voor 469 pk, hoewel Alois Ruf (de maker van de CTR) zegt dat het ‘hele grote paarden zijn’.

Ruf CTR Yellowbird geel (1987) zijkant rechts

De prestaties van de Ruf CTR zijn bizar. Dat bleek wel uit een hogesnelheidstest van het Amerikaanse magazine Road & Track in de jaren ’80. Daar was de Ruf CTR op het rechte stuk van Ehra-Lessien sneller dan welke andere supercar dan ook: 339 km/u. Bij die test kreeg de auto de naam Yellowbird. De Ruf CTR Yellowbird was sneller dan een Ferrari Testarossa, een Porsche 959 en andere zwaar opgevoerde Porsches, zoals de Koenig RS 911 Turbo.

Is de auto 6 miljoen waard omdat-ie zo snel is?

Nou, de legendarische status van de auto gaat verder. Ruf-testpiloot Stefan Roser reed de auto over de Nordschleife met sandalen en witte sportsokken, terwijl de Ruf bijna elke bocht dwars ging. De auto maakte ook zijn opwachting in diverse racegames. Zo kon je in Gran Turismo geen Porsches rijden (die hadden toen nog geen licentie), maar wel met Ruf en de CTR was een van de snelste.

Lees ook: Zonder tuner Ruf was de Porsche 911 misschien al uitgestorven

Er zijn miljoenen gamers die de auto digitaal hebben gereden, maar weinigen in het echt. Dat komt omdat Ruf er slechts 29 van heeft gebouwd. Dit exemplaar is een van de mooiste. Het is een gele (dat was niet verplicht; je kon ook andere kleuren kiezen) en de teller staat op slechts 1.600 mijl. Kortom, hoewel het een klassieker is, kan deze er nog wel even tegenaan.

2 reacties op “De duurste Porsche 911 ter wereld is strikt genomen geen Porsche, maar wel heel erg duur”

  1. Het is niet de duurste. De poncho waar gijs van Lennep in Italië die heuvelrug mee won is dat. Waarde ruim 10 miljoen euro

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *