Het zou raar zijn als alle personenwagens netjes overstappen op stroom en waterstof, maar dat vrachtwagens en bussen vrolijk vieze stofjes blijven puffen. Geen zorgen, hier wordt ook aan gewerkt. Nederland heeft op de klimaattop in Glasgow een plan aangedragen. In 2040 moeten er alleen nog maar schone vrachtwagens en bussen verkocht worden. Dat betekent het einde voor de dieselvrachtwagen – of er moet in de komende twintig jaar betaalbare CO2-neutrale (synthetische) diesel worden uitgevonden.
Volgens het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat gaan de meeste vrachtwagens en bussen zo’n tien jaar mee. De laatste dieselvrachtwagen wordt dan in 2039 verkocht en gaat in 2049 met pensioen. In 2050 zou de transportsector dus uitstootvrij moeten zijn. Overigens zullen die diesels waarschijnlijk niet de crusher in gaan, maar de grens over om ergens anders nog een tijdje door te tuffen. Dat maakt verder niet uit, want ook daar zullen ze op den duur vervangen worden door schone vervoersmiddelen.
Het Verenigd Koninkrijk, Denemarken, Noorwegen, Oostenrijk, Turkije, Nieuw-Zeeland, Luxemburg, Finland, Canada, Chili, Zwitserland en Uruguay vonden het een topidee en sluiten zich aan bij het plan van Nederland. Dat meldt Nu.nl. Bedrijven als Unilever, Ikea, Volvo, Scania, UPS, Amazon en Siemens zijn ook te spreken over het initiatief.
Welke schone vrachtwagens en bussen zijn er?
Transport van grote groepen mensen en spullen zonder diesel staat nog in de kinderschoenen. Er zijn al wat elektrische vrachtwagens te krijgen, maar die worden nu voornamelijk op korte trajecten gebruikt. Het bedrijf Futuricum werkt nu aan een vrachtwagen met een 900-kWh batterij. Dat is tien keer zo groot als die in een Tesla Model S. Bij Tesla wordt overigens ook al langere tijd gewerkt aan de Semi, die na veel vertraging in 2022 moet verschijnen.
De Volvo-trucks op de foto hierboven zijn nu al te krijgen en op Schiphol rijden ook al elektrische bussen. In Amsterdam moet de volledig busvloot in 2025 al elektrisch zijn. Veel experts denken daarnaast dat waterstof een grote rol krijgt bij vrachtwagens en bussen. Voor personenauto’s is waterstof vaak niet de efficiëntste oplossing, maar voor groter spul waarschijnlijk wel.
Reacties