Seat Ateca: 1e rij-indruk

TopGear reed zojuist de Seat Ateca, de eerste SUV van het Spaanse merk. In TopGear nummer 134 die in juli in de winkel ligt, lees je het uitgebreide testverslag, nu alvast de highlights.

Seat Ateca
Seat Ateca
Seat Ateca
Seat Ateca
Seat Ateca
Seat Ateca
Seat Ateca
Seat Ateca
Seat Ateca
Seat Ateca
Seat Ateca
Seat Ateca
Seat Ateca
Seat Ateca
Seat Ateca
Seat Ateca
Seat Ateca
Seat Ateca
Seat Ateca
Seat Ateca

Testobject: Seat Ateca
Uitvoering: 2.0 TDI (150 pk) Style
Locatie: Barcelona
Weersomstandigheden: een zomerse 30 graden

De Seat Ateca, weer een SUV die nooit in de modder komt?

Dat klopt. Maar SUV’s zijn zo populair dat elk merk zo’n model moet hebben om meer auto’s te kunnen verkopen. Vandaar dat Seat binnenkort ook met een kleinere SUV onder de Ateca komt.

Beviel het?

Zeker. Hij ziet er wat sportiever uit dan z’n broertje van Volkswagen, de Tiguan. Maar die is wel net even hoogwaardiger afgewerkt, wat zich dan weer doorvertaalt naar de prijs. De Ateca is goedkoper. Het scheelt gemiddeld zo’n drie tot vier duizend euro.

Kan ik dan niet beter een Tiguan kopen?

Dat ligt eraan. Als je voor een mid-size SUV in de markt bent, ben je niet per se op zoek naar een off-roader. Beide modellen kun je met vierwielaandrijving en allerlei toeters en bellen voor terreinrijden bestellen, maar laat dat lekker achterwege: wat je wilt is ruimte en gebruiksgemak. Dat bieden de Ateca en Tiguan zeker. Daarnaast krijg je kwaliteitsproducten en heb je keuze uit vele opties: je persoonlijke smaak zal de doorslag geven.

Welke Seat Ateca moet ik hebben dan?

Wij reden de 150 pk sterke diesel en die is prima. In de Style-uitvoering krijg je 17 inch lichtmetaal, klimaatcontrole, parkeersensoren en meer handigheidjes, maar er zit nog geen navigatiesysteem bij. Wel een 8 inch touchscreen voor je multimedia en voor 690 euro extra heb je alsnog navigatie.

Kom maar door met het eindoordeel dan!

Fijn sturende, goed smoelende SUV die netjes is afgewerkt en volop keuze biedt als het gaat om de motor: van een 115 pk sterke benzine tot een 190 pk sterke diesel. De prijzen starten bij een nette 25.900 euro en lopen op tot 47.300 euro voor de allerdikste met vierwielaandrijving, DSG-bak en vol met snufjes en lekkere snuisterijen.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws