Rebelse puberzonen willen vaak het tegenovergestelde van wat moederlief voor ze wil. Kijk maar naar kledingstijl, etensvoorkeur, muzieksmaak en autokeuze. Hetzelfde zien we gebeuren bij Skoda en Volkswagen, blijkbaar. Moederconcern Volkswagen is bezig met een transitie om een volledig elektrisch merk te worden, maar Skoda lijkt niet te willen volgen.

Vorig jaar zei Volkswagen-baas Thomas Schäfer nog dat het merk geen ‘fortuin’ wil uitgeven aan ‘oude technologie die niet echt enig voordeel oplevert’. De topman van Skoda, Klaus Zellmer, ziet dat anders. Ook na de EU-verbanning van de nieuwe benzineauto in 2035 wil Skoda verbrandingsmotoren blijven bouwen. ‘Vanaf vandaag doen we dit in de grote markten buiten Europa waar er geen einddatum is’, zegt Zellmer tegen Automobilwoche.

Volgens Skoda willen Europeanen nu verbrandingsmotoren

Maar voor het zover is, mogen ook klanten in de EU nog langskomen voor een benzineauto. ‘Wij bouwen wat de klant wil’, zegt Zellmer. Hij voegt toe dat Skoda bewust heeft gekozen om een breed gamma aan te bieden met EV’s, hybrides en benzine- en dieselauto. Voorlopig blijft dat ook het geval in de EU. Volgens de Skoda-baas hebben veel Europeanen nu nog geen trek in een elektrische auto: ‘Hoe verder je naar het zuiden en oosten gaat, hoe minder acceptatie van elektrische auto’s je zult vinden.’

Toch moet Skoda ook denken aan Moedertje Natuur. Er komen strengere CO2-eisen in de EU. Vanaf 2025 moeten nieuwe auto’s 15 procent minder uitstoten dan ze nu. In 2030 gaat de limiet zelfs naar 37,5 procent minder dan nu. Zit je boven dit limiet, dan betaal je daar een boete voor. Volgens Zellmer maken die boetes het voor autofabrikanten lastig om nog auto’s met een alleen verbrandingsmotor te bouwen. Er moeten dus meer (plug-in) hybrides komen.

Nieuwe uitstootlimiet in EU zorgt voor een dilemma

Ook op het gebied van biobrandstof en eFuels zijn Volkswagen en Skoda het niet eens. Schäfer noemde eFuels ‘onnodig lawaai’, terwijl Zellmer er juist een kans voor de korte termijn in ziet. De Skoda-baas zegt: ‘We zouden de CO2-uitstoot vandaag de dag veel aanzienlijker kunnen verminderen als we ook in de richting van eFuels of biobrandstoffen zouden denken.’ In het artikel hieronder lees je daar meer over.

Reacties

  • EC Dubost heeft op 30 april 2024 geschreven:

    Heel dat klimaatverhaal is een hoax. Blij met de realiteitszin van Skoda.

    • Gaaaaaaaap heeft op 30 april 2024 geschreven:

      Daar is die wappie weer met zijn anti-alles gel*l.

      • Lik op stuk beleid. heeft op 30 april 2024 geschreven:

        Vreemde reactie klimaat-wappie.

        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Maarten heeft op 29 april 2024 geschreven:

    In het zuiden en het Oosten is gewoon minder geld beschikbaar voor de transitie. Dat begint bij die, die het kunnen betalen. Kijk maar naar Noorwegen, rijk land, hoge adoptie.
    Nederland doet het ook goed, geholpen door de hoge beschikbaarheid van laadpalen (er staan er in NL meer dan in heel USA.)
    Dat soort zaken kost geld, daarbij moet de overheid het kunnen opbrengen om mensen te stimuleren te kiezen voor de optie die de laagste CO2 uitstoot genereert.

    Dus dat het zuiden en oosten nog een beetje achterblijft is logisch. Ze trekken wel bij.

    • Jos heeft op 2 mei 2024 geschreven:

      Klimaatonzin. Regelneukerij naar aanleiding van een modellenwaarheid. De realiteit is dat we leven op een gesmolten bol staal en steen welke zijn cohesie ontleent aan magnetisme omring door een laagje wat wij prachtige landschappen noemen. Ons enige invloed op de mondiale gesteldheid toebedelen is miscalculatie en overschatting.
      Invloed op onze eigen mogelijkheid om te kunnen blijven leven, dat zeker, wij zullen onzelf uitroeien op enig moment nog voor deze bol dat zal doen.
      Uitstoot, begin je bij t schaafwondje of bij de slagaderlijke bloeding? Nederland? Jonguh das nie eens de gescheurde nagel, stamp da gas van die diesel lekker in, jij gaat t verschil niet maken.

      Elke klimaatgekkie kan dat wel, elimineer jezelf wandelende co uitstoter, jij je zin, natuur haar zin, wij blij.

      Reageer
    • Tjarara heeft op 29 april 2024 geschreven:

      Tja en hebben ze natuurlijk meer behoefte aan betrouwbaardere auto’s. Daarnaast stagneert de adaptatie van EV’s over de hele markt. We hebben wellicht meer laadpalen als de USA (al is dat verschil relatief klein) alsnog is het hier niet perse makkelijk om een open laadpaal te vinden. En is het snellaadnetwerk in USA vele malen beter. Afijn uiteindelijk maakt het toch niet veel uit als de rest van de wereld gewoon lekker doorgaat, en in meerdere velden competitiever word als Europa. Al het geld wat we nu weggooien om als beste kindje in de klas te worden gezien gaat ons later alleen maar meer kosten tot we niet langer de capaciteit hebben om überhaupt dat kindje te spelen

      • Henk heeft op 30 april 2024 geschreven:

        Tjarara, de adoptie die Maarten noemt hangt samen met hoe belangrijk we het vinden en hoeveel geld we er aan uit willen geven. In Nederland rijden we relatief korte afstanden én hebben we veel geld, dus is het goed te realiseren. In landen met minder geld en grotere afstanden is dat lastiger.

        Vanwege de kleinere afstanden is het logisch dat wij veel lokale laders hebben en in de VS er veel snelladers zijn. Hoewel we dat in Nederland heel goed doen, is de consument best simpel: die wil een auto rijden die gunstig is voor de portemonnee. Als de bijtelling gunstig is, rijdt iedereen een spaardiesel, EV, of iets anders. Maar net hoe het uitkomt. Die regels zullen heel bepalend zijn voor de ontwikkeling van EV’s in Nederland.

        Reageer
      Reageer
    • Jim heeft op 29 april 2024 geschreven:

      Ik begrijp wat je zegt over het zuiden en oosten qua financieel plaatje.
      Maar ook hier in west europa worden de particuliere terughoudend in EV.

      Bij de dealer in de Occasionhal wordt de e-tron nu ook massaal aangeboden.
      Als ik de prijzen ook zie, ze zijn nog maar weinig waard.

      Ik blijf ook benzine rijden, ik moet niet aan een ev denken.

      Hybride kan ik nog begrijpen.

      Reageer
    Reageer

Laat een antwoord achter aan Henk Reactie annuleren

(verplicht)

Meer van TopGear