Voor een merk dat zich geen autobouwer wil noemen, zoekt Singer Vehicle Design wel de grenzen van het restaureren op. Al is het voor een deel ook meer ‘mogen’ dan ‘willen’ vanuit angst voor de advocaten uit Stuttgart, wat weer voortvloeit uit de aansprakelijkheidscultuur van Amerika, denken wij. Vraag het Singer en ze zullen zeggen dat het is omdat ze simpelweg een ‘restauratieboetiek zijn uit Zuid-Californië’ zijn en de 911 vieren.

Want bij een ‘Porsche 911 gerestaureerd door Singer’ blijft al weinig origineel blik uit Stuttgart over. De nieuwe Dynamics and Lightweighting Study (DLS) een restauratie noemen is als Marijke Helwegen louter betichten iets te veel make-up te dragen. Ach, wat maakt het ook uit hoe je het noemt: de creaties zijn geniaal.

Williams Advanced Engineering

Het team van Singer ging een samenwerking aan met Williams Advanced Engineering (je weet wel: van dat hele F1-gebeuren) om de projecten van Singer nog lichter, sneller en dynamischer te maken. Marino Franchitti en onze eigen Chris Harris werden ingeschakeld om de afstelling te perfectioneren.

Als je het team achter de huidige 911 GT3 zo’n dertig jaar terug in de tijd zou sturen, zou dit het resultaat zijn. Het product van de restauratie is een soort retro-GT3, maar dan met F1-techniek. Het huzarenstukje is een vrij ademende platte zescilinder met 500 pk (net als de huidige GT3), ontwikkeld door Williams. Het geniaal ogende motorblok met koolstofvezel en gouden details ademt door de achterruiten.

Windtunnel

Williams zette de Porsche 964 in de digitale windtunnel en ontwikkelde aerodynamica voor de koets en de onderkant. Door het gebruik van magnesium, titanium en koolstofvezel drong het team het gewicht terug tot 990 kilo. Nogmaals: met 500 pk. De fijne retro-look die Singer aan de Porsches meegeeft, blijft natuurlijk intact.

En zoals bij elke auto die een beetje hard moet gaan, monteerde Singer speciale Michelin Pilot Sport Cup 2-banden. Wielen van BBS en remmen van Brembo moeten ervoor zorgen dat je kostbare 911 niet ergens in de vangrail belandt.

Wat kost het?

De DLS-behandeling van Singer is gepresenteerd aan de clientèle en de eerste restauraties zijn al besteld. Wat het kost? Daar is Singer zeer duidelijk in: ‘De kosten zijn afhankelijk van de wensen van de klant en verdere details kunnen besproken worden’. Ofwel: als je ernaar moet vragen, kun je het niet betalen. Reken maar op minimaal drie keer Porsche 911 GT3. En dat is nog conservatief. Gelukkig bespaar je op de vervoerskosten, deze behandeling wordt in Engeland uitgevoerd in plaats van Amerika.

De eerste Porsche 911 met DLS-behandeling is die van Scott Blattner. Hij koos voor de kleur Absinthe voor de buitenkant en de kleur Blood Orange voor het interieur. Hoe lang duurt het voordat je nieren teruggroeien als je ze verkoopt? Oh, en je moet snel zijn: Singer doet het kunstje slechts 75 keer.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)