Tussen de handbak en de volledige automaat zitten best nog wat stappen. Zo heb je een gerobotiseerde handbak (wat een DSG eigenlijk ook is) of de transmissie van de Koenigsegg CC850, wat een soort handgeschakelde automaat is. Maar wist je dat er ook een handbak zonder koppelingspedaal bestaat? Het was één van de uitspattingen van Saab, en er staat nu een 900 met zo’n Sensonic-bak te koop.

Soms wordt de Saab 900 Sensonic beschreven als een auto zonder koppeling – dat klopt niet helemaal, want alleen het pedaal ontbreekt. Zodra jij de pook van de handbak beweegt, bedient de auto zelf de koppeling. Het idee was het beste van beide werelden: het plezier van een handbak zonder in de files telkens te hoeven koppelen.

Zo snel konden we twee exemplaren vinden in Nederland met zo’n Sensonic. En ze hoeven niet de wereld te kosten. De eerste is er eentje met 291.000 kilometer op de teller en een prijs van 3.950 euro. De Saab 900 die je op de foto’s ziet heeft 213.000 kilometer op de teller en mag 6.750 euro kosten. Het gaat hier om een Talladega-uitvoering met 185 pk.

Je moet er wel aan wennen

De verkoper Saab Specials zegt tegen TopGear dat het ‘altijd even wennen’ is als je in een Saab met Sensonic rijdt. Je zou de auto ook vooral moeten kopen als je iets bijzonders zoekt voor je collectie, denken we. Het is best een grappig hoofdstuk in de rijke geschiedenis van het overleden merk. Staat goed naast een Saab 9-5 Sportcombi of een Saab 9-2X.

Niet iedereen is positief over Sensonic

In de TopGear-aflevering The Worst Car In the History Of The World kwam de transmissie al eens voorbij. Het grote probleem is – je raadt het niet – het ontbreken van het koppelingspedaal. Je kunt bij inparkeren niet de koppeling een beetje laten slippen om zo rustig te bewegen en er zit wat vertraging tussen het loslaten van de rem en het aangrijpen van de bak.

Zeker als je wilt fileparkeren op een heuveltje, is het een uitdaging. Op het moment dat je van de rem gaat, heeft de koppeling even nodig om aan te grijpen. Sta je met je neus naar beneden gericht, zal hij iets naar voren rollen, voordat de koppeling aangrijpt en je naar achteren rijdt. En dat gaat dan weer net iets te snel.

Meerdere versies van Sensonic

Het bedrijf Fichtel & Sachs kwam al in de jaren vijftig met de Saxomat. Deze transmissie werkte in grote lijnen hetzelfde. Je kon deze bak krijgen in de Saab 93, maar bijvoorbeeld ook in de Fiat 1800, Lancia Flaminia en de Opel Rekord. De techniek sloeg nooit echt aan. Na een korte opleving in de Saab 900 in de jaren negentig, kom je het systeem eigenlijk niet meer tegen in auto’s.

Bij motorfietsen heb je iets dat een quickshifter heet. Hierbij kun je ook schakelen zonder de koppeling zelf te gebruiken. De werking hiervan is net even anders: de quickshifter onderbreekt de ontsteking zodat de aandrijflijn ontlast wordt, waardoor de transmissie kan schakelen. Overigens kun je in principe bij elke auto met handbak schakelen zonder het koppelingspedaal te gebruiken. Maar dit is wel helemaal op eigen risico.

Reacties

  • Mr. T. heeft op 16 mei 2023 geschreven:

    Citroën had in de jaren 70 onder andere op de GS een halfautomaat, convertiseur genoemd. Is dat hetzelfde concept?

    Reageer
  • MarcoK heeft op 16 mei 2023 geschreven:

    Ik heb er een gehad, een 900 Talladega cabrio. Het was verschrikkelijk. Die bak kon het motorgeweld ook niet echt aan dus hij schoot ook met enige regelmaat uit z’n versnelling. En omdat het toch onnatuurlijk is om te schakelen maar niet te koppelen vergeet je het ook nog wel eens als je in een “normale” auto rijdt. Dat, de stijve nek van de tocht en het lekkende dak maakte het echt de slechtste Saab ooit gemaakt.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear