
De Seat Leon ST Cupra 300 4Drive is geen langzame auto. Zijn 300 pk en 380 Nm worden naar alle wielen gestuurd. Daarmee hebben ze in Spanje een baby-Audi S4 Avant gecreëerd. Maar nu heeft de Duitse tuner Siemoneit Racing besloten dat de Cupra zijn grote broer maar eens moest gaan verslaan.
De aanpassingen hebben geresulteerd in de Siemoneit Racing Seat Cupra 300. Een kleine station met 521 pk en 620 Nm. Dat is meer dan zowel de Audi RS 4 als de Mercedes-AMG C 63 Estate. En die laatste heeft zelfs een V8.
Het is een geweldige prestatie om meer dan 500 pk uit een viercilinder te peuren. Om het voor elkaar te krijgen heeft Simoneit de Cupra grotere turbo’s, een betere luchtinlaat en nieuwe intercoolers toegevoegd.
Kaakscheur-uitlaat
Omdat het koppel ook niet te zuinig is toegenomen, is er een nieuwe koppeling toegevoegd, komen de keramische remmen van een Audi RS 3 en zitten er Michelin Sport Pilot Cup 2-banden onder. De beste toevoeging is misschien wel de ‘RipJaw’ sportuitlaat. Als het geluid ook maar half zo goed is als de naam, kunnen we niet wachten om het te horen.
Door de vermogenstoename is de 0-100 km/u-tijd nog maar 3,4 seconden. En heeft ie een gelimiteerde topsnelheid van 278 km/u. Maar Siemoneit zegt dat de Cupra over de 300 km/u gaat als de begrenzer eraf wordt gehaald.
Hij is echter niet goedkoop. Voor het hele pakket inclusief ‘Vader’-wielen, betaal je omgerekend zo’n 55.000 euro. Maar dat is nog steeds minder dan een RS 4 of een C 63, dus de keuze ligt tussen prestaties en gezien willen worden.
Meer van TopGear


Is zo’n toffe Seat Leon Cupra nu eindelijk een beetje betaalbaar geworden?

Seat komt met bijzondere nieuwe accessoires voor de oude Leon Cupra

Straatrace Seat Leon en Ferrari 812 eindigt in tranen

Seat Leon e-Hybrid is géén GTE

BMW 1-serie vs Seat Leon vs VW Golf

Goedkoopste PHEV van Nederland is duizend euro goedkoper dan een instap-Golf

Seat gaat eindelijk naar Amerika, maar de manier waarop is een beetje zuur voor Seat

Is zo’n toffe Seat Leon Cupra nu eindelijk een beetje betaalbaar geworden?

Seat toch niet dood? De baas vertelt onder welke voorwaarde het automerk blijft bestaan

Cupra gaat iets doen wat Seat nooit mocht van VW, maar hoe ziet de toekomst van Seat eruit?

Euro 7-norm zou volgens Seat-baas het einde kunnen betekenen van kleine, goedkope auto’s

Deze praktische SUV met de techniek van een Golf R (en 300 pk) begint best betaalbaar te worden

Wat betekent het als je in het buitenland deze dubbele haaientanden tegenkomt?

Ook dit Europese land is de maximumsnelheid verhoogd naar 150 km/u (maar niet voor iedereen)

Goedkoopste PHEV van Nederland is duizend euro goedkoper dan een instap-Golf

Seat gaat eindelijk naar Amerika, maar de manier waarop is een beetje zuur voor Seat

Het is onmogelijk om te ontsnappen aan deze methode om hardrijders te pakken (behalve met een cabriolet)

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

Is zo’n snelle Honda Civic Type R (FK2) na 10 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Is de driecilinder wel voldoende in de BMW 220 Gran Coupé? (review)

Het populairste automerk van Nederland opent directe aanval op Volkswagen met deze benzineauto

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Met deze eenvoudige methode heeft jouw Tesla Model Y 100 pk meer

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Is dit het begin van het einde voor de trajectcontroles in België?

Vanaf vandaag mag je geen Peugeot of Opel meer kopen in Nederland

Dit zijn auto’s waarbij de goedkoopste uitvoering eigenlijk de beste keuze is
