Skoda Citigo-e: 1e rij-indruk

Klein en elektrisch gaat prima samen - als je hem maar wel gebruikt zoals ie bedoeld is

Skoda Citigo-e
Skoda Citigo-e
Skoda Citigo-e
Skoda Citigo-e
Skoda Citigo-e
Skoda Citigo-e
Skoda Citigo-e
Skoda Citigo-e
Skoda Citigo-e
Skoda Citigo-e
Skoda Citigo-e
Skoda Citigo-e
Skoda Citigo-e
Skoda Citigo-e

TopGear stapt net uit de nieuwe Skoda Citigo-e. In de komende editie van het magazine tref je het complete testverslag aan, hier vast de highlights.

Testobject: Skoda Citigo-e
Uitvoeringen: Style
Locatie: Den Haag
Weersomstandigheden: Droog, zonnetje, 10 graden – is dit Nederland..?

e? Iets met elektrisch?

Precies. De Skoda Citigo-e is de eerste vol-elektrische auto van het merk, dat hiermee voorzichtig de nieuwe tijd induikt. Natuurlijk is het de net niet eeneiige tweelingbroer van de Seat Mii Electric en de Volkswagen e-Up – zelfde auto, andere badge (en nog wat kleinigheidjes).

Ah. Maar met zo’n ukkie kom je natuurlijk nergens…

Dat valt reuze mee; de WLTP-actieradius bedraagt 260 kilometer. Dat heeft ie te danken aan een accupakket dat 36,8 kWh groot is en zo handig onder de auto geplaatst is dat het je geen liter bagageruimte kost. Wel zo handig, omdat ie daarvan met 261 liter toch al niet zo veel had. Oftewel: aan de buitenkant zie je het niet, de bijna gesloten grille daargelaten, maar aan de binnenkant merk je er ook niets van. In die zin: je hoeft niets in te leveren.

Er zijn dus wel verschillen?

Nou, natuurlijk zijn je metertjes iets anders. Links zie je hoe veel stroom je gebruikt (of regenereert, bij remmen). Rechts zie je hoe veel je nog hebt, en in het midden uiteraard hoe hard je rijdt. Voor andere rij-informatie (via een speciale app) en navi zul je je tot je smartphone moeten wenden. Airco, elektrische ramen, DAB-radio – zit er wel weer allemaal op.

Ah, hard rijden, laten we het daar eens over hebben!

We dachten al dat je het nooit zou vragen. Hamvraag 1: gaat het hard? Nee. Voordat je op 100 km/u zit, ben je 12,3 seconden verder en bij 130 km/u is de koek op. Hij heeft dan ook maar 83 pk en weegt dik 1.200 kilo. Maar..! Hij heeft wél 212 Nm koppel, en dan ook meteen. En dat betekent dat je bij het stoplicht écht heus vlot weg bent en ook tussensprintjes (als je tenminste niet al 100 rijdt) rap zat gaan. Daarbij zijn z’n korte wielbasis, uitstekende onderstel, prima wendbaarheid en redelijk directe besturing haast een garantie voor een soort vlo-achtig weggedrag. Hamvraag 2, dus: kun je er lol mee hebben? Nou en of. En dat is voor zo’n soort auto veel belangrijker.

Zo’n soort auto?

Ja, je moet de Skoda Citigo-e echt zien als een auto met een bepaald jachtgebied: de stad. Daar excelleert hij. Daar is ie snel, wendbaar, makkelijk te parkeren, en houdt ie het ook ’t langst vol. Daar rijd je niet zo hard en rem je relatief veel, en dat vindt een elektrische auto prettig. Op snelwegsnelheden zie je de actieradius bij wijze van spreken met elke kilometer vijf kilometer teruglopen. Blijf binnen de bebouwde kom en het zou ons niets verbazen als je die opgegeven 260 kilometer dicht benadert. Maar als je denkt dat je Amsterdam-Breda (100 km) wel even op één lading heen en terug gaat doen: vergeet het.

Maar je kunt toch bijladen?

Zeker. Je kunt zelfs snelladen. Nou ja: minder-sloomladen, want de Skoda Citigo-e kan tot 40 kW aan. Wat betekent dat je ook bij een snellader een uur bezig bent om je lege accu weer vol te krijgen – best lang. Bij een laadpaal duurt dat 4 uur en een kwartier, een gewoon stopcontact heeft er 12 uur en drie kwartier voor nodig.

Oh…

Ja, maar je ziet hem gewoon verkeerd. De Skoda Citigo-e is geen, herhaal: géén vervanging van jouw dagelijkse auto. Het is een perfecte tweede auto, om de kinderen mee naar voetbal te brengen, boodschappen te doen, voor makelaars en mensen die huisbezoeken doen. Of voor woon/werkverkeer in stedelijke gebieden. Mensen die zelden buiten de bebouwde kom komen en nauwelijks harder dan 70 km/u zullen rijden. Hij kán het wel: we hebben er 130 km/u mee gereden en dat gaat echt prima. Je bent alleen wat sneller door je lading heen. Maar gebruik hem waar hij werkelijk voor gemaakt is en je hebt lol en hoeft hem waarschijnlijk maar één keer per week aan de lader te gooien.

Dus?

Zoals zo veel auto’s tegenwoordig: gebruik hem waar hij voor gemaakt is en hij voldoet fantastisch. Ga er dingen van vragen die niet in zijn straatje liggen en hij gaat nat. Niet erg: je vraagt van een Ford F-150 ook niet of hij makkelijk te parkeren is, en je hoort ons zelden over het instapgemak van een Lamborghini. En: het is wel de goedkoopste elektrische auto die je kunt krijgen. ADe Ambition ‘doet’ vanaf € 23.290, onze Style kost € 24.540. Nog altijd geen prijspakkertjes, maar qua bijtelling, wegenbelasting en met de huidige benzineprijzen begin je wel met verdienen op het moment dat je het parkeerterrein afrijdt. Zelfs private lease-prijzen (vanaf € 199 per maand) zullen laag genoeg zijn om toch een hoop mensen aan het denken te zetten.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws
× Time 0.551 sec Init 0.001 sec, Execute 0.378 sec, Render 0.173 sec, Memory 28.69/28.74 MiB, DebugR, Database[wordpress] 2 queries in 0.003 sec