Net als de auto-industrie veranderen de motoren in de transportsector. Scania bouwde ooit een V8-motor met 770 pk en 3.700 Nm koppel, maar nu loopt het merk liever te koop met elektrische trucks. Scania test nu ook met een hybride vrachtwagen wiens batterij stroom haalt uit zonne-energie. De trekker hierboven heeft een speciale trailer achter zich hangen met zonnecellen.

In totaal is er 100 vierkante meter aan zonnecellen dat volgens Scania te vergelijken is met ‘een huis met even sterke panelen’. In het niet altijd even zonnige Zweden zouden de panelen zo’n 8.000 kWh aan vermogen moeten opwekken. De zonne-energie die Scania opwekt, wordt in eerste instantie opgeslagen in een 200-kWh batterij in de oplegger. Deze batterij werkt volgens Scania als een soort powerbank.

10.000 gratis kilometer per jaar

De trailer hangt namelijk achter een hybride vrachtwagen. De elektromotor van de truck haalt stroom uit een 100-kWh batterij. Die wordt dus weer bijgeladen tijdens het rijden door de ‘powerbank’. Scania denkt dat je per jaar in Zweden 5.000 gratis kilometers kunt rijden op zonne-energie. In het zonnige Spanje zou je zelfs 10.000 gratis kilometers kunnen opwekken.

De zonne-vrachtwagen bevindt zich nu nog in de testfase, maar Scania is hoopvol dat hij ‘een aantal jaren’ naar de weg kan komen. Het zou zelfs een oplossing kunnen zijn voor ons stroomprobleem: ‘Als je het zou opschalen zou je een oplossing kunnen hebben voor de duizenden voertuigen die verbonden zijn met het net. Dit zou dus invloed kunnen hebben op het kopen en verkopen van elektriciteit van en aan het elektriciteitsnet’, zegt de projectmanager.

Reacties

  • Maarten heeft op 14 september 2023 geschreven:

    Dit heeft 1 functie en dat is marketing.

    Het toepassen van zonnepanelen op een vervoersmiddel is (met de huidige technische mogelijkheden) zowel ecologisch als economisch nonsens;

    A : De aankoopprijs is hoger (bij auto’s zomaar een 5k optie)
    B : Het gewicht wordt hoger waardoor de auto juist onzuiniger wordt.
    C : De gewichtsverdeling (zwaartepunt) wordt hoger.

    Wanneer een auto voornamelijk stilstaat (supermarkt auto voor bejaarden) dan is die marketing claim van een xxxx aantal gratis KM’s per jaar waarschijnlijk waar in landen als Spanje.  Maar zodra je je auto gebruikt en +/- 30K KMs per jaar rijdt, zorgt het hogere gewicht van die zonnepanelen voor een lagere efficiëntie over al die 30K jaarlijkse KM’s. Het is maar zeer de vraag wat er dan nog overblijft van deze xxxx aantal gratis ‘marketing’ KMs, waarschijnlijk is het netto effect dan negatief.

    Bij vrachtwagens was lang de veronderstelling dat waterstof een betere optie was dan accu’s omdat waterstof een hogere energiedichtheid (en dus lager gewicht) heeft, hier is de industrie nu op aan het terugkomen wegens inefficiënties (en dus kosten) in de energieomzettingen bij waterstof.  Het grootste argument echter, het lagere gewicht bij waterstof was wel degelijk valide. Dus dat (gewichtsbesparingen) blijft een essentieel doel. Het plaatsen van honderden kilos aan zonnepanelen, omvormers en een aparte accu op een te trekken oplegger is daarmee absurd en moet wel heel veel stroom opleveren om dit grote nadeel te kunnen compenseren.

    Reageer
  • Maarten heeft op 14 september 2023 geschreven:

    Dit heeft 1 functie en dat is marketing.

    Het toepassen van zonnepanelen op een vervoersmiddel is (met de huidige technische mogelijkheden) zowel ecologisch als economisch nonsens;

    A : De aankoopprijs is hoger (bij auto’s zomaar een 5k optie)
    B : Het gewicht wordt hoger waardoor de auto juist onzuiniger wordt.
    C : De gewichtsverdeling (zwaartepunt) wordt hoger.

