
Het was een van de fotografen van het Amerikaanse Road & Track die de RUF CTR Yellow Bird zijn bijnaam gaf. De knalgele lak glom zelfs op de grauwste der Duitse middagen van de Porsche. Tijdens de test haalde de RUF CTR Yellow Bird een bloedstollende 340 km/u op het Volkswagen-testcircuit Ehra-Lessien. Hij versloeg daarmee alle aanwezige auto’s.
De topsnelheid was indrukwekkend, maar het was twee jaar later, toen RUF de auto meenam naar de Nürburgring, dat de naam met een markeerstift in de geschiedenisboeken werd geschreven. Coureur Stefan Roser en het jaren tachtig-equivalent van een GoPro maakten Faszination on the Nürburgring. De video is spannend genoeg om de aandacht van een goudvis 21 minuten lang vast te houden.
RUF bouwde in totaal 29 Yellow Birds – en ze waren niet allemaal geel. De koets is een reguliere Porsche 911 Carrera 3.2. De motor kwam ook van Porsche, maar werd door RUF opgeboord tot 3,4 liter. Daarbij monteerden ze twee turboladers, twee intercoolers en brandstofinjectie dat ontwikkeld was voor de Porsche 962.
De vier-bak verving RUF met een vijf-bak en de banden plus de remmen kwamen van de Porsche 959. RUF claimde 475 pk voor de CTR Yellow Bird, maar dit wordt algemeen beschouwd als een groot understatement.
Deze zwarte RUF CTR Yellow Bird met chassisnummer 10 was oorspronkelijk bedoeld voor een Zwitserse RUF-importeur. Het was echter een Duitser die de auto kocht. De klant had nog een RUF CTR Yellow Bird in bestelling en dit exemplaar kocht hij om mee te spelen tot zijn auto klaar was.
Uiteindelijk hield hij beide exemplaren en mag er nu eentje weg. RM Sotheby’s veilt de RUF over een week in Monterey. De veiler verwacht tussen de 1 miljoen en 1,2 miljoen dollar te vangen. En gezien het verhaal hierboven, durven wij het een koopje te noemen.
Faszination on the Nürburgring
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Rezvani RR1 is een moderne Porsche 911 die er klassiek uitziet

Waarom deze Porsche 911 komisch smalle achterbanden heeft (het zijn geen thuiskomers)

Dat mensen geen elektrische Porsche willen, daar komen ze in Brabant nu op pijnlijke wijze achter

Is de Aston Martin Vantage eindelijk beter dan de Porsche 911 Turbo S?

Porsche 911 Carrera S facelift is de nieuwe Golf van ’t Gooi

De duurste Porsche 911 ter wereld is strikt genomen geen Porsche, maar wel heel erg duur

Dit moet wel (veruit) de goedkoopste Porsche Panamera van Nederland zijn

De Techart Magnum is sneller (en lichter) dan de nieuwe BMW M5 Touring

Rezvani RR1 is een moderne Porsche 911 die er klassiek uitziet

Waarom deze Porsche 911 komisch smalle achterbanden heeft (het zijn geen thuiskomers)

Wereldrecord driften Porsche Taycan niet beperkt door accu

De duurste Porsche 911 ter wereld is strikt genomen geen Porsche, maar wel heel erg duur

Zonder tuner Ruf was de Porsche 911 misschien al uitgestorven

Dit is de enige RUF Ultimate ter wereld

RUF: Love at the Red Line (gratis docu)

RUF GT is stiekem gewoon een Porsche 911

Ruf CTR Yellowbird

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

Mensen moeten echt kappen met deze piepkleine (maar vreselijke) modificatie aan hun auto’s

Lynx GT1 is een echte Ford GT met een echte V8 (met 1.500 pk)

Eindelijk, de Ferrari Purosangue is een echte offroader

Ben jij succesvolle linksback bij een voetbalclub, dan is dit je nieuwe auto

Rammend ordinaire Mercedes S-Klasse met 944 pk is een heerlijke guilty pleasure

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Toyota haalt de Supra uit productie: dit betaalde een Nederlander voor het allerlaatste model

De Morgan Supersport is net zo duur als een Dacia Jogger (in de wegenbelasting)

Een van de mooiste Audi’s van dit moment is tweedehands wel heel goedkoop aan het worden

Ook al heb je heel veel geld, je kunt de Nissan GT-R niet meer bestellen

De nieuwe politie-Mustangs zijn opmerkelijk genoeg trager dan onze Mercedes-diesels

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

Komt Volkswagen met een eigen (betaalbare) concurrent voor de Mercedes G-klasse?

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

De bijna goedkoopste EV van Nederland wordt nu ook een van de dikste

De gaafste benzinemotor van de afgelopen 20 jaar komt terug

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken
