
Stel, je hebt een Porsche 911 van de 993-generatie. Die werd gebouwd van 1993 tot 1998 en geldt als de laatste échte 911. Dat was namelijk nog een doorontwikkeling op de vorige 911 en nog belangrijker: die had een luchtgekoelde motor. Eigenaren van een ‘993’ zijn dan ook bijzonder voorzichtig met hun auto. Nadeeltje: de verlichting is wel ‘jaren ’90’ en niet heel erg denderend. Gelukkig heeft Ruf een fraaie doch dure oplossing in de vorm van een setje lampen voor de Porsche 993.
Ze noemen het zelf de ‘RUF 993 led-Präzisionslichter’ en het is een set om de originele verlichting mee te vervangen. Dat is op zich al bijzonder, maar bij Ruf gaan ze heel erg ver. Meestal zien dat soort setjes er niet uit: dan ziet het er veel te modern uit ten opzichte van de rest van de auto. Bij Ruf hebben ze de hulp ingeroepen van Tony Hatter, de man die deze 911-generatie ontworpen heeft. Dus de man die het origineel tekende, heeft ook de upgrades ontworpen.
Wat kosten de Ruf lampen dan voor een Porsche 993?
Dit heeft Ruf gedaan om te zorgen dat de lampenset er niet te modern uitziet en geeft aan hoe ver ze gaan. De set past voor alle modellen van de 993-serie. Niet alleen de originele Porsches, maar ook voor de Ruf R Turbo en CTR zijn deze upgrades mogelijk. Logisch, die hebben de 993 als basis. Het enige nadeel is de prijs: je bent 11.840,50 euro kwijt. Daar heb je ook een gebruikte Porsche Boxster voor.

Mocht je Ruf niet kennen, dat is een bedrijf uit Pfaffenhausen dat betere Porsches maakt dan Porsche zelf doet. Ruf is niet alleen een erkende garage en tuner, maar heeft ook een eigen fabriekstatus. Sommige Porsches zijn dus dermate ver aangepakt dat ze een eigen chassisnummer hebben en ‘Ruf’ heten, geen Porsche. Dus dit setje lampen voor de Porsche 993 is schreeuwend duur natuurlijk in vergelijking met wat led-lampjes van Teemu of Wish, maar je weet wel dat het beter werkt dan origineel.
Als je dan toch bezig bent…
Zo heeft de lampenset een perfecte pasvorm. Niet ongeveer, maar perfect. Daarnaast is de lichtindeling ietsje anders dan het origineel. Kenners die in Gran Turismo of Forza Motorsport met een Ruf hebben gereden, herkennen de platte achterlichten. Het is een vervangingsonderdeel, dus je hoeft niet opnieuw de auto te keuren met de nieuwe onderdelen. Mocht je dan toch bezig zijn met het het aanpassen van je 993 met Ruf-onderdelen, hebben ze nog een paar voor je.
Lees ook: De duurste Porsche 911 ter wereld is strikt genomen geen Porsche, maar wel heel erg duur
De iconische sportspiegels (1.666 euro), eveneens beroemde 19 inch Speedline-velgen (5.474 euro), sportuitlaat (4.992 euro), Bilstein-schroefset en CTR-voorbumper (5.712 euro) kun je meteen meebestellen. Een beetje nette Porsche 993 (met normale lampen) kost tegenwoordig toch al gauw 75.000 euro, dus kun je hem maar meteen grondig aanpakken. Kun je er weer jaren van genieten, of met winst verpatsen op een veiling.
Lees ook: Dit is de enige RUF Ultimate ter wereld

Bijna 12.000 euro voor set setje lichten……onnozelaars.
De 993 heeft wmb de mooiste 911-kont van al de 911-modellen. Vooral met de reflecterende strip tussen de achterlampunits. NB: de CTR vermeld is de 2e generatie gebaseerd op de 993, de CTR2. De zijspiegels aan de deuren gemonteerd genieten m’n voorkeur tov de Ruf-creatie tussen raam en deur geklemd – ieder zo z’n voorkeur 🙂 11.000 is inderdaad een bedragje voor lichtunits, wel uptodate.