TopGear heeft net de eerste kilometers gemaakt met de nieuwe Seat Ibiza. In het komende nummer het complete verhaal, hier alvast de eerste indrukken.
Testobject: Seat Ibiza
Uitvoering: 1.4 TSI FR DSG
Lokatie: Barcelona, Spanje
Weersomstandigheden: zonnig, 22 graden: lente!
Wat reden we?
De nieuwe Seat Ibiza, hoewel nieuw een heel groot woord is. Dat geldt namelijk alleen voor de neus, de achterlichten en wat dingetjes aan de binnenkant. Plus een paar nieuwe combinaties van motor en carrosserie; zo kun je de ST, de kleine station-Ibiza, nu ook krijgen als snelle FR, met 150 pk dus.
Beviel het?
We hebben de Ibiza altijd al een leuk, wat ondergewaardeerd ding gevonden. Zeker met die 150 pk-motor, die altijd aan een zeventraps DSG-bak vastzit, heb je een bijna ouderwets leuk gooi- en smijtautootje waarin je, zeker in die ST-uitvoering, ook nog vrouw, drie kinderen én hond kotsmisselijk kunt rijden. Of niet, want ondanks zijn sportaspiraties is de Ibiza verrassend vriendelijk geveerd. Aardig van de Spanjaarden is bovendien dat ze tot 1 januari 2014 de wegenbelasting voor je betalen en je daarna nog twee jaar garantie (vier in totaal dus) geven.
Nog bijzonderheden?
Eh… nee, eigenlijk niet.
Welke modellen komen er en wanneer staan ze in de showroom?
Het gaat om alle carrosserievarianten: de driedeurs SC, de vijfdeurs en de ST. Er zijn drie uitrustingsniveaus (Reference, Style en FR) en hele karrenvrachten motoriseringen. Van een 1.2 benzine met 60 pk tot een tweeliter diesel met 143 pk en zo’n beetje alles wat daar tussen zit. Het leukst is natuurlijk de 1.4 TSI met 150 pk (een nog sterkere versie is onderweg), maar met de 1.2 TSI van 45 pk minder kun je ook al een hoop lol beleven. Het hele spul staat nu in de showroom.
Kom maar door met het eindoordeel dan!
Was leuk, blijft leuk. Wie een vrolijker alternatief voor die saaie Polo zoekt, kan nauwelijks om hem heen. Of koopt een Ford Fiesta, wat ons betreft nog altijd dé maatstaf in dit segment.
Reacties