
De Seat Leon ST Cupra 300 4Drive is geen langzame auto. Zijn 300 pk en 380 Nm worden naar alle wielen gestuurd. Daarmee hebben ze in Spanje een baby-Audi S4 Avant gecreëerd. Maar nu heeft de Duitse tuner Siemoneit Racing besloten dat de Cupra zijn grote broer maar eens moest gaan verslaan.
De aanpassingen hebben geresulteerd in de Siemoneit Racing Seat Cupra 300. Een kleine station met 521 pk en 620 Nm. Dat is meer dan zowel de Audi RS 4 als de Mercedes-AMG C 63 Estate. En die laatste heeft zelfs een V8.
Het is een geweldige prestatie om meer dan 500 pk uit een viercilinder te peuren. Om het voor elkaar te krijgen heeft Simoneit de Cupra grotere turbo’s, een betere luchtinlaat en nieuwe intercoolers toegevoegd.
Kaakscheur-uitlaat
Omdat het koppel ook niet te zuinig is toegenomen, is er een nieuwe koppeling toegevoegd, komen de keramische remmen van een Audi RS 3 en zitten er Michelin Sport Pilot Cup 2-banden onder. De beste toevoeging is misschien wel de ‘RipJaw’ sportuitlaat. Als het geluid ook maar half zo goed is als de naam, kunnen we niet wachten om het te horen.
Door de vermogenstoename is de 0-100 km/u-tijd nog maar 3,4 seconden. En heeft ie een gelimiteerde topsnelheid van 278 km/u. Maar Siemoneit zegt dat de Cupra over de 300 km/u gaat als de begrenzer eraf wordt gehaald.
Hij is echter niet goedkoop. Voor het hele pakket inclusief ‘Vader’-wielen, betaal je omgerekend zo’n 55.000 euro. Maar dat is nog steeds minder dan een RS 4 of een C 63, dus de keuze ligt tussen prestaties en gezien willen worden.
Meer van TopGear


Goedkoopste PHEV van Nederland is duizend euro goedkoper dan een instap-Golf

Is zo’n toffe Seat Leon Cupra nu eindelijk een beetje betaalbaar geworden?

Seat komt met bijzondere nieuwe accessoires voor de oude Leon Cupra

Straatrace Seat Leon en Ferrari 812 eindigt in tranen

Seat Leon e-Hybrid is géén GTE

Deze onopvallende Seat is stiekem sneller dan jouw Porsche (en hij kost slechts 5.000 euro)

Deze Seat-rijder leek heel veel geluk te hebben, maar op het laatst gaat het toch fout op de Nürburgring

Goedkoopste PHEV van Nederland is duizend euro goedkoper dan een instap-Golf

Seat gaat eindelijk naar Amerika, maar de manier waarop is een beetje zuur voor Seat

Is zo’n toffe Seat Leon Cupra nu eindelijk een beetje betaalbaar geworden?

Seat toch niet dood? De baas vertelt onder welke voorwaarde het automerk blijft bestaan

Deze onopvallende Seat is stiekem sneller dan jouw Porsche (en hij kost slechts 5.000 euro)

Deze praktische SUV met de techniek van een Golf R (en 300 pk) begint best betaalbaar te worden

Wat betekent het als je in het buitenland deze dubbele haaientanden tegenkomt?

Ook dit Europese land is de maximumsnelheid verhoogd naar 150 km/u (maar niet voor iedereen)

Goedkoopste PHEV van Nederland is duizend euro goedkoper dan een instap-Golf

Seat gaat eindelijk naar Amerika, maar de manier waarop is een beetje zuur voor Seat

Is zo’n zwaar onderschatte Subaru Levorg na 11 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Laat de Mercedes A-klasse of Audi A3 staan en koop deze luxe hatchback (die iets goedkoper is)

Zo bizar weinig Golfjes bouwt Volkswagen nog en ze hebben een vervelende mededeling

De nieuwe Lancia Ypsilon HF met 280 pk is goedkoper dan verwacht – dit kost ie

Maakt de tweetaktmotor een comeback? Deze motor loopt zeer zuinig en op alle brandstoffen

Gaat het echt zo goed met de Chinese auto-industrie? Dit is er echt aan de hand

Het kan echt: deze trein heeft een accu die nooit opgeladen hoeft te worden (en zonder zonnepanelen)

De banden op deze dikke Nissan kosten 400 euro (per stuk, niet per set)
