Als 2019 ons iets geleerd heeft, dan is het wel dat de opkomst van de EV voor een autoaanbod heeft gezorgd dat spannender, diverser en creatiever is dan ooit. De vraag hoe je het beste vier mensen van a naar b kunt transporteren, heeft geleid tot diametraal verschillende oplossingen als de Tesla Model 3 en de Ford Mustang Shelby GT500. Het zorgt er allemaal voor dat de wereld van de automobiliteit uiterst fascinerend is geworden. En het maakt onze award voor Sedan & Musclecar van het jaar ook interessanter.
Een eerbetoon aan twee geweldige auto’s
Voor alle duidelijkheid: dit is geen dubbeltest, maar een eerbetoon aan twee bekroonde auto’s. Er zijn vast puristen die vinden dat als je van een van de twee houdt, je onmogelijk iets met de ander kunt hebben. Namens het hele TopGear-team kan ik nu al zeggen dat dat hokjesdenken totale flauwekul is. Je kunt een Tesla rijden en gek zijn op musclecars. En je kunt een garage vol musclecars hebben en iedere dag plezier beleven aan je Tesla. De twee hoeven elkaar echt niet uit te sluiten. En ik wil er bij iedereen nederig voor pleiten om, in het belang van de EV-revolutie, de ontwikkeling daarvan en de toekomst van de auto in het algemeen, vanaf nu op te houden met bekvechten en de technische expertise en de creativiteit van de autoindustrie in deze bijzonder dynamische tijd te prijzen. Zo, dat lucht op.
‘Ruig, onstuimig en schaamteloos – de GT500 is een aanslag op de zintuigen’
In de ene hoek staat de GT500, TopGears Musclecar van het Jaar. De allernieuwste en misschien ook wel allerlaatste onversneden benzinespierbonk van Ford. Hij heeft een 5,2-liter V8 met supercharger, goed voor 760 pk en 847 Nm. Die werkt samen met een zeventraps automaat met dubbele koppeling. Daarmee gaat de GT500 in 3,3 seconden van 0 naar 96 km/u, doet hij de kwartmijl in 10,61 seconden met een snelheid van 215 km/u, en brengt hij een lawaai voort waarvan je kippenvel op je dijen krijgt. De GT500 is ruig en onstuimig, een auto die is gemaakt om ongegeneerd je aandacht op te eisen, een aanslag op je zintuigen. Het is een verslavende auto die we in de huidige tijd met gejuich verwelkomen.
De Model 3 is een lasergestuurde oplossing voor het hedendaagse verkeer
Het andere uiterste is de Model 3. Een vervoermiddel dat zijn werk bijna heimelijk stilletjes doet. Een sterk contrast met de Ford. Dat fluisterzachte en het minimalistische ontwerp van zowel de buitenkant als het interieur (naar mijn mening tot nu toe de meest geslaagde uiting van Tesla’s filosofie van ingetogen design) verhullen als het ware waar hij allemaal toe in staat is. In plaats van met een supercharged V8 moet de Tesla het doen met twee elektromotoren, vierwielaandrijving en een accu van 75 kWh. Met zijn 1.847 kilo (69 kilo lichter dan de GT500) bezorgt de Tesla de nietsvermoedende inzittende een whiplash door in 3,2 seconden van 0 naar 96 km/u te gaan. Waarmee hij de GT500 nét achter zich laat.
We zijn in LA en terwijl het spitsverkeer langzaam begint af te nemen, zijn we op weg naar onze rendez-vous in de kunstwijk, ten zuiden van de LA-rivier. Er is daar heel wat activiteit: politiehelikopters stijgen vanaf een platform op een gebouw op, terwijl de Pacific Surfliner en de dubbeldektreinen van Amtrak richting de kust slingeren. De lucht is verzadigd van een indringend mengsel van geuren uit de El Pato Tomato Sauce-inblikfabriek, andere door de mens voortgebrachte walmen en de stank van rottend afval. Nee, het is hier bepaald niet Beverly Hills.
