RUF CTR3 Clubsport smeekt om je bod

Deze RUF CTR3 Clubsport wil graag in jouw garage staan

RUF CTR3 Clubsport
RUF CTR3 Clubsport
RUF CTR3 Clubsport
RUF CTR3 Clubsport
RUF CTR3 Clubsport
RUF CTR3 Clubsport
RUF CTR3 Clubsport
RUF CTR3 Clubsport
RUF CTR3 Clubsport
RUF CTR3 Clubsport
RUF CTR3 Clubsport
RUF CTR3 Clubsport
RUF CTR3 Clubsport
RUF CTR3 Clubsport

Zie hem op de snelweg, en het zou best eens een vroeg prototype van de Porsche Carrera GT kunnen zijn. Of een Carrera GT met een fikse onderbeet. Als dat door je hoofd ging, moet je je schamen. Dit is namelijk de RUF CTR3 Clubsport, een volwaardige supercar die niet onderdoet voor de Carrera GT. Wat heet: hij overtreft hem zelfs.

Het is een van de zeven RUF CTR3 Clubsports die ooit zijn gemaakt. Van de reguliere CTR3’s zijn minder dan dertig stuks geproduceerd. In tegenstelling tot andere RUFS (ruften?) pakte de autobouwer geen Porsche 911 als basis, maar ontwierpen ze samen met Multimatic (het bedrijf dat de Ford GT in elkaar sleutelt) een eigen platform. Alleen het voorste deel leent RUF van de 911 GT3.

De kracht komt van een 3,8-liter Porsche-boxermotor die – uiteraard – in het midden gemonteerd is. De RUF CTR3 Clubsport is ongeveer net zo lang als een Porsche 911, maar de wielbasis is net geen 27 centimeter langer. Dankzij een stel turboladers produceert de zescilinder nu 777 pk en 980 Nm.

Het vermogen gaat via een zeventrapsautomaat naar de achterwielen. Het onderstel is een mix van 997-onderdelen en spulletjes van RUF. Dankzij een flinke lading koolstofvezel is het gewicht slechts 1.360 kilo. Als je durft, tikt de RUF CTR3 de 380 km/u aan.

Op 12 mei kun je je hand opsteken richting een snelpratende meneer met een RM Sotheby’s-badge. De hamer valt vermoedelijk wanneer 800.000 of 900.000 euro geroepen is. Kan uiteraard ook meer zijn. De nieuwprijs van de RUF CTR3 Clubsport ontliep die van de Porsche Carrera GT niet veel; iets minder dan een half miljoen. De old school ruitjesbekleding in het interieur maakt ‘m z’n geld al waard.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws