
Handelaars van Saab doen goede zaken in Nederland. Elke maand komen er vanuit het buitenland leuke exemplaren hierheen die niet geheel toevallig oud genoeg zijn om binnen de youngtimer-regeling te vallen. Onderscheidend ben je heus nog wel in een Saab, maar wat als je écht iets unieks wilt rijden? Dan zou je een bod kunnen uitbrengen op de enige Saab EX Prototype ter wereld.
In 1997 vierde Saab zijn vijftigste verjaardag en zoals dat gaat in autoland, bouwen merken dan een speciaal model. Of eigenlijk was het ene Per Ekstrøm uit Noorwegen die dit speciale model bouwde, maar wel met officiële goedkeuring van Saab uit Zweden, en met originele onderdelen. Het kostte ergens tussen de 3.000 en 4.000 uur om de auto te bouwen.
De Saab is ouder dan je denkt
Op papier is deze Saab EX Prototype een Saab 9000CC uit 1987. Hij is dus net wat ouder dan ie eruitziet. Ekstrøm liet een nieuwe koets van een Saab 900 II uit de fabriek komen. De achterruit komt blijkbaar van de 900 Cabriolet en het dak is zeven centimeter lager dan normaal. De wielkasten komen dan weer van een Saab CS 9000. De auto zou helemaal volgens de richtlijnen van Saab gebouwd zijn.
Voorin ligt een 2,3-liter turbomotor met 220 pk. De teller staat op 154.000 kilometer en volgens de verkopende partij is de auto uitstekend onderhouden. De lak zou nog in perfecte staat zijn. Momenteel staat de auto te wachten op zijn volgende eigenaar in België. Naar verwachting moet de auto 60.000 tot 90.000 euro opleveren. Op 8 oktober kun je bieden bij Bonhams.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
4 reacties op “De enige Saab EX Prototype ter wereld kan van jou zijn (en hij mag gewoon de weg op)”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Deze zeven briljante auto’s konden hun merk niet redden

Deze Saab meer dan 1 miljoen kilometer is (helaas) een groot mysterie

Is zo’n iconische Saab 9-5 na 14 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Niemand weet wat er met deze Saab is gebeurd, want hij kan niet gecrasht zijn op de Nürburgring

Waarom bouwde Saab nooit een auto die zo cool was als de 9-X?

Er komt toch weer een nieuwe ‘Saab’! Deze opvolger van de 9-5 gaat in productie

Voor wie elektrische Rolls-Royce Spectre te stil vindt, is er nu eentje met een V12

Dit was ooit een van de mooiste auto’s die je (nu nog) in Nederland kunt kopen

Met deze enorme cabrio zou Cadillac graag klanten van Rolls-Royce pikken

Op dit vakantie-eiland is (bijna) elke cabrio een taxi, zelfs de busjes

Nederlands bedrijf bouwt Defender 130 om tot op maat gemaakte pick-up

De Rolls-Royce Arcadia Droptail is dankzij zijn klok misschien wel de duurste Rolls ooit

Deze Fiat Panda moet 40.000 euro kosten en nee, dat komt niet door belastingen

De overheid verkoopt de goorste Volkswagens ooit, maar ze hebben wel een interessante geschiedenis

De duurste Porsche 911 ter wereld is strikt genomen geen Porsche, maar wel heel erg duur

Hoezo onbetrouwbaar? Deze BMW 750 Li heeft bijna een miljoen kilometer gelopen

Deze BMW M5 Touring (E39) is de droom van iedere liefhebber

Iemand betaalde 10,5 miljoen euro voor een omgebouwde Pagani Zonda

De vernieuwde Volvo S90 kun je nu herkennen aan een bijzonder fraaie achterkant

De leukste (semi-betaalbare) elektrische auto is vernieuwd en heeft nu een heel prijzige optie erbij

Gaat Volvo’s zustermerk Polestar nu ook terug naar (dikke) benzinemotoren?

Op een bevroren meer bewijst Volvo’s zustermerk Polestar dat het cooler is dan Tesla

Deze (zeer zeldzame) verlengde Volvo S80 met heerlijke V8 kan van jou zijn

Als je de nieuwe Volvo ES90 ziet, snap je beter waarom Polestar de achterruit bij de 4 heeft weggelaten

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

Het populairste automerk van Nederland opent directe aanval op Volkswagen met deze benzineauto

Het grootste automerk ter wereld zet in op de ‘benzine van de toekomst’

De vernieuwde Volvo S90 kun je nu herkennen aan een bijzonder fraaie achterkant

Europese Unie geeft duidelijkheid over het verbod van koolstofvezel op auto’s

Deze Saab doet mij heel erg denken aan mijn Ford Capri. Hij ziet er moderner uit dan de Capri maar de lijn is hetzelfde. Ik heb het dan over een Capri uit 1978. Ook het interieur lijkt qua inrichting op de Capri die ik had. Deze auto had zo maar de ‘next gen’ Capri kunnen zijn.
Meningen verschillen en ik ben geen Saab fan maar deze ziet er naar mijn idee wel gelikt uit. Als ik het kon missen zou ik mee bieden.
Ooit een einzel model tegengekomen van een Saab die gemaakt was voor de fi Bahco. Een station die er verdomd goed uit zag.
Wat moet je ermee, ziet er niet uit. Saab bestaat al 25 jaar niet meer dus voor onderdelen dikke (dure) ellende