Controleer het uit: dit is de nieuwe Saleen S1. Je kent het merk het beste van de dwaze Saleen S7 die Bruce in Bruce Almighty reed en van 1.001 bizarre Mustang-variaties. De Saleen S1 krijgt helaas geen 7,0-liter aluminium V8 met twee joekels van turbo’s erop. En ook geen 760 pk. In de basis is dit namelijk een Artega GT uit 2007 met een 3,6-liter V6. Maar zelfs die motor was te groot. Saleen kocht eerder de rechten van Artega en ontwikkelde de auto door tot de S1.
Saleen plaatst een 2,5-liter viercilinder met 457 pk en 474 Nm koppel. Best veel vermogen uit een viercilinder – hoe lang blijft dat heel? Door een boel koolstofvezel weegt de Artega GT slechts 1.218 kilo. Het geheel sprint in 3,5 seconden naar 100 km/u. De top is 290 km/u. Een totaal andere auto dan de ouderwetse beul. Schakelen gaat heel on-Amerikaans met een handbak, maar een automatische zesbak volgt. De Saleen S1 kost 100.000 dollar.
Dus wat heeft het te maken met Spyker?
Ken je de Spyker B6 Venator nog? Kijk eens goed naar de daklijn. Juist: in de basis is/was dat ook een Artega GT. Dus had je ontzettend graag een Spyker B6 gewild, dan is dit een goed alternatief. In ieder geval een stuk realistischer. Spyker wist overigens ook nog een Spyder-versie van de Venator te tonen, dus naar verwachting komt de Saleen S1 ook zonder dakje.
Reacties