    Wanneer een auto voornamelijk stilstaat (supermarkt auto voor bejaarden) dan is die marketing claim van een xxxx aantal gratis KM’s per jaar waarschijnlijk waar in landen als Spanje. Maar zodra je je auto gebruikt en +/- 30K KMs per jaar rijdt, zorgt het hogere gewicht van die zonnepanelen voor een lagere efficiëntie over al die 30K jaarlijkse KM’s. Het is maar zeer de vraag wat er dan nog overblijft van deze xxxx aantal gratis ‘marketing’ KMs, waarschijnlijk is het netto effect dan negatief.

    Bij vrachtwagens was lang de veronderstelling dat waterstof een betere optie was dan accu’s omdat waterstof een hogere energiedichtheid (en dus lager gewicht) heeft, hier is de industrie nu op aan het terugkomen wegens inefficiënties (en dus kosten) in de energieomzettingen bij waterstof. Het grootste argument echter, het lagere gewicht bij waterstof was wel degelijk valide. Dus dat (gewichtsbesparingen) blijft een essentieel doel. Het plaatsen van honderden kilos aan zonnepanelen, omvormers en een aparte accu op een te trekken oplegger is daarmee absurd en moet wel heel veel stroom opleveren om dit grote nadeel te kunnen compenseren.

    Het is daarom ook beter gewoon een vrachtwagen te bouwen die zo efficiënt mogelijk is, zoals de Tesla Semi.

    Quote van Daimler’s (Mercedes) head of trucks, Martin Daum in 2021:

    “If Tesla really delivers on this promise, we’ll obviously buy two trucks — one to take apart and one to test because if that happens, something has passed us by. But for now, the same laws of physics apply in Germany and in California.”

    Dus in 2021 dacht de concurrentie nog dat de claims van Tesla nooit waargemaakt konden worden omdat ze de wetten van de natuur zou schenden”. Met andere woorden, wij zien niet hoe dat mogelijk kan zijn.

    Nu in 2023 rollen de eerste reviews binnen en deze worden enthousiast ontvangen binnen de trucking wereld :
    https://transportenmilieu.nl/nieuws/item/eerste-resultaten-tesla-semi-vallen-niet-tegen

    “De data die Run on Less laat zien, doen geloven dat de Tesla Semi ondanks alle geruchten serieus genomen moet worden. Met 600 kilometer bereik en een laadtijd van 2,5 uur is de Tesla Semi daadwerkelijk inzetbaar in het dagelijks transport, ook over de langere afstand. Hoewel hij zich nog niet direct kan meten met dieselvrachtwagens is hij voor bepaalde vervoersstromen zeker een geschikt en milieuvriendelijk alternatief. Voor veel mensen komt dit toch als een verrassing. ”

    En dat natuurlijk zonder zonnepanelen..

    • Kees heeft op 14 september 2023 geschreven:

      Ach daar hebben we die Tesla promotie van de Jehova getuige weer. Hoe vaak is die onzin van je over het nut van die elektrische truck al ontkracht? Blijf lekker in je eigen fabels geloven. Wij weten wel beter.

      • Maarten heeft op 14 september 2023 geschreven:

        Voor de record: volgens Kees gaan we niets meer horen over EV vrachtwagens, is immers allemaal al ontkracht.

        Laten we elkaar maar scherp houden Kees bij de volgende artikelen die gaan over EV vrachtwagens, eeh ik bedoel, ‘fabeltjes’.

        • @maarten heeft op 14 september 2023 geschreven:

          We zullen er helaas nog veel over gaan horen al is het maar omdat al die slaafse volgelingen zoals jij hier de hele tijd over willen drammen dus garantie op views.

          • Maarten heeft op 14 september 2023 geschreven:

            Of is het omdat al die slaafse volgelingen van de anti EV beweging graag altijd willen drammen tegen alles wat met EV’s te maken heeft? Ik ken er namelijk wel een paar…

            Maar ik zie je dan wel weer bij het volgende positieve bericht over EV’s, dan mag je weer roepen dat het allemaal ontkracht is en dat jij het allemaal veel beter weet.

          Reageer
        Reageer
      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear