De ‘Dynamics and Lightweighting Study’. Dat is hoe Singer hun laatste reimagined Porsche 911 noemt. De naam geeft al aan waar het om gaat: er is gewicht lichter gemaakt, er zijn dynamica, eh, bestudeerd. Singer ontwikkelde voor de DLS zijn eigen voorwielophanging met dubbele draagarmen om de grip en precisie van de vooras en de besturing te verbeteren. Ze zorgden dat de iconische ducktail-spoiler nu daadwerkelijk een aerodynamisch doel dient, door hem 22 millimeter hoger te maken en enkele graden meer rechtop te zetten.

Door een meedogenloze benadering op het vlak van massa, en een vrijgevige wat betreft schrikbarend dure materialen, weegt de DLS slechts iets meer dan 1.000 kilo. Gezien de naam en de reeds gedane moeite zou je denken dat de motor misschien als enige buiten schot blijft. Porsches luchtgekoelde, 406 pk sterke 4.0 zescilinder boxer die ook al in vorige restauraties van Singer te vinden was, komt niet bepaald iets tekort qua charisma, geluid, vermogen of respons. En toch…

Waarom Singer de prijs voor Motor van het Jaar 2021 grijpt

Hoewel er talloze elementen zijn die de DLS zo spectaculair maken, steekt de motor er met gemak bovenuit. Het is een technisch meesterwerk: een luchtgekoelde 4.0 boxer-zes met vier kleppen per cilinder (iets wat Porsche zelf bij die generatie straatmotoren niet aandurfde). Die kleppen zijn gemaakt van met natrium gevuld titanium, de uitlaat van Inconel en titanium, en de bekende ventilator achterop zit in een behuizing van magnesium. Hij werd compleet opnieuw ontworpen, voornamelijk door Williams Advanced Engineering, draait 9.300 toeren en klinkt goddelijk. Het soort geluid waar verslavingen uit ontstaan. Het nieuwe vermogen is 500 pk.

Lees ook: Zo klinkt de Singer DLS

Hoe kun je ooit stoppen met rijden als je met een simpele voetbeweging je oren op zulke rijk gelaagde, huilend pure, furieus orkestrale, stormachtig schrille tonen kunt trakteren? Wat dan nog als ie een deel van het diepe gedreun en het bekende luchtgekoelde gehijg is verloren? Het maakt niet uit waar je je in het toerengebied bevindt of welke versnelling je selecteert (ook al zo’n verrukkelijke exercitie), deze motor presteert als geen ander. Een motorsportmachine met de manieren van een boodschappenauto. Hij is onweerstaanbaar.

Advertentie

Reacties

  • Moods says at 23 december 2021:

    Singer? Dat loopt als een naaimachientje!

    Reply

Geef een antwoord

(verplicht)

Meer
Advertentie