De looks van de Sedan & Muslecar van het Jaar
Het Silicon Valley-design van de Tesla lijkt hier een tikkeltje ongepast. Dat geldt niet voor de GT500, die eruitziet en klinkt alsof hij hier in deze mean streets is opgegroeid. Na een uur foto’s maken begint de stank het ‘kunstzinnige’ te overheersen. Dus gaan we op weg naar de bergen, via de 110 naar Burbank en San Fernando. De Mustang doet het snelwegwerk met twee vingers in de neus. Gewoon de schokdempers wat zachter instellen en de grote V8 gorgelend kilometers laten vreten. In de Tesla betekent snelweg kiezen voor de Autopilot.
Achteroverleunen en je erover verbazen hoe hij het verschil weet tussen auto’s, pick-ups, SUV’s, vrachtauto’s en pylonen, en ze allemaal op het middendisplay toont. Het is allemaal indrukwekkend. Zó indrukwekkend dat je geneigd bent je er verder niet meer mee te bemoeien, je e-mails te lezen en alles aan de auto over te laten. Wat een enorm compliment is voor de software van de Tesla.
Als we van de snelweg zijn gekomen, stoppen we voor gebruikelijke fotoshootvoorraad: Beef Jerky, water en corn dogs met een zeer dubieus uiterlijk. Ondertussen trekt de Mustang op de parkeerplaats de nodige aandacht. ‘Is dit een GT500? Verdorie zeg.’ Emilio komt van de andere kant van de weg naar ons toe om de auto van dichtbij te bekijken. ‘Ik zag dat het een 500 was door die koolstofvezel wielen. Sweeeeeet’, zegt hij met een verliefde blik in zijn ogen. Emilio weet veel van auto’s en is dolenthousiast. Maar dan probeert Emilio ons allerlei drugs te verkopen. Tijd om te gaan.
Zo neem je veilig bochten op kronkelende bergweggetjes
De Little Tujunga Canyon Road is echt een juweeltje. Een schitterende cascade van iedere keer weer verrassende bochten die kilometerslang in noordelijke richting gaat. Het decor is adembenemend, maar de soms duizelingwekkend steile weg eist al onze aandacht op. De GT500, die we in de Sport-stand hebben gezet, doet alles onvoorstelbaar ingetogen. Het is een flink brok metaal dat we over dit binnenweggetje moeten loodsen. Maar de grip van de voorwielen, de balans en de feedback van het onderstel zorgen ervoor dat we ons na iedere bocht nog weer iets vertrouwder voelen. Het lijkt alsof de auto steeds lichter wordt.
Terwijl de V8 brullend naar de 7.500 toeren klimt, weerkaatst het gedaver van de motor op indrukwekkende wijze tegen de rotswanden. Door het fluweelzachte, supersnelle schakelen van de transmissie verdwijnt iedere twijfel die we hadden vanwege het verscheiden van de handgeschakelde versie. Het is een sublieme HD-rijervaring die je volle aandacht verdient – en die ook krijgt. De Shelby GT500 is ontworpen voor mensen die een auto niet alleen als een transportmiddel zien, maar ook als iets om van te genieten. Hij biedt alles wat een musclecar moet bieden, maar met de verfijning die het digitale tijdperk vereist. Ik kom op de heuveltop aan en haal diep adem.
De uitstraling van de Model 3 maakt hem bijzonder
Terwijl we ons opmaken voor een volgende fotosessie komen er twee mannen op one-wheels aan. Ze worden vergezeld door Dave, die onder het stof en de modder zit en zich voortbeweegt op wat een Speedboard blijkt te heten. Dave is al twee jaar bezig om aan dit project te werken en ervanaf te vallen. Ook zij vergapen zich aan de GT500, en terwijl Dave onze fotograaf over zijn nieuwste creatie en zijn spectaculairste valpartij begint te vertellen, grijp ik de gelegenheid aan om er even met de Tesla vandoor te gaan. Hij mag dan misschien niets losmaken bij de plaatselijke drugsdealer of bij one-wheel-fanaten, wat hem bijzonder maakt, is zijn uitstraling. Het is een zo goede, zo gewilde auto, dat hij de definitieve emancipatie van de EV betekent. De Model 3 is in ‘The Valley’ hét begeerde object.
