
Je hoort er als automerk niet meer bij als je geen EV van rond de 25.000 euro aankondigt. Tesla werkt bijvoorbeeld aan de Model 2, Renault komt snel met de 5 en Citroën heeft al de ë-C3. Ook Skoda springt op deze bandwagon en toont vandaag hoe de Tsjechische elektrische auto voor een kwart ton eruit komt te zien. Dit is de Skoda Epiq.
In plaats van een kleine hatchback wordt de Skoda van 25.000 euro een crossovertje. We zijn benieuwd of je het op een Franse manier dient uit te spreken (e-piek) of als de Engelse vertaling voor episch. Op de voor- en achterbumper zie je dezelfde strips als bij de Vision 7S, al gokken we dat de oranje strip in dit geval geen noodknop is. Of in ieder geval niet bij de productieversie.
De verwachte specificaties van de Skoda Epiq
De lengte van 4,1 meter en bagageruimte van 490 liter komen precies overeen met de ID.2 van moederbedrijf Volkswagen. Ga er gerust van uit dat de twee een platform delen. Specificaties meldt Skoda niet, maar de kleine Volkswagen krijgt in ieder geval een 226 pk sterke elektromotor die zorgt voor een 0-100-tijd van 7 seconden. Het gaat nog lastig worden om de Skoda-rijder te volgen.
De Skoda Epiq komt maximaal 400 kilometer ver op één lading. Volkswagen belooft dat de ID.2 na 450 kilometer weer aan de lader moet. Je levert dus wel iets in, vermoedelijk door de hoogte van de auto. Ergens in 2025 moet je de elektrische Skoda van 25.000 euro kunnen kopen. Voordat het zover is, komt er nog een kleine elektrische Skoda-SUV die Elroq heet.
4 reacties op “De elektrische Skoda Epiq moet 25.000 euro kosten en komt volgend jaar naar Nederland”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Zo bijzonder zuinig is een Skoda Kodiaq met een dieselmotor tegenwoordig

Is zo’n ruime Skoda Kodiaq tweedehands goedkoper dan een Tiguan en wat moet ie inmiddels kosten?

Een auto om mee op vakantie te gaan voor 6.000 euro: dit zijn de leukste opties

Waarom je bij een gebruikte Volkswagen of Skoda straks goed naar de productiemaand moet kijken

In Nederland kopen we meer EV’s, maar Tesla’s laten we liggen

De Skoda Enyaq Cargo is de perfecte tweezitter voor de Nederlandse binnensteden

Zo bijzonder zuinig is een Skoda Kodiaq met een dieselmotor tegenwoordig

Is zo’n ruime Skoda Kodiaq tweedehands goedkoper dan een Tiguan en wat moet ie inmiddels kosten?

Skoda Elroq RS is heel erg snel, maar tegelijkertijd best wel traag

De nieuwste Skoda Superb is nu nog beter dan de VW Passat, op één cruciaal ding na

Is de Skoda Elroq de EV waarop heel zakelijk-rijdend Nederland wacht? (review)

Met de Opel Mokka GSE is er eindelijk weer een ouderwets sportieve Opel (280 pk)

Met deze kit geef je een moderne Japanse auto de looks van een oude Amerikaan

Sportieve Abarth met 185 pk kost verrassend weinig (en de Fiat-versie is nog goedkoper)

Is de Ford Puma Gen-E beter dan zijn benzine-broertje? (review)

Achter deze stoere Jeep schuilt eigenlijk een betaalbare en betrouwbare auto

Is de Alfa Romeo Junior Ibrida Q4 de zoveelste saaie crossover of is ie écht nog leuk? (review)

Met de Opel Mokka GSE is er eindelijk weer een ouderwets sportieve Opel (280 pk)

Tesla hangt een verkoopverbod boven het hoofd op hun grootste markt

Doorrijden met je oude benzineauto is slechter voor het milieu dan een nieuwe EV kopen, dit is waarom

De Europese Unie wil dat alle auto’s van de zaak en huurauto’s verplicht elektrisch zijn

Eindelijk een Subaru die geen fortuin moet kosten in Nederland (en daarom zullen fans hem haten)

Deze motor weegt slechts 13,1 kilo maar levert 750 pk

Politie haalt BMW zonder motorkap van de weg, maar dat blijkt nog wel het minst erge

Statiegeld op blikjes is irritant, maar het kan ervoor zorgen dat jij straks goedkoop op waterstof rijdt

Politie plaatst nieuw soort camera op viaducten, maar hier word jij wel blij van

Veel automerken hebben het zwaar in Europa, behalve merken uit één land (en dat is slecht nieuws)

Geen grap: met deze (gratis) apps kun je de verkeerslichten op groen zetten

25k?
Ook in Nederland?
Totaal uitgekleed?
Zo nee, dan vind ik het wel een gaaf bakkie
Ook niet onbelangrijk: deze auto’s worden gewoon in Duitsland gebouwd dus ze zijn goed voor de Europese industrie. Tata Steel levert bijvoorbeeld staal aan VW.
VAG is lekker bezig. ID.7, ID.2, deze Epiq. Allemaal goede aanbiedingen voor wat je krijgt.
Vergeet de ID3 GTX niet!