Hoe langer ik erin rijd, hoe meer ik begrijp waarom. De Model 3 is eenvoud in optima forma. Alles eraan is bedoeld om het leven makkelijker, eenvoudiger, meer Zen te maken. De bediening, het strakke interieur, de oplaadtechniek (waarmee het merk ver vooroploopt). En hij biedt waar voor zijn geld. Het is de lasergestuurde oplossing voor het hedendaagse verkeer. De kwaliteit van het interieur (het zwakke punt van de vroege Tesla’s) is sterk verbeterd. Het vormt de volmaakte balans tussen puurheid en praktische efficiëntie, waardoor hij je tot rust maant.
Laten we nog even genieten van de benzinemotor nu het nog kan
Het is me duidelijk dat de meeste Model 3-bezitters niet snel op zondagochtend in de canyons supercars zullen gaan opjagen. Maar ik kan je verzekeren dat hij door de combinatie van direct beschikbaar koppel, een laag zwaartepunt en vierwielaandrijving topprestaties levert waar je versteld van zult staan. Althans, tot zijn gewicht (waar je je, veel meer dan in de GT500, voortdurend van bewust bent en dat zich de hele tijd laat voelen) en het feit dat de accu’s afkoeling nodig hebben, je dwingen om gas terug te nemen. Terwijl ik terugrijd, draait de koeling van de Tesla op volle toeren. Ik krijg te horen dat men het plan heeft opgevat om samen met Team Speedboard actiefoto’s te maken. Ik parkeer de Tesla naast de GT500. Dave, die dit keer overeind is gebleven, trekt zijn lichaamsbescherming (zwaargehavend door eerdere valpartijen) uit en laat zijn blik aandachtig over de Shelby gaan.
Gelijk heeft ie. De vormgeving ervan, het uiteindelijke resultaat van ruim een halve eeuw onderzoek, uitproberen en bijschaven, is van het hoogste niveau. Ik ben dol op deze auto. Ik vind het te gek dat hij bestaat. Dat we op de drempel van een nieuw tijdperk staan maar nog altijd kunnen genieten van het ontwerp van een auto. Een ambacht waarvan het begin ligt in de tijd van onze grootouders. Een onvervalst eerbetoon aan de benzinemotor. Een auto die je kunt gebruiken voor een dagje uit en vakanties. Voor reizen die je je wilt blijven herinneren, in plaats van alleen maar maken. De benzinemotor blijft niet eeuwig bestaan, dus geniet ervan zolang het nog kan – alleen om die reden verdient de GT500 het om TopGears Musclecar van het Jaar te zijn.
En de award voor Sedan & Musclecar van het jaar gaat naar…
De even sublieme Model 3 vertegenwoordigt de toekomst en heeft de regels van het spel veranderd. Het is een auto die een keerpunt vormt in de geschiedenis van de EV. Een briljante oplossing voor de eisen van de hedendaagse automobilist. Een auto die je een Zen-achtige rijervaring kan bezorgen en het spitsuur in de stad kan verzachten. De titel Sedan van het Jaar mag wat prozaïsch klinken, hij is heel bewust gekozen. Te lang werden EV’s alleen maar bekroond in categorieën als ‘Ecologisch’, ‘Elektrisch’ of ‘Toekomst’. Maar de sterke punten van de Model 3 gaan verder dan zijn aandrijving alleen. hierdoor is hij een waardige winnaar in deze mainstream-hoek.
De toekomst is veelbelovend – dat laat de Model 3 zien – en nooit eerder was de auto-industrie zo creatief en dynamisch. Dat moet gekoesterd worden, in plaats van dat het een hoop getouwtrek tussen twee kampen oplevert. Ik rijd in de Mustang terug naar LA en geniet van zijn typisch Amerikaanse karakter. Hierna stap ik over in de Model 3 en maak op de Autopilot de filerit naar het vliegveld. God zegene de Verenigde Staten.
Reacties
Gunther Liesse heeft op 26 december 2019 geschreven:
Shelby 500 fantastisch hé wagen Tesla trekt op niks en veel te duur.
Gunther Liesse heeft op 26 december 2019 geschreven:
Shelby 500 fantastisch hé wagen Tesla trekt op niks en veel te duur.
Pim heeft op 25 december 2019 geschreven:
Toevallig heb ik een GT500 én een Tesla. Het vult elkaar prachtig